Подія сталася у рамках проекту з гучною та гордою назвою Kyiv City Express!.. І от, нарешті маємо!

Як повідомили на порталі АТ «Укрзалізниця», між Києвом та Васильковом-2 щодня курсують 18 рейсів приміських електропоїздів. Ранкові електропоїзди № 6042 та 6046 Васильків-2 — Київ доїжджають до столиці за 37 хвилин!..

Утім, зауважимо — самі перевіряли і пересвідчилися — не доїжджають. Тобто, не за 37 хвилин! Хоч як це сумно констатувати, але порушення графіків руху приміського залізничного транспорту ніхто не скасовував, тому, мабуть, запізнення ще мають місце.

Для тих, хто досі не знає, повідомимо, що нова-стара електричка почала курсувати напередодні нового 2022 року — 29 грудня. Такий собі подарунок під ялинку жителям більше як сорокатисячного Василькова та прилеглих сіл та селищ! Справді, зручно!

А що ми кажемо нова-стара, то це легко пояснити. Колись, у далеких уже 70-х роках минулого століття, виявляється, існував маршрут, що курсував між Васильковом-2 та Васильковом-1, що у селищі Калинівка. Його чи то через брак грошей, чи то з інших якихось причин скасували й мало не на півстоліття забули.

Понад те! Інші джерела наполягають, що історія почалася майже 100 років тому — 1929-го, коли однією з вулиць Василькова проклали залізничну колію, а будівлю місцевої синагоги пристосували під залізничний вокзал станції Васильків-2. Саме він проіснував до 1990-х років. Потім будівля занепала, а залізниця до центра Василькова, подейкують, втратила свою актуальність та привабливість для пасажирських і вантажних перевезень.

Відновили забутий маршрут

І от нині забутий маршрут вирішили відновити у рамках проекту вже згаданої програми Kyiv City Express. Оскільки зайвий піар ще нікому не шкодив, то чиновництво всіх рівнів, починаючи від міської влади Василькова й аж до адміністрації столичної області, не без мовчазної, звісно, згоди урядників Мінінфраструктури, сурмлять про приналежність об’єкта до «Великого будівництва». Тепер це модно, сучасно і патріотично. Тому обклеїли вагони кольоровими наліпками, а перони прикрасили барвистими розтяжками і транспарантами. Не будемо сперечатися. Нехай залишається на їхній совісті.

А те, що проект Kyiv City Express було започатковано задовго до «Великого будівництва», факт загальновідомий і якихось доказів не потребує. Хто сумнівається, може зазирнути на сайт згаданого проекту і переконатися. А гасла, девізи і слогани на зразок «З Василькова до Києва за 37 хвилин» та «З Василькова до Києва вчасно і без заторів» нехай залишаться! Віддамо належне кипучій творчості чиновників, у яких не вивітрився вогник молодечого завзяття та незгасимого ентузіазму.

Зрештою, вони — ті девізи — за рідкісним винятком, коли поїзди не запізнюються, справді відповідають дійсності. А новий маршрут таки обіцяє стати дієвою та відчутною альтернативою маршрутним автоперевізникам. От ще коли б позбутися деяких недоліків, що впадають навіть у малоосвічене око пересічного пасажира, а не залізничного користувача-завсідника.

Отож, переконатися та оцінити переваги залізниці перед маршрутками у цьому конкретному випадку може кожен, хто того побажає.

Пряма мова

«...Ми почали втілювати цей проект влітку (2021) — у максимально короткі терміни налагодили всі необхідні процеси — і вже сьогодні мешканці Василькова нарешті отримали комфортну альтернативу автомобільному транспорту...» — написали на сайті УЗ.

За і проти

А що лунають непоодинокі нарікання пасажирів, особливо поважного віку, що перони занизькі та незручні для наявного типу електропоїздів, то залізничні чиновники у відповідь запевняють, що це, мовляв, тимчасово. Скоро на маршрутах з’являться нові низькопідлогові вагони і настане буцімто всім пасажирам щастя. Головне, щоб не забулися ті обіцянки, а кошти щоб, як часто-густо буває, не витратили на щось інше, більш... потрібне.

Пряма мова

«...Хочемо поставити на ці маршрути сучасні низькопідлогові електропоїзди. «Укрзалізниця» контактує з іноземними виробниками, які готові їх продати. Нашою вимогою буде створення виробництва таких поїздів в Україні або принаймні локалізація значної частини...» — пояснюють в УЗ.

