Про роботу Комітету Верховної Ради України з питань правової політики впродовж цих складних двох місяців ми попросили розповісти його голову Андрія КОСТІНА:
– Комітет продовжує виконувати свою роботу весь цей час. Основна увага акцентувалася на тих законопроектах, які мали врегулювати найнагальніші питання для забезпечення життєдіяльності держави та захисту прав її громадян, у тому числі безперервності роботи судової системи. Так серед прийнятих законів я б відмітив «Про внесення зміни до частини сьомої статті 147 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо визначення територіальної підсудності судових справ». Цей закон передбачає, що в разі неможливості здійснення правосуддя судом з об’єктивних причин, у тому числі під час воєнного стану, у зв’язку з військовими діями може бути змінено територіальну підсудність справ, що розглядаються в цьому суді. За рішенням Вищої ради правосуддя, яке ухвалюється за поданням Голови Верховного Суду, справа передається на розгляд до того суду, який найбільше територіально наближений до суду, який не може здійснювати правосуддя, або іншого, який буде визначено. Якщо є неможливим здійснення Вищою радою правосуддя такого повноваження, то воно реалізується за розпорядженням Голови Верховного Суду. На сьогоднішній день зміни, внесені цим законом, працюють та ефективно використовуються Головою Верховного Суду задля забезпечення правосуддя в умовах воєнного стану на території України. Його розпорядженнями вже змінено територіальну підсудність судових справ, які перебували на розгляді в судах, що наразі не мають можливості здійснювати правосуддя у зв’язку з веденням бойових дій у населених пунктах, де вони розташовані.
Крім цього, внесено зміни до розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо забезпечення сталого функціонування судової влади в період відсутності повноважного складу Вищої ради правосуддя. Передбачено передання на час воєнного стану окремих функцій Вищої ради правосуддя Голові Верховного Суду (призначення Голови Державної судової адміністрації, його заступників; відрядження суддів; забезпечення авторитету правосуддя та незалежності суддів; затвердження Положення про ЄСІТС та/або її окремі модулі тощо).
Також внесено зміни до розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про виконавче провадження», який покликаний захистити національні інтереси у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації та забезпечення конституційних прав і свобод людини та громадянина в умовах воєнного стану.
– Але не лише питаннями правосуддя опікувався комітет.
– Справді, надзвичайно важливим є прийнятий Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони політичних партій». Завдяки йому буде забезпечено надійний захист незалежності і суверенітету України від політичних сил, діяльність яких має характер колабораціонізму і спрямована на повалення в Україні державного ладу, знищення і підміну національної ідентичності її громадян. Тепер наша держава має порядок урегулювання заборони і припинення діяльності таких політичних партій задля захисту демократії в України. До речі, як зауважила співавторка законопроекту народний депутат України та член нашого комітету Ольга Совгиря ,«нарешті ми перестанемо толерувати в нашому політикумі «русскій мір», який несе тільки розруху в Україні».
– Дякуючи плідній роботі комітету, ми маємо врегулювання низки актуальних питань. Які законопроекти нині перебувають на розгляді комітету?
– На опрацюванні в нас перебуває проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей встановлення юридичних фактів в умовах воєнного чи надзвичайного стану (реєстр. № 7310). Пропонується ввести спрощений порядок встановлення фактів народження або смерті особи в межах території, на якій діє воєнний чи надзвичайний стан, а також більш чітке формулювання підстав для надання пільг при сплаті судового збору заявниками у справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення, які відбулися у зв`язку з дією воєнного чи надзвичайного стану.
Також необхідними є проект закону про внесення змін до Закону України “Про судоустрій і статус суддів” щодо здійснення судочинства в умовах воєнного чи надзвичайного стану (реєстр. № 7315), проект закону про внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України, Цивільного процесуального кодексу України та Господарського процесуального кодексу України (щодо здійснення судочинства в умовах воєнного чи надзвичайного стану) (реєстр. № 7316). У результаті їх прийняття має бути запроваджено дієві механізми здійснення судочинства в умовах воєнного чи надзвичайного часу, зокрема, шляхом можливості здійснення повноважень секретаря судового засідання іншими працівниками апарату суду; можливості виконувати повноваження секретаря судового засідання дистанційно; можливості додаткового повідомлення учасників судового процесу про розгляд справи будь-якими можливими засобами на всі відомі засоби комунікації та через оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України; а також шляхом розширення сфери застосування письмового провадження при розгляді судових справ у судах всіх юрисдикцій.