Цьому є кілька причин: тут ведеться успішна модернізація рухомого складу, впроваджуються різні, зручні для пасажирів, форми оплати за проїзд, КП «ОМЕТ» бере участь у міських соціальних акціях.
Незадовго до Нового року в Одесі запустили перший електробусний маршрут, який з’єднав залізничний вокзал і Слобідку — район, куди електротранспорт раніше не ходив. Лінію обслуговують переобладнані на електробуси тролейбуси. Причому друге життя одержали вже практично списані машини, які й не виходили на маршрути. Їх вдалося відродити силами співробітників КП «ОМЕТ».
— Електробуси — це на сьогодні найоптимальніший вид міського транспорту, — вважає заступник Одеського міського голови Дмитро Жеман (на знімку). — Не потрібно розвертати тягові підстанції, прокладати рейки. Та й у разі якоїсь ДТП на дорозі електробус, на відміну від трамвая, не стоятиме вимушено, а зможе об’їхати місце аварії та продовжити рух маршрутом.
З 2015 року в Одесі, у КП «Одесміськелектротранс», освоїли самостійне складання односекційних частково низькопідлогових трамваїв. Робився капітальний ремонт із модернізацією старого вагона моделі «Татра-Т3». Саме ці вагони становлять основний парк рухомого складу в Одесі. Вони випускалися ще в 80-х роках.
— Тобто вони вже давно мали бути списані...
— Трамваї можуть працювати 15 років. Потім треба проводити їх модернізацію чи капремонт, щоб продовжити термін служби ще на 10 років. По суті, у пошуках розв’язання транспортної проблеми мільйонного міста ми знайшли варіант, як не відправити вагони на металобрухт, а повернути на маршрути. Сьогодні у виробника купується корпус вагона з електронною системою управління — найдорожчою частиною трамвая. Все інше складають уже у вагоноремонтних майстернях КП «ОМЕТ». У найпершого такого вагона ходові візки використовувалися старі. У всіх інших у ходових візках були зовсім нові колісні пари, електродвигуни та усе інше, крім деяких елементів рами візків. У закордонних виданнях Європи високо оцінили наш досвід відродження старих трамваїв — він унікальний, і аналогів не має. Це відкриває нові перспективи в організації співпраці з тією ж Чехією, де традиції виробництва дуже якісного рухомого складу не втрачені, а продовжують розвиватися.
— Така співпраця особливо важлива з огляду на масштабні плани Мінінфраструктури України вже в найближчі роки здійснити повний перехід на електротранспорт у великих містах нашої країни...
— Кажучи про перспективи розвитку електротранспорту в Одесі, ми маємо намір іти як шляхом модернізації, так і шляхом придбання нового рухомого складу. Так, спільно з Європейським інвестиційним банком у рамках державної програми відновлення транспорту плануємо закупити 30 нових електробусів. Вони зв’яжуть центр міста з тією частиною житлового масиву Котовського, де електротранспорту дотепер не було. Закупівля електробусів буде вигідна місту з економічної точки зору, адже банк пропонує низьку ставку — 2-2,5 %. Крім того, дуже важливою є екологічна складова цього проекту — витиснення електробусами з міських маршрутів застарілого автотранспорту допоможе значно поліпшити якість атмосферного повітря, знизити кількість шкідливих викидів в атмосферу.
— В Одесі триває робота щодо підготовки до запровадження електронного квитка на електротранспорт...
— Кілька років тому на підприємстві запропонували пасажирам проїзні квитки не тільки на місяць, а й на квартал, 15 чи 10 днів. Кожен міг вибрати той варіант, який підходить йому найбільше. При цьому збереглася оплата готівкою, а зовсім недавно з’явилася можливість оплатити за проїзд ще й через смартфон. При цьому, якщо у разі оплати готівкою й у вартості проїзних квитків вартість однієї поїздки становить вісім гривень, то у разі оплати через смартфон вона на гривню менша — сім гривень.
Запровадження оплати за проїзд через смартфон — це справді перший крок на шляху створення в Одесі електронного квитка, цю роботу ми ведемо разом з Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР). Кількість пасажирів, які вибирають безготівкові розрахунки, зростає з кожним днем, що підтверджує правильність обраного нами шляху.
До сказаного Дмитром Жеманом варто додати, що КП «Одесміськелектротранс» не залишилося осторонь від проблеми боротьби з пандемією. 12 листопада 2021 року на Старосінній площі (вона знаходиться безпосередньо поруч з залізничним та автовокзалом, ринком «Привіз»), де постійно дуже багато людей, запрацював вакцинальний трамвай. Кожен охочий міг зробити в ньому щеплення від COVID-19.
Хорошою передноворічною традицією стало проведення в Одесі парадів прикрашених трамваїв і тролейбусів, водії яких вбираються в костюми Дідів Морозов і Снігурок. Цього року парад тролейбусів провели вп’яте. У салонах перебували щасливі діти. Для них новорічна казка на кілька годин стала прекрасною реальністю. Прикрашені трамваї проїхали Одесою на Різдво, ставши акордом, яскравим та таким, що запам’ятовується, старту нового 2022 року.
На знімку: у ремонтних майстернях КП «ОМЕТ» триває модернізація трамваїв.
Фото Олександра ВЕЛЬМОЖКА.