Актуальна ініціатива

І надіслав на «гарячу лінію» Урядового порталу Кабінету Міністрів України пропозицію такого змісту:

«Задля збільшення рівня безпеки населення України в умовах карантинних обмежень у зв’язку з епідемією COVID-19 пропоную зобов’язати керівників підпорядкованих Кабінету Міністрів України органів влади, організацій, підприємств, вишів, зокрема, обласних управлінь, відділів і відділень Національної поліції, змінити наявний порядок підтвердження отримання звернень громадян, які надходять на електронні адреси цих установ. Тобто замість нинішньої відповіді «ні гу-гу» впровадити практику надсилання дописувачам юридично дійсних повідомлень (сканкопії першої сторінки оригіналу звернення) із датою і вхідним реєстраційним номером отриманої кореспонденції.

Погодьтесь, така практика в еру «суцільної цифровізації» елементарно реальна. І актуальна, оскільки не лише суттєво зменшить кількість логістичних пересувань громадян з метою юридично дійсної реєстрації своїх звернень, а й очних контактів канцеляристів з відвідувачами».

Провальна арифметика

На диво, вже за добу отримую за своєю електронною адресою урядову реєстраційну картку з присвоєним надісланій пропозиції номером і повідомленням, що вона переслана на розгляд до міністерств із місячним терміном надсилання офіційної відповіді ініціатору.

Коли ж встановлений термін сплив, виявилося: з 19 міністерств виконали урядову вказівку лише сім. Конкретно — закордонних справ, розвитку громад та територій, соціальної політики, економіки, освіти і науки, культури та інформаційної політики, молоді та спорту. Співробітниця ще одного, а саме Міністерства енергетики, хвилин 10 запевняла телефоном, що у цьому плані у них все «оkey». А решта установ наче води у рота набрали. Тобто черговий раз підтвердили наявну, на жаль, практику реагування на звернення пересічного громадянина. Що, погодьтесь, є підставою для адекватної реакції Прем’єр-міністра.

Відверто кажучи, якщо безцеремонне порушення Закону України «Про звернення громадян» такими міністерствами як оборони, фінансів і з питань стратегічних галузей промисловості ще можна зрозуміти (пересічні українці до цих установ навряд чи звертаються часто), то позиція керівників міністерств інфраструктури, освіти і науки, охорони здоров’я, розвитку громад і територій, у справах ветеранів, юстиції, з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, молоді та спорту, цифрової трансформації, внутрішніх справ, захисту довкілля та природних ресурсів мусить викликати цілком зрозуміле занепокоєння. І не лише моє як громадянина і автора наданої пропозиції, а й тих державних мужів, які безпосередньо встановлюють правила протистояння COVID.

Ефективність нульова

На жаль, ефективність отриманих міністерських відповідей дорівнювала фактично нулю. Так, директор Департаменту документального забезпечення Мінсоцполітики Станіслав Гацанюк роз’яснив, що «Порядок ведення діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації визначено Інструкцією з діловодства за зверненнями громадян, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.1997 № 348 (зі змінами), та Типовою інструкцією з документування управлінської діяльності в електронній формі та організації роботи з електронними документами в діловодстві, електронного міжвідомчого обміну, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 17.01.2018 № 55 «Деякі питання документування управлінської діяльності» (зі змінами). Діловодство за зверненнями громадян у Міністерстві соціальної політики здійснюється на засадах, визначених вищезгаданими нормативно-правовими актами. Іншого чинним законодавством не передбачено».

«Відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян», — уточнила державний секретар Мінекономіки Тетяна Галабудська, — звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов’язковому прийняттю та розгляду. Законодавством України про звернення громадян не передбачено норм щодо обов’язкового надсилання підтвердження про отримання електронних звернень громадян. Водночас на прохання заявників Мінекономіки надає інформацію щодо отримання електронних звернень громадян, дату реєстрації, вхідний реєстраційний номер або копії зареєстрованих електронних звернень. Водночас повідомляємо, що в разі внесення змін до законодавства України про звернення громадян в частині обов’язкового надсилання підтвердження про отримання електронних звернень громадян, такі зміни буде враховано Мінекономіки в організації роботи зі зверненнями громадян».

Майже дві сторінки зайняла відповідь в. о. державного секретаря Міністерства розвитку громад та територій Віти Костик. Зокрема, чиновниця запевнила, що «Мінрегіон відповідно до визначених законодавством повноважень забезпечує кваліфікований, неупереджений, об’єктивний і своєчасний розгляд звернень (запитів) з метою оперативного вирішення порушених у них питань, задоволення законних вимог громадян… на прохання заявників, які направляють звернення на електронну пошту Мінрегіону, надсилається вхідний реєстраційний номер».

Проте найбільш лаконічною, але, на жаль, не талановитою, виявилася відповідь директорки Департаменту забезпечення документообігу, контролю та інформаційних технологій Міністерства освіти і науки України Інни Єрко:

«При розгляді звернень громадян (усних і письмових) МОН дотримується вимог чинного законодавства, зокрема Закону України «Про звернення громадян». Вказаним законом інформування заявника про реєстрацію звернення не передбачено».

Дайте тільки строк

«Наразі система документообігу, що інтегрована в МКІП, не формує зворотний лист-повідомлення з інформацією щодо дати та номера реєстрації отриманої від заявників кореспонденції, — не приховує реалії державний секретар Міністерства культури та інформаційної політики Ярема Дуль. — Користуючись нагодою, висловлюємо вдячність за вашу активну громадянську позицію та внесені пропозиції щодо покращення документообігу в державних установах».

Подякував за небайдужість і начальник Управління архівної справи та електронного діловодства Міністерства закордонних справ Анатолій Діденко. А крім того, запевнив, що «зазначене питання вже є на порядку денному. МЗС і надалі буде намагатись впроваджувати новітні технології та суцільну цифровізацію у свою роботу для того, щоб йти в ногу з часом та руйнувати зайві бюрократичні перепони в співпраці та комунікації з громадянами».

А державний секретар Міністерства молоді та спорту України Олексій Перевезенцев також запевнив дописувача, що надана ним «пропозиція буде в подальшому врахована при розробці нормативно-правових актів Мінмолодьспорту щодо роботи зі зверненнями громадян та під час доопрацювання програмного забезпечення міністерства».

Дорогу прогресу!

Дай-то, яка то кажуть, Бог! І не лише в МЗС, а й в інших державних і урядових установах, Генеральній прокуратурі, силових структурах, органах місцевого самоврядування. І не за три роки, впродовж котрих у кращому разі ми вже звикли чекати обіцяного, тобто позитивних змін. А якомога раніше, оскільки злодій-COVID капітулювати, як бачимо, не збирається.

У зв’язку з чим, погодьтесь, є сенс компетентним посадовцям Кабінету Міністрів поквапитись з модернізацією «Типової інструкції з документування управлінської діяльності в електронній формі...», затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 17.01.2018 № 55 «Деякі питання документування управлінської діяльності».

Та й народним обранцям з Верховної Ради зі свого боку не завадило б підштовхнути процес осучасненням Закону України «Про звернення громадян». Хоча б тому, що електорат прогресивні зміни сприймає позитивно.

Юрій ШВАЙКО, журналіст.