Комітетами Верховної Ради України опрацьовано 1354 звернення, депутатськими фракціями і групами у Верховній Раді України – 1072.

До керівництва парламенту звернулися 265 осіб, з них 113 – до Голови Верховної Ради України Р. Стефанчука.

Народним депутатам України направлено 70,668 тис. адресованих їм пропозицій, заяв і скарг громадян, що у 2,8 раза більше, ніж у січні – березні 2021 року.

Структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України розглянуто 85,420 тис. звернень громадян, з яких 84,782 тис. (більше 99%) опрацьовано Управлінням з питань звернень громадян.

Порівняно з січнем – березнем 2021 року на 1089 зросла кількість колективних звернень до Верховної Ради України – 12,834 тис., що містять понад 2,1 млн підписів, переважно вірян Української православної церкви щодо окремих аспектів охорони здоров’я.

Збереглася тенденція до подальшого збільшення у пошті парламенту кількості та питомої ваги пропозицій, заяв і скарг, надісланих засобами електронного зв’язку, – 118,619 тис. (74,8% загальної кількості кореспонденції Верховної Ради України), тоді як у січні – березні 2021 року – 53,089 тис. (61%), у січні – березні 2020 року – 11,385 тис. (41%). Збільшилася й кількість та питома вага звернень, поданих до парламенту засобами телефонного зв’язку, – 2345, що у 2,3 раза більше, ніж у січні – березні 2021 року (з 1% у січні – березні 2021 року до 2% у січні – березні 2022 року). Водночас зменшилася питома вага пропозицій, заяв і скарг, надісланих на адресу Верховної Ради України поштою (з 36% у січні – березні 2021 року до 23% у січні – березні 2022 року), хоча їх загальна кількість порівняно з січнем – березнем 2021 року збільшилася на 5749 звернень – 36,849 тис. Кількість пропозицій, заяв і скарг громадян, що надійшли від органів державної влади, інших органів, установ та організацій, зменшилася у 3,3 раза порівняно з січнем – березнем 2021 року – 472. У зв’язку із запровадженням обмежувальних заходів, спрямованих на запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, а згодом – із введенням воєнного стану у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України особистих прийомів громадян у приймальні Верховної Ради України не проводилося, а відтак звернень, одержаних під час особистого прийому, не надходило.

У системі "Електронні петиції" на офіційному веб-сайті Верховної Ради України громадянами ініційовано 208 електронних повідомлень, з них 56 після перевірки на відповідність встановленим законом вимогам оприлюднено Управлінням з питань звернень громадян як петиції для збору підписів, 145 – відхилено. Загалом упродовж січня – березня 2022 року в системі "Електронні петиції" на офіційному веб-сайті Верховної Ради України зареєструвалися 22,713 тис. громадян.

Аналіз статистичних даних у регіональному розрізі засвідчує зростання кількості звернень з більшості областей України включно із столицею. Порівняно з січнем – березнем 2021 року найбільше звернень надійшло з м. Києва – 32,346 тис. (+14,744 тис.), Київської – 21,219 тис. (+17,530 тис.), Харківської – 14,950 тис. (+8,015 тис.), Одеської – 14,584 тис. (+10,255 тис.), Черкаської – 10,334 тис. (+6,193 тис.), Львівської – 9,510 тис. (+7,098 тис.), Чернігівської – 6,380 тис. (+3,841 тис.) областей. Водночас порівняно з січнем – березнем 2021 року істотно зменшилася кількість пропозицій, заяв і скарг із Дніпропетровської – 4,246 тис. (-3,990 тис.), Полтавської – 3,989 тис. (-960), Чернівецької – 116 (-916), Донецької – 5,459 тис. (-742) областей.

Серед авторів звернень, які зазначили свій соціальний стан, переважали робітники – 20,402 тис., підприємці – 19,530 тис., пенсіонери – 16,484 тис., працівники бюджетної сфери – 11,470 тис., безробітні – 7711, журналісти – 3179, пенсіонери з числа військовослужбовців – 2973, селяни – 2651, здобувачі освіти – 1133, державні службовці – 1014, служителі релігійних організацій – 858. З числа осіб пільгових категорій 7274 звернення надійшло від осіб з інвалідністю I-III груп, 5276 – від дітей з інвалідністю з дитинства, 4407 – від дітей, 4339 – від багатодітних сімей, 4321 – від одиноких матерів, 3835 – від учасників бойових дій, 3045 – від осіб з інвалідністю внаслідок війни, 2217 – від внутрішньо переміщених осіб, 2056 – від учасників АТО/ООС, 1263 – від ветеранів праці, 1254 – від осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Упродовж січня – березня 2022 року у зверненнях громадян до Верховної Ради України порушено 321,811 тис. питань, що на 171,371 тис. (у 2,1 раза) більше, ніж у січні – березні 2021 року.

