Після того, як 20 березня 2022 року Рада національної безпеки і оборони призупинила на час воєнного стану діяльність 11 політичних партій, зокрема, «ОПЗЖ», «Наші», «Опозиційний блок», Президент Володимир Зеленський закликав Міністерство юстиції невідкладно вжити заходів щодо заборони діяльності цих політичних сил.

Народний депутат Роман Лозинський разом з колегами одразу ж запропонували на розгляд парламенту законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо заборони (розпуску, примусової ліквідації) політичних партій» (№7172). Вони зазначили, що відповідно до Конституції забороняється утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, а Закон «Про політичні партії в Україні» визначає перелік підстав, які дозволяють ліквідувати партії, які шкодять державним інтересам. Водночас автори законопроекту звернули увагу, що в нинішніх умовах передбачене законодавством регулювання заборони чи примусової ліквідації політичних партій законодавстві не відповідає тим викликам, які постали перед Україною. У зв’язку з цим парламентарії запропонували доповнити цей перелік двома новими підставами: заборонити утворення та діяльність політичних партій, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на популяризацію або пропаганду органів-держави агресора (держави-окупанта), її посадових осіб, осіб та організацій, що контролюються державою агресором (державою-окупантом) та виправдання, визнання правомірності або публічне заперечення збройної агресії проти України, анексії території України державою-агресором (державою-окупантом, порушення територіальної цілісності, суверенітету України.

Законопроект №7172 також зобов’язує Міністерство юстиції невідкладно звертатися до суду із позовом про заборону політичної партії в разі виявлення порушень. Крім того, пропонується внести зміни до Кодексу адміністративного судочинства України, передбачивши зміну підсудності у справах про заборону політичних партій з окружного адміністративного суду Києва до Верховного Суду України.

Альтернативний законопроект про внесення змін до деяких законодавчих
актів України щодо заборони політичних партій (№7172-1) запропонували народні депутати Ольга Совгиря, Олена Шуляк, Олександр Корнієнко та інші. За словами Олени Шуляк, альтернативний законопроект напрацьовано спільно з Міністерством юстиції. 

Цим законопроектом також розширюється перелік обмежень для утворення та діяльності політичних партій, зокрема, пропонується додати такі: виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України; глорифікація, виправдання дій і бездіяльності
осіб, які здійснювали або здійснюють збройну агресію проти України, представників збройних формувань Російської Федерації, інших незаконних збройних формувань, банд, груп найманців, створених та/або підпорядкованих, та/або керованих та/або фінансованих Російською Федерацією, а також представників окупаційної адміністрації Російської Федерації, яку складають її державні органи та інші структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та представників підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України, у тому числі шляхом їх визначення як «повстанці», «ополченці», «ввічливі люди».

Автори альтернативного законопроекту також звертають увагу, що відповідно до проекту закону №7172 справи про заборону політичних партій мають розглядатися Верховним Судом як судом першої інстанції. Однак згідно із чинними положеннями Кодексу адміністративного судочинства України це означати, що у якості суду першої інстанції справи розглядатиме Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду, тоді як апеляційний перегляд справи здійснюватиме Велика Палата Верховного Суду.

На думку авторів законопроекту №7172-1, такий порядок розгляду справ судами є вразливим, адже у зв’язку із російською агресією робота розташованих у місті Києві судів порушена. Велика Палата Верховного Суду не здійснює судову діяльність, а можливість розгляду справ Касаційним адміністративним судом у складі Верховного Суду знаходиться під питанням. Крім того, навіть до початку війни справи, які віднесені до підсудності Верховного Суду як суду першої інстанції, з різних причин розглядалися протягом тривалого часу, тоді як позови про заборону політичних партій вимагають швидкого ухвалення рішень.

Саме тому в законопроекті №7172-1 пропонується визначити, що справи про заборону політичних партій мають розглядатися як термінові, а також в умовах воєнного стану судом першої інстанції в адміністративних справах про заборону політичної партії має бути апеляційний адміністративний суд в апеляційному окрузі, що включає місто Львів. Діяльність цього суду не порушена російською військовою агресією, що забезпечить розгляд цих справ. Відповідно до проекту закону №7172-1, розгляд адміністративної справи про заборону партії в суді першої інстанції має відбуватися у місячний термін.

Натомість судом апеляційної та останньої інстанції у цих справах пропонується визначити Касаційний адміністративний суд в складі Верховного Суду. Його рішення буде остаточним та касаційному оскарженню не підлягатиме. 

У разі заборони судом політичної партії, її майно, кошти та інші активи переходять у власність держави, про що зазначається в рішенні суду.