А те, що сталевими магістралями, всупереч очікуванням місцевих мрійників, стрімко летять не сучасні експреси, а відреставровані й полагоджені — ще з радянських часів — знайомі багатьом вагони, а серед них, кажуть, і інклюзивний! Тобто, пристосований для перевезення людей з особливими потребами. Деякі з них прикрашені гордими наліпками «модернізовано в Україні». Не таємниця, що вироблені вони на Ризькому вагонобудівному заводі наприкінці далеких уже сімдесятих років минулого століття. З відновленими, але все одно незручними сидіннями, з дверима, розсунувши які, доводиться докладати чималі зусилля, щоб повернути їх у висхідне положення. Давайте спишемо ці всі недоліки на тяжкі теперішні часи. Тим більше, що це не турбує ані чиновників, ані залізничників!

Віддамо належне і не будемо надто прискіпливими! Адже основна мета проекту — покращити транспортне сполучення міста-супутника столиці — Василькова — виконана!

А що у деяких вагонах з’явилися такі корисні опції, як місце для транспортування велосипедів та столик для сповивання немовляти, не може не тішити. Справді зручно і зворушливо! Ну, а те, що у туалетах, трапляється, як пишуть користувачі соцмереж, немає води, доведеться, напевно, списати на передстартову метушню-веремію?..

Переваги? Вони є

Раніше мешканцям колишнього райцентру та прилеглих населених пунктів для того щоб пересісти на приміську електричку, треба було дістатися маршруткою до станцій Васильків-1 або Глеваха. Це додатковий час, кошти, нерви. Тепер, будь ласка, залізничний перон мало не у центрі Василькова! Щоправда, у соцмережах журяться, що влада містечка та прилеглих населених пунктів, схоже, так і не подбала про підвезення пасажирів до станції, не узгодила графіки курсування маршрутних автобусів з графіками руху електричок. Що ні, то ні. Щоправда, є надія — і до цього руки дійдуть у міської влади. Не все ж промови виголошувати!

А що у перші — святкові та післясвяткові — дні охочих скористатися послугами міжміського експреса можна було порахувати на пальцях, то після зимових вакацій вагони в ранкові та вечірні години почали заповнювати пасажири: переважно молодь, яка трудиться та навчається у столиці. Цьому є просте пояснення. Вартість проїзду — 20 гривень проти 36 і понад те — у маршрутці, а ще можливість поки що безплатного проїзду пільговим категоріям громадян при наявності посадочного талона, який можна отримати у касі, пред’явивши посвідчення, що дає право на пільговий проїзд.

Зауважте, тут відсутня ганебна процедура, що раз по раз виникає у маршрутках, коли нещасний пільговик змушений сперечатися з водієм, доводячи своє право на безоплатний проїзд, а той переконує, що «он двоє вже сидять».

Студенти, до речі, теж можуть скористатися пільговим проїздом. Не вважайте це за рекламу! Це — про переваги.

Будьте уважні!

Для тих потенційних пасажирів, хто, прочитавши ці рядки, побажає скористатися послугами приміської електрички, наголосимо: будьте уважні й ознайомтесь з розкладом руху поїздів, щоб, бува, не потрапити у небажану ситуацію. Й не сісти у потяг, який на потрібній саме вам станції не зупиняється. Щодня, крім суботи та неділі, по три електропоїзди у кожному напрямку протягом дня курсують у режимі «експрес» від станції Васильків-2 до станції Київ-Пасажирський і назад без проміжних зупинок! Решта зупиняються на всіх станціях, крім Малютінки та Шляхової.

А графік слід удосконалити

Дивує, що електрички, які курсують між станціями Васильків-2 — Київ-Пасажирський і в зворотному напрямку в експрес-режимі у години, що не є піковими, тобто вдень, коли пасажиропотік перетворюється на ледь помітний ручай, стрімко летять сталевими магістралями навіть не напівпорожні, а просто порожнісінькі. Уявіть: у восьми вагонах по півдесятка пасажирів! Що в один кінець, так само і у протилежний! Непорядок?

Чим накажете виправдати такий, з дозволу, недолугий графік руху приміських поїздів, коли, як кажуть, то густо, то пусто. І оте пусто поки що, на жаль, переважає!

