Верховна Рада підтримала в першому читанні законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану» (№ 7289), який передбачає встановлення на цей період спеціальних правил володіння, користування та розпорядження землею. На думку співавторів законопроекту, народних депутатів Артема Нагаєвського, Олександра Салійчука, Степана Чернявського та деяких інших парламентаріїв, пропоновані зміни дадуть змогу забезпечити невідкладні потреби у земельних ділянках суб’єктів, які мають вагоме значення для національної економіки. Зокрема, йдеться про надання земельних ділянок для розміщення виробничих потужностей евакуйованих із зони бойових дій підприємств, розбудови транспортної інфраструктури, а також розміщення об’єктів для тимчасового перебування внутрішньо переміщених осіб.

На думку авторів законопроекту, правила регулювання земельних відносин мирного часу, коли процедури надання земельних ділянок тривають місяцями, в умовах воєнного стану не дозволяють ефективно забезпечувати  функціонування економіки та життєдіяльність внутрішньо переміщених осіб. Воєнні обставини вимагають швидких управлінських рішень, однак цьому не сприяє розроблене для мирного часу законодавство щодо відведення земельних ділянок, зміни їх цільового призначення, проведення землеустрою та реєстрації прав на землю. Наприклад, до початку повномасштабної російської агресії майже 85 відсотків зовнішньої торгівлі здійснювалося через морські порти, діяльність яких заблоковано. У зв’язку з цим потрібно невідкладно розбудовувати нову інфраструктуру та нові логістичні маршрути, які дозволять транспортувати аграрну, металургійну та іншу продукцію. Щоб вирішити це завдання, законопроектом пропонується значно спростити виділення земельних ділянок та дозвільні процедури у будівництві під час розміщення нових річкових портів (терміналів) і  залізничних логістичних центрів (виробничо-перевантажувальних комплексів).

З метою швидкого врегулювання порядку земельних відносин під час діє воєнного стану законопроектом пропонується:

– надати територіальним громадам сіл, селищ, міст можливість передавати в оренду земельні ділянки, що переходять до комунальної власності територіальних громад, без державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки;

– здійснювати гранично оперативне надання земельних ділянок державної, комунальної власності в оренду для розміщення виробничих потужностей підприємств, що переміщені (евакуйовані) із зони бойових дій, без проведення земельних торгів із жорсткими обмеженнями умов оренди. При цьому підприємства, яким надаватимуть такі ділянки, визначатимуться спільним рішенням обласної військової адміністрації, з території якої переміщуються виробничі потужності, та обласної адміністрації, де їх планується розмістити;

– надання у постійне користування земельних ділянок комунальної власності для розміщення об’єктів для тимчасового перебування внутрішньо переміщених осіб здійснюватиметься виконавчим органом сільських, селищних, міських рад;

– встановлення та зміна цільового призначення земельних ділянок, надання земельних ділянок державної, комунальної власності в оренду для розміщення виробничих потужностей підприємств, що переміщені (евакуйовані) із зони бойових дій, будівництва річкових портів (терміналів), залізничних логістичних центрів (виробничо-перевантажувальних комплексів) здійснюватиметься без розроблення документації із землеустрою, без супутніх витрат та затвердженої містобудівної документації на підставі мотивованого висновку уповноваженого органу містобудування та архітектури сільської, селищної, міської ради.

При цьому забороняється використовувати для таких цілей природоохоронні території, землі природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного призначення, порушувати обмеження у використанні земель, в тому числі щодо забудови;

– у період, коли функціонування Державного земельного кадастру призупинено, встановлюються спеціальні правила реєстрації визначення та зміни цільового призначення земельних ділянок районними військовими адміністраціями у Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану;

– у разі неможливості надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки Міністерство аграрної політики та продовольства України уповноважується затверджувати усереднені показники нормативної грошової оцінки земель на одиницю площі, які можуть застосовуватися у випадках обов’язкового проведення нормативної грошової оцінки земель, передбачених статтею 13 Закону «Про оцінку земель»;

– Міністерству аграрної політики та продовольства України надається право призупиняти та відновлювати функціонування Державного земельного кадастру з міркувань безпеки, встановлювати обмеження щодо повноважень державних кадастрових реєстраторів та інші особливості ведення Державного земельного кадастру в умовах воєнного часу;

– для оперативного вирішення завдань експлуатації та підтримання в належному стані об’єктів технічної інфраструктури в умовах воєнного часу операторам газотранспортної та газорозподільної системи, підприємствам централізованого водопостачання і водовідведення, теплогенеруючим, теплотранспортуючим, теплопостачальним організаціям, операторам електронних комунікацій надається право безперешкодного та безоплатного доступу до земельних ділянок усіх форм власності, на яких розташовані їхні об’єкти, а також в межах їх охоронних (спеціальних) зон. Водночас гранично спрощуються умови проведення капітальних та інших планових робіт, а також ліквідації аварії або загрози її виникнення (аварійних ситуацій);

– створюються правові передумови для забезпечення громадян та суб’єктів підприємницької діяльності в умовах воєнного часу послугами зі складання документації із землеустрою, топографо-геодезичних і картографічних робіт, оцінки майна, експертної грошової оцінки земельних ділянок, що є критичними для функціонування земельно-майнових відносин;

– спрощується передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності за відсутності затвердженої містобудівної документації на місцевому рівні, для розміщення евакуйованих підприємств та об’єктів для тимчасового перебування внутрішньо переміщених осіб.

Під час обговорення народний депутат Артур Герасимов («Європейська солідарність») висловив думку, що хоч на перший погляд цей законопроект здається майже ідеальним, проте після його вивчення виникає низка критичних зауважень. Він, зокрема, звернув увагу, що документом ніяк не визначено механізм зміни цільового призначення земельних ділянок, на яких розташовані об’єкти евакуйованих підприємств після припинення чи скасування воєнного стану. Крім того, А. Герасимов вважає досить дискусійним положення, за яким земельні ділянки надаватимуться евакуйованим підприємствам спільним рішенням адміністрацій областей, з яких і до яких вони переміщуються. «Доречніше було б надати право оренди земельної ділянки без проведення земельних торгів для розміщення виробничих потужностей всім підприємствам будь-якої форми власності із зон бойових дій та встановити механізм набуття такого права, наприклад, прийняття відповідного рішення на підставі поданої заявки, уже постфактум», – зазначив парламентарій.

На необхідності серйозного доопрацювання законопроекту також наголосила народний депутат Юлія Клименко («Голос»). «Нам треба думати про воєнну економіку не на 20–30 днів, а хоча б до кінця цього року, розуміючи, які підприємства треба терміново евакуйовувати, перевозити, запускати, створювати там робочі місця, в тому числі для внутрішньо переміщених осіб, а також жити і працювати в цьому режимі», – сказала вона, зауваживши, що рішення мають бути комплексними, бо в «ручному» режимі нічого не запрацює.

До речі

Асоціація міст України пропонує скористатися для розміщення евакуйованих із зони бойових дій підприємств уже облаштованими промисловими та виробничими майданчиками індустріальних парків. «Законом України «Про індустріальні парки», а саме статтею 34, передбачено, що такі площадки можуть розвиватися за рахунок державних та інших джерел», – йдеться у листі АМУ до Комітету Верховної Ради з питань земельної та аграрної політики та пропонується доповнити законопроект нормою щодо можливості розміщення виробничих потужностей евакуйованих підприємств на базі індустріальних парків.