Верховна Рада ухвалила в цілому законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України (щодо адміністрування окремих податків у період воєнного, надзвичайного стану)», № 7234. «За» проголосували 320 народних депутатів.

Законодавча ініціатива, авторами якої є народні депутати Данило Гетманцев, Ярослав Железняк, Альона Шкрум та інші, зокрема, передбачає звільнення від оподаткування податком на додану вартість та митними платежами операцій із ввезення товарів, кінцевими отримувачами яких є правоохоронні органи, Міністерство оборони України, Збройні Сили України та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад та інші суб’єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом та дають відсіч російській збройній агресії.

Отож відтепер до цього переліку включено: нитки і тканини (матеріали) для виготовлення бронежилетів та шоломів; прокат плоского з iнших легованих сталей завширшки 600 мм або бiльше для виготовлення бронежилетів; скло безпечне, включаючи скло змiцнене (загартоване) або багатошарове; оптичні прилади для спостереження; апаратуру для передачі та приймання голосу, зображень та іншої інформації, включаючи апаратуру для комунікації в мережі дротового або бездротового зв’язку, апаратуру прослуховування направленої дії, радіостанції ультракороткохвильового і короткохвильового діапазону військового призначення, розвідувально-сигнальну апаратуру, її частини і приладдя; безпілотні літальні апарати без озброєння; метеостанції; броньовані автомобілі та легкові автомобілі, інші моторні транспортні засоби, призначені переважно для перевезення людей (крім моторних транспортних засобів товарної позиції), включаючи вантажопасажирські.

«Спільними зусиллями керівництво держави, уряд, парламент збільшують спроможності наших захисників. Адже ми захищаємо Україну, всю нашу націю. Ми маємо всі державні зусилля спрямувати на те, щоб в першу чергу знищити ворога на нашій території і відновити територіальну цілісність і суверенітет», – зазначила міністр у справах ветеранів України Юлія Лапутіна.

На думку першої заступниці виконавчого директора Українського ветеранського фонду Руслани Величко-Трифонюк, ухвалені зміни полегшать життя волонтерам та всім благодійникам, які сприяють обороноздатності та мобілізаційній готовності країни, захисту населення під час воєнного стану. Вона нагадала, що Податковий кодекс України на період воєнного стану уже передбачав пільги з оподаткування податком на додану вартість операцій із ввезення на територію України низки спеціальних засобів індивідуального захисту, лікарських та медичних виробів, продукції оборонного призначення, тож розширення переліку цієї продукції сприятиме зміцненню нашої обороноздатності. Це рішення сприятиме здешевленню вартості оборонної продукції, а також значно зменшить час отримання відповідних товарів бойовими підрозділами.

Законопроект № 7234 також знімає обмеження щодо обсягів доходу (раніше це було не більше 10 мільярдів гривень) як підстави для реєстрації платником єдиного податку третьої групи за ставкою 2 відсотки, а також визначає особливості оподаткування податком на прибуток підприємств при переході на сплату єдиного податку третьої групи за ставкою 2 відсотки та при відновленні сплати податку після переходу зі спрощеної системи оподаткування на загальну.

За словами голови Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева, процес прийняття заявок про перехід на спрощену систему оподаткування за ставкою 2 відсотки, який мав завершитися 31 березня, продовжено й після 1 квітня. «Серед представників бізнесу своє бажання щодо переходу висловлюють 148 499 суб’єктів господарювання, з них – 29 585 юридичних осіб та 118 914 фізичних осіб-підприємців», – повідомив він.

Ухвалений законопроект також визначає, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, податкові органи здійснюють державний контроль (нагляд) та спостереження у сфері ціноутворення, відповідно до Закону «Про ціни і ціноутворення», контроль за  дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торгівельної надбавки (націнки) шляхом проведення фактичних перевірок. При цьому фактична перевірка може проводитися за наявності хоча б однієї з таких
підстав: отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства про ціни і ціноутворення; письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Під час проведення такої перевірки податкові органи мають право отримувати від суб’єктів господарювання документи та/або інформацію, що підтверджують вартість придбання товару, що є предметом фактичної перевірки. У разі виявлення порушень законодавства про ціни і ціноутворення, акт перевірки надсилається органу, уповноваженому приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

На думку авторів законопроекту, ці зміни сприятимуть відновленню економіки держави, дозволять підвищити боєздатність військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечать права і обовʼязки платників податків та контролюючих органів.