Тож хоч ми не такі вже фахівці в царині складання графіків руху та формування поїздів, та щось нам підказує, що так не має бути. Або робіть перерву, або скоротіть невиправдано велику кількість рейсів. Погодьтеся, повітря возити — надто дорого. Тому принагідно хочемо поцікавитись у керівництва «Укрзалізниці»: за чий рахунок бенкет? Чи не надто марнотратно ганяти порожняк? Маємо надію, що нас почують там, де твориться таїнство формування поїздів та узгоджують-затверджують графіки руху приміських електричок, і зроблять належні висновки.

Тим часом в «Укрзалізниці» оптимістично очікують, що у будні пасажиропотік на маршруті сягатиме позначки 5—7 тисяч пасажирів на добу, а на одному телеканалі розфантазувалися й пообіцяли за один лише рейс перевозити до 1 000 пасажирів.

Довідково

Загалом у рамках реконструкції ділянки Васильків — Васильків-2 було встановлено 258 опор та електрифіковано 11 км колій, модернізовано 4 залізничні переїзди, капітально відремонтовано понад 10 км колій, укладено майже 9 км плит безстикового шляху та розчищено смугу відведення від дерев та іншої рослинності. Також на ділянці впроваджено сучасну мікропроцесорну систему стрілок і сигналів.

Крім того, збудували і нову пасажирську платформу, розміщену безпосередньо в центрі Василькова. Раніше приміські поїзди прибували на станцію Васильків-1, яка розташована за 10 км від міста.

Пасажири сперечаються

Ми переглянули декілька сторінок у соцмережах, присвячених новому маршруту. І ось яка уявна суперечка у нас намалювалася.

— Дуже зручно й добре зробили. Радий за місто!

— Пандуси, місця для візочків-велосипедів, вайфай, QR-коди на електронну бібліотеку: все це є всередині електрички!

— Турнікети — викидання грошей. Досвід міської Кільцевої залізниці показує, що набагато ефективніше здійснювати оплату й контроль всередині поїзда.

— «Зайців» не буде, кондуктори ходять по вагонах.

— Де навіси від дощу, Васильків-2? Будки очікування — вчорашній день! Чому лише одна на весь перон? А чому лавочки металеві? До них примерзнути можна!

— Води немає в туалетах.

— Виглядає все напрочуд непогано. Але чи організують по станції Васильків-2 підвезення міськими автобусами? Це важливо для пасажиропотоку. Міські маршрутки №№ 3 і 4 мають заїжджати до станції Васильків-2.

— Взагалі потрібно дякувати, а не нарікати. Кому не подобається, можете по-старому їздити.

— Класно, що й експреси передбачили! Для людей, кому на роботу до Києва та для кого час у дорозі відіграє важливу роль, щоб конкурувати з автомобільним транспортом.

— Це все чудово, але громадяни другого сорту чекають на електричку на проміжних зупинках, а повз проносяться напівпорожні експреси.

— Проблема ось у чому: люди пересядуть з маршруток на поїзд, але з авто на поїзд — навряд!

— Тепло, поки що, комфортно. Маршрутка коштує 36 грн, електричка — 20 до центру міста. Студенту, якщо не помиляюсь, — 15 з копійками.

Підведемо риску

Можливо, якісь зауваження пасажирів і не увійшли в нашу уявну суперечку, додамо від себе, що нова платформа обладнана системою звукового оповіщення пасажирів, на пероні встановлено систему відеоспостереження та інформаційні табло.

А от те, що на наших залізничних вокзалах, станціях та у вагонах нового маршруту аудіооповіщення, як завжди, нікудишнє: гучномовці якісь деренчливі, так це вже, напевно, слід вважати фірмовим стилем «Укрзалізниці».

Іноді лунає з динаміків, як з киплячої каструлі, якийсь незрозумілий звук з брязкотом та переливами. А про що — нікому не відомо.

Що здивувало під час подорожі, так це відсутність масок у переважної більшості пасажирів. Ну і, звісно, невичерпний потік продавців всякої всячини і ширнепотребу!

Про станційну архітектуру та про зіпсовані турнікети на Києві-Пасажирському та проміжних станціях, гадаємо, повторюватися не варто. На станції Васильків-2 їх поки що нема взагалі.

А те, що так званий розумний розклад «Укрзалізниці» за посиланням https://poezdato.net/raspisanie-poezdov/ взагалі не знає рідної мови і всі запити українською просто ігнорує, не робить честі ані його розробникам, ані керівництву УЗ. Сподіваємося, що порушення Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» найближчим часом буде усунуте.

На цьому поки що все.

У добру путь, новий маршрут!

Фото автора.