У Верховній Раді зареєстровано законопроект «Про внесення змін до Закону про валюту та валютні операції та інших законів України (щодо обігу російського рубля на території України)», № 7334. Його співавтори, народні депутати Юлія Тимошенко, Олена Кондратюк, Володимир Кабаченко та інші парламентарії звертають увагу, що незважаючи на військову агресію рф, російський рубль досі використовують в Україні як засіб платежу або збереження, бере участь у валютно-обмінних операціях, транскордонних переказах та переміщеннях або ж базою для номінування фондових цінностей,  що абсолютно неприпустимо. «Це так само абсурдно як, наприклад, використання країнами антигітлерівської коаліції рейхсмарки упродовж Другої Світової війни», – зазначається у пояснювальній записці до законопроекту та наголошується, що використання російського рубля на території України збільшує його ліквідність, а, отже, й економіки рф та її воєнного бюджету.

Ще однією підставою для припинення використання рубля на території України є те, що російський агресор заявив про намір запровадити його як засіб платежу на нещодавно окупованих територіях України, як це уже зроблено в окремих районах Донецької та Луганської областей (ОРДЛО).

На думку авторів законопроекту, зволікання з ухваленням цього рішення підриватиме основи національної безпеки України та грубо порушуватиме статтю 99 Конституції, яка чітко визначає, що грошовою одиницею України є гривня.

У зв’язку з цим проектом закону № 7334 на період дії воєнного стану пропонується: 

– заборонити будь-яке використання російського рубля в межах України та
для транскордонних переказів і переміщень;

– примусово задепонувати активи, виражені в російських рублях, до кінця
дії воєнного стану без нарахування будь-яких процентів, комісій тощо.
При цьому депонування не зупиняє право власності на такі активи, але тимчасово обмежує його; 

– вивести з цивільного обороту активи, виражені в російських рублях, які належать на праві власності резидентам рф або резидентам України, які знаходяться під контролем резидентів рф. (Виведення рублів з цивільного обороту відрізняється від їх конфіскації тим, що здійснюється за законом ipso jure та не потребує рішення суду. Крім того, в результаті конфіскації валюти змінюється лише власник, що не впливає на зменшення її ліквідності, а в результаті виведення з цивільного обороту – ліквідність рубля в межах України стає нульовою, а в деяких випадках

– від’ємною, наприклад, при оцінці ІРО;

– за запитом Кабінету Міністрів України надати Національному банку України  право поширювати зазначені обмеження на валюти інших країн, які сприяють агресії рф проти України, зокрема Білорусі;

– заборонити допуск до торгів фінансовими інструментами, вираженими (номінованими) в російських рублях, зокрема, але не виключно, як інструменти фондового, грошового та товарного ринків;

– заборонити встановлення обмінного курсу (крос-курсу) російського рубля, крім випадків встановлення суми репарацій рф на користь України;

– криміналізувати незаконні дії із задепонованими або виведеними з цивільного обороту російськими рублями.

Ухвалення цього законопроекту дасть змогу забезпечити виведення з цивільного обороту російських рублів як валюти країни-агресора, що призведе до послаблення її ліквідності та збільшення суми репарацій, які рф сплачуватиме на користь України як держави та кожного постраждалого громадянина.

Також вищезгадані народні депутати внесли на розгляд парламенту пов’язаний із попереднім проект закону про внесення змін до Митного кодексу України (щодо транскордонного переміщення російського рубля), № 7335. Цим документом пропонується внести зміни щодо порядку вилучення та утилізації іноземної валюти (платіжних документів), виведених згідно із законодавством з цивільного обороту в разі їх транскордонних переміщень через митний кордон України, а встановити особливий порядок проведення процесуальних дій під час такого вилучення. Зокрема, передбачається, що виведена з цивільного обороту іноземна валюта та виражені в ній платіжні документи підлягають подальшій утилізації в порядку, встановленому НБУ. При цьому право на оскарження рішення про вилучення іноземної валюти (платіжних документів), виведених згідно із цим законом з цивільного обороту, не надається.

Метою законопроекту № 7335 є максимальне спрощення процедури вилучення валюти держави–агресора (окупанта), яка переміщується через митний кордон України. Реалізація цих положень забезпечить дотримання статті 99 Конституції України та запровадить сувору відповідальність за підрив фінансової безпеки, як частини національної безпеки України та її суверенітету.

Ще одним зареєстрованим народними депутатами Юлією Тимошенко, Оленою Кондратюк, Володимиром Кабаченком та іншими парламентаріями законопроектом – про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо відповідальності за порушення встановленого порядку поводження з іноземною валютою на території України), № 7336, пропонується доповнити Кодекс України про адміністративні правопорушення нормою щодо запровадження суворих санкцій за порушення встановленого законом порядку поводження з іноземною валютою, задепонованої або виведеної з цивільного обороту на території України, та/або вираженими в ній платіжними інструментами (борговими зобов’язаннями). Пропоновані зміни передбачають накладення штрафу на осіб, які здійснюють операції з купівлі-продажу такої іноземної валюти (платіжних інструментів) або її транскордонне переміщення, у розмірі від однієї до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а на посадових осіб уповноважених банків або суб’єктів підприємницької діяльності, які здійснюють свою діяльність на підставі агентських угод з уповноваженими банками з операцій купівлі-продажу такої іноземної валюти (платіжних інструментів, боргових зобов’язань), від п’яти до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією такої іноземної валюти (платіжних інструментів, боргових зобов’язань), а також гривень (іншої іноземної валюти), які використовувались для такого обміну або транскордонного переміщення, з конфіскацією такої іноземної валюти (платіжних інструментів).

За такі ж дії, вчинені особою протягом року повторно, передбачено штраф від п’яти до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а для посадових осіб уповноважених банків або суб’єктів підприємницької діяльності в разі повторного правопорушення – від десяти до двадцяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, з конфіскацією такої іноземної валюти та гривень (іншої іноземної валюти), які використовувались для такого обміну.

Крім того, законопроектом № 7336 пропонується доповнити Кримінальний кодекс України новою статтею «Незаконне використання платіжних засобів». Зокрема, за незаконну вимогу припинити використовувати гривню як платіжний засіб в Україні або окремих територіях України чи обмежити таке використання, а також за вимогу використовувати іноземну валюту або грошові сурогати пропонується карати позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років з позбавленням права обіймати певні посади та займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна. Водночас вищезгадані дії, поєднані із вимогою використовувати як платіжний засіб в Україні чи її окремих територіях іноземну валюту держави-агресора або грошові сурогати – тягнуть за собою позбавлення волі на строк від п’яти до десяти років з позбавленням права обіймати певні посади та займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна.

До речі

На сайті Президента України зареєстровано петицію із вимогою заборонити обіг російського рубля на території України та будь-які розрахунки з рф. «У зв’язку з агресією рф визнати валюту 643 забороненою на території України як для готівкового, так і для безготівкового обігу, а також заборонити будь-які грошові перекази з та на територію рф», – пропонує автор петиції Олексій Роман.