Члени територіальної оборони надаватимуть населенню правову допомогу задля фіксації доказів воєнних злочинів проти цивільного населення та інших злочинів, вчинених в умовах воєнного стану. Законопроект, який передбачає внесення змін до статті 3 Закону «Про основи національного спротиву», і стосується «вдосконалення засад організації та ведення руху опору», вже зареєстровано в парламенті за № 7306. Подав його народний депутат, представник фракції «Батьківщина» Андрій Кожем’якін.
Днями проект закону розглянули на засіданні Комітету з питань молоді і спорту, який очолює А. Кожем’якін. За словами народних обранців, котрі ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти законопроект № 7306 за основу та в цілому, запропоновані зміни допоможуть використати потенціал тих членів добровольчих формувань територіальної оборони, які мають юридичну освіту. Вони зможуть надавати громадянам України правову допомогу для фіксації вчинених до них злочинів, заподіяної моральної, фізичної та майнової шкоди, для оформлення заяв про вчинення кримінальних правопорушень (злочинів) та інших звернень до компетентних органів.
У повідомленні, розміщеному на сторінці парламентського комітету в Фейсбуці, йдеться про те, що під час обговорення законопроекту народні депутати наголошували: подібна робота вже здійснюється членами Добровольчого формування територіальної громади міста Києва «Мрія» на території Київської області у взаємодії з Військовою службою правопорядку Збройних Сил України та правоохоронними органами. А ще члени комітету переконані, що ухвалення законопроекту сприятиме створенню належної доказової бази масштабної злочинної діяльності рф в Україні.
Законопроект № 7306 зареєстровано в парламенті ще 20 квітня. Утім, 27 квітня ініціатор відкликав цей документ для того, щоб уже через два дні зареєструвати у Верховній Раді доопрацьований його текст.
Обґрунтовуючи необхідність прийняття змін у пояснювальній записці, яка супроводжує документ, автор законодавчої ініціативи зауважує, що нововведення дозволять розширити завдання територіальної оборони і забезпечити більш ефективне виконання завдань, покладених на національний спротив.
Автор змін спирається на попередній досвід фіксації воєнних злочинів в Україні й зауважує, що державній правоохоронній системі вкрай складно забезпечити своєчасне та повне документування результатів масштабної злочинної діяльності, здійсненої російськими військовими. Але своєчасна та правильна фіксація вказаних злочинів є важливою для відновлення порушених прав та свобод потерпілих від російської військової агресії, одержання ними відповідної компенсації за заподіяну шкоду. А також для забезпечення підстав, на яких буде можливо притягнути до юридичної відповідальності росію як державу-агресора та її політичне та військове керівництво, яке розв'язало та веде агресивну війну проти України, й інших російських воєнних злочинців.
Залучення до первинної фіксації таких злочинів членів добровольчих формувань територіальної оборони, передусім тих, які мають юридичну освіту, може сприяти правоохоронним органам у своєчасному та правильному процесуальному документуванні злочинів російського агресора. Перебуваючи безпосередньо на місці злочину, вони можуть надавати правову допомогу населенню деокупованих чи інших територій. Зокрема, правильно заповнювати документи на спеціально створених електронних платформах для фіксації злочинів російських окупантів, складати заяви про їх вчинення тощо. Це сприятиме створенню належної доказової бази масштабної злочинної діяльності росії в Україні, переконаний законотворець.