Такий вигляд після реконструкції матиме проїжджа частина ДніпроГЕСу.

У квітні збираються побудувати низову частину балкового мосту, а у серпні — низову частину вантового. Отже, можна починати масштабну реконструкцію проїжджої частини Дніпровської ГЕС (ДніпроГЕСу).

Зволікати не можна

Після того як будівництво мостів у місті повністю завершиться, переїзд через греблю буде закритий на повномасштабну реконструкцію. Очікується, що у травні-червні 2022-го, після того, як будуть отримані висновки необхідних державних експертиз проекту, роботи стартують. Завдяки повній модернізації споруда автодорожнього комплексу отримає подовжений на довгі роки термін експлуатації.

Реконструкція автопереїзду ДніпроГЕСом — надважливе питання для Запоріжжя та гідроенергетики України. Його потрібно було ремонтувати протягом, у кращому разі, трьох років. Реконструкція також закінчиться не швидко — приблизно за два роки. Косметичний ремонт проїжджої частини греблі було закінчено у жовтні 2019-го, але надовго його не вистачило — вже у грудні дорожнє покриття знову почало руйнуватись.

Але забороняти рух греблею без запуску нових мостових переходів — означало приректи місто на транспортний колапс. Адже споруди Дніпровського гідровузла розташовані на основному напрямку міських та транзитних транспортних потоків, які є продовженням головної магістралі міста — проспекту Соборного — і з’єднують між собою лівобережну та правобережну частини. У двох правобережних районах Запоріжжя, Дніпровському та Хортицькому, проживає третина населення обласного центру — майже 250 тисяч осіб (загалом у місті п’ять районів). У разі закриття проїзду ДніпроГЕСом увесь тягар взяли б на себе Арочний міст і мости Преображенського, які зв’язують лівий берег Запоріжжя, острів Хортицю і правий берег обласного центру.

І тут проблема: пропускна спроможність мостів Преображенського обмежується однією смугою руху у кожен бік. Ця обставина і без закриття проїзду ДніпроГЕСом (на момент, коли верхова частина вантового мосту ще не була запущена) у години пік призводила до скупчення на переїздах великої кількості автівок.

Арочний міст, у свою чергу, у вересні 2021-го був визнаний аварійним. Через це по мосту було обмежено рух вантажівок. До речі, востаннє його було реконструйовано не так уже й давно, у 2003-му. Та ремонту, як бачимо, не вистачило і на 20 років.

Унікальний проект

Коли будівництво мостових переходів через річку Дніпро пообіцяли завершити до Дня Незалежності України, а 22 січня урочисто відкрили рух верховою частиною вантового мосту, до ремонту почали готуватись активніше.

Восени 2021-го Науково-технічна рада ПрАТ «Укргідроенерго» затвердило реалізацію проекту «Реконструкція автодорожнього переїзду через гідротехнічні споруди філії «Дніпровської ГЕС».

У 2022 році на греблю чекають кардинальні зміни. У Запоріжжі буде реалізовано унікальний проект, який розв’яже проблему автодорожнього сполучення лівобережної та правобережної частин міста.

Проектом передбачено дворівневий автопереїзд через греблю ДніпроГЕСу з широкими пішохідними та велодоріжками.

«Завдяки формі рами бетонної конструкції нам вдалось зберегти тектоніку і структуру ДніпроГЕСу. У багатьох було побоювання, що після реконструкції переїзд стане менш зручним у користуванні для пішоходів та транспорту.

Але всі наші спільні рішення дали змогу забезпечити на ДніпроГЕСі триметровий тротуар з фотозонами та панорамною огорожею у два метри заввишки для пішоходів. Велосипедні та самокатні доріжки будуть розташовані на другому ярусі», — цитує головного архітектора проекту Юрія Лукашева прес-служба «Укргідроенерго».

«Важливим елементом, що додався у проект, є опори мосту через аванкамери, оскільки протягом повоєнного часу ці опори не підлягали детальному обстеженню та відновленню. Тож ми разом з проектувальниками прийшли до розуміння, що ці споруди потребують дуже детального обстеження і зміцнення», — розповідає головний інженер проекту Вадим Галат.

Нині на ДніпроГЕСі для забезпечення ефективного проектування та експлуатації інженерних споруд фахівці проводять геологічні дослідження ґрунту у місцях майбутніх опор.

Запоріжжя.

Фото з відкритих джерел.