Вперше в історії парламенту України за рахунок надходження масових звернень із запереченнями проти ухвалення законопроектів та пропозиціями щодо напрямів формування та реалізації державної політики у сфері охорони здоров’я найбільшої актуальності набули питання охорони здоров’я – 164,307 тис. (51,1% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що майже у 16 разів більше, ніж у січні – березні 2021 року. Переважно порушувалися питання про внесення змін до законодавства – 95,241 тис. та щодо реалізації державної політики у сфері охорони здоров’я – 62,857 тис., які становлять 95,3% загальної кількості питань охорони здоров’я. Наболілими були й питання забезпечення засобами лікування – 2086 (1,3% загальної кількості питань охорони здоров’я), роботи лікувально-профілактичних закладів – 1620 (1%), направлення на лікування до медичних установ в Україні та за кордоном – 948 (0,6%).

Не втратили актуальності для громадян питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – 65,400 тис. (20,3% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що на 2345 більше, ніж у січні – березні 2021 року.

Серед питань на правоохоронну тематику найчисленнішими залишалися пропозиції до правоохоронного законодавства – 16,125 тис. (24,7 загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), хоча їх кількість зменшилася у 2,3 раза порівняно з січнем – березнем 2021 року. У 3,4 раза збільшилася кількість скарг на дії працівників правоохоронних органів (з 4064 у січні – березні 2021 року до 13 850 у січні – березні 2022 року), у 1,7 раза – на дії слідчих, органів дізнання, тяганину зі слідством (з 4990 у січні – березні 2021 року до 8142 у січні – березні 2022 року), майже у 6 разів – на неналежне виконання судових рішень (з 565 у січні – березні 2021 року до 3277 у січні – березні 2022 року), у 3,7 раза – на діяльність органів юстиції, нотаріату та реєстрації актів цивільного стану (з 723 у січні – березні 2021 року до 2700 у січні – березні 2022 року), у 45 разів – на порушення права на інформацію (з 59 у січні – березні 2021 року до 2637 у січні – березні 2022 року), у 3,3 раза – повідомлень про факти корупції (з 733 у січні – березні 2021 року до 2404 у січні – березні 2022 року). Традиційно актуальними залишалися скарги на дії працівників органів прокуратури – 5670.

Надходило багато звернень з питань соціальної політики та соціального захисту населення – 16,407 тис. (5,1% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що на 6496 або у 1,5 раза більше, ніж у січні – березні 2021 року. Майже кожне п’яте з таких звернень містило пропозиції до соціального законодавства – 3171. Кожне шосте звернення на соціальну тематику містило скарги на дії та бездіяльність працівників органів соціального захисту населення та Пенсійного фонду України – 2837 (17,3% загальної кількості питань соціального спрямування), кожне сьоме стосувалося державної соціальної політики – 2282 (13,9%), кожне восьме – прохання про надання матеріальної допомоги – 2061 (12,6%). Продовжували надходити звернення щодо реабілітації та соціального захисту осіб з інвалідністю – 1858 (11,3%), з питань призначення, перерахунку, виплати трудової, соціальної пенсії – 1303 (8%).

У січні – березні 2022 року набули значної актуальності і питання фінансової, податкової, митної політики – 10,896 тис. (3,4% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 4 рази більше, ніж у січні – березні 2021 року. Переважно порушувалися питання про внесення змін до законодавства – 9112, які становлять 83,6% загальної кількості питань фінансової, податкової, митної політики. Водночас продовжували надходити звернення щодо бюджетного процесу – 241 (2,2% загальної кількості питань фінансової, податкової, митної політики), діяльності державних і комерційних банків, інших фінансових установ, забезпечення прав вкладників – 229 (2,1%), податкової політики, діяльності податкової служби, податкової міліції – 191 (1,8%).

Не залишалися поза увагою громадян питання діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України – 8305 (2,6% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України). Більша половина з них – 55,6% стосувалися діяльності єдиного органу законодавчої влади в Україні, його органів, народних депутатів України.

У зверненнях до Верховної Ради України продовжували порушуватися питання діяльності центральних органів виконавчої влади – 7323 (2,3% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), аграрної політики і земельних відносин – 6565 (2%), діяльності підприємств та установ – 6073 (1,9%), обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 5473 (1,7%), комунального господарства – 4742 (1,5%), державного будівництва, адміністративно-територіального устрою – 4091 (1,3%), діяльності органів місцевого самоврядування – 3821 (1,2%), культури та культурної спадщини, туризму – 3673 (1,1%), економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики та будівництва, підприємництва – 2671 (0,8%) тощо.

Усі пропозиції, заяви та скарги, що надійшли до Верховної Ради України, розглянуті відповідно до закону. Звернення, що містили пропозиції до законопроектів, які розглядаються Верховною Радою України, вивчені та узагальнені у комітетах Верховної Ради України, надіслані за належністю до відповідних органів державної влади (у тому числі правоохоронних органів), органів місцевого самоврядування.

Управління з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України