Там ще такий заголовок: «Дефіцит бензину, обвал енергоринку та зупинка транзиту російського газу. Як все це полагодити?».

А ми проштудіювали й розчарувалися, бо це інтерв’ю не внесло жодної ясності  – «як це все полагодити?» – то її, тобто відповіді, як і слід було чекати, нема.

З кожним новим запитанням, поставленим міністру, і з кожною його відповіддю наш оптимізм, як, утім, і оптимізм професора Національного університету «Києво-Могилянська академія», головного наукового співробітника Національного інституту стратегічних досліджень Геннадія Рябцева, який прокоментував інтерв’ю на своїй сторінці у соцмережі, танув просто на очах.

Утім, процитуємо вельми поважного пана професора.

– 14 травня 2022 року в інтерв'ю Forbes міністр енергетики Герман Галущенко заявив: «З початку війни споживання нафтопродуктів суттєво впало – на 72%. Потреби на травень складають приблизно 100 000 т бензину і 250 000 т дизелю».

Тут ми навіть сперечатися не будемо: цілком і повністю покладемося на авторитетну думку міністра. І прислухаємося до Геннадія Рябцева, який наводить такі цифри.

– У лютому споживання бензину й дизельного палива (без скрапленого газу) становило приблизно 500 тис. т. У травні (в мирний час) - майже 570 тис. т (за Держстатом). Якщо нині потреба становить 350 тис. т, попит скоротився на 39% відносно травня минулого року і на 30% із початку війни, – стверджує він.

І продовжує, мовляв, за словами міністра: «Ми працюємо над збільшенням імпорту пального. В травні він зріс автомобільним транспортом в 15 разів порівняно з березнем, річковим транспортом і залізницею – у 5 разів».

Далі Геннадій Рябцев дивується і нас запрошує подивуватися разом із ним.

– Якщо не помиляюся, – пише він, – над збільшенням імпорту пального працюють не в Міненерго, а трейдери. І, з огляду на кількість задіяних щомісяця бензовозів, зростання імпорту «в 15 разів» є... сумнівним…

Звісно, що так, погодимося і ми! Адже якби імпорт так істотно зріс, то сьогодні не було б проблем і пан міністр не сушив би собі голову питанням «як це все полагодити?».

Тим часом Геннадій Рябцев не втомлюється ставити запитання. Мовляв, а  «що зробило для збільшення постачань саме Міненерго? Розробило сценарії змін у попиті на нафтопродукти? Встановило мінімальну потребу в них для кожного зі сценаріїв? Підготувало прогнозні баланси за кожним видом нафтопродуктів? Розробило план перероблення видобутої в Україні сировини на заводах малої продуктивності (міні-НПЗ)?».

Якщо експерти ставлять такі запитання, то і ми наважимося стверджувати, що досі нічого про це не чули і не знаємо. Тож процитуємо поважного експерта.

– Міністр заявляє, що «є випадки, коли дехто намагається максимально заробити на людях в умовах війни. Це навіть не недобросовісна конкуренція, за таке треба розстрілювати». Але він не може «зараз сказати, хто саме це робить і в яких об’ємах».

Так є випадки, за які «треба розстрілювати», чи їх немає? А якою має бути політика держави, якщо такі випадки є? Цікаво, хто ж має формувати цю політику? – дивується Геннадій Рябцев і продовжує.

– Особисто в мене складається враження, що питання забезпечення споживачів нафтопродуктами якось непомітно зникли зі сфери відповідальності органів виконавчої влади в Україні. І навіть тепер, уже усвідомивши всю глибину проблеми, політики лише розповідають про неї, очікуючи, що вона зникне сама собою, – підсумовує експерт свої сумні роздуми і додає, мовляв, як там у міністра: «Проблема дефіциту пального буде вирішена найближчим часом. Не можу називати більш конкретні терміни з огляду на безпекову ситуацію».

– Та я навіть і без огляду не зможу назвати ці терміни…» – журиться пан Геннадій.

Тим часом нас намагаються переконати, що все під контролем. Проте. Не можемо стверджувати, але з’явилися неперевірені дані, що на деяких АЗС вже «відпускають» по 20 літрів в один бак по 99 грн з копійками. Всезнаючий Google на запитання «а де сьогодні можна заправити авто у Києві?» несе якусь нісенітницю і дає посилання на кінець березня або на початок травня. Схоже, відповіді на запитання «як це все полагодити?» не знає ніхто.

Почекаємо?

Читайте на цю тему:

Уряд обіцяє ліквідувати дефіцит пального, але його вартість трохи зросте

Очікується, що ситуація із пальним покращиться із середини травня

Президент провів нараду щодо питань постачання пального та виконання державного бюджету

Україна може збільшити поставки пального через Польщу

Задля розв’язання кризи на паливному ринку України

Україна переорієнтовується на нові шляхи постачання пального

Дефіцит пального: АМКУ розпочинає дослідження

Уряд розробив план дій, який дасть змогу стабілізувати ситуацію на ринку пального