Через російську агресію інфраструктура України зазнала серйозних втрат. Загалом, за попередніми підрахунками Кабміну та експертів, на сьогодні вже пошкоджено або зруйновано понад 30% інфраструктурних об’єктів, а збитки української інфраструктури від війни сягають понад 600 млрд доларів. І це ще не остаточна цифра. На жаль, воєнні дії тривають, тому збитки лише зростатимуть…
З чого розпочнемо розбудовувати власну інфраструктуру, за чий рахунок і про нові логістичні маршрути розпитаємо заступника голови Комітету Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури Володимира КРЕЙДЕНКА.
– Тож, пане Володимире, чи на часі вже говорити про початок відбудови інфраструктурних об’єктів? Їх будівництво можливе і, якщо так, то в яких саме регіонах?..
– На жаль, через воєнні дії в Україні повномасштабне будівництво інфраструктурних об’єктів поки що неможливе. Наразі багато сил та засобів спрямовано на розчищення та відновлення зруйнованих війною доріг, шляхопроводів, зведення тимчасових переправ і проїздів. Активно ведуться роботи поруч зі зруйнованими мостами у вже визволених від окупантів районах Київщини, Чернігівщини, Сумщини.
– Звісно, повномасштабна відбудова зруйнованої інфраструктури, в тому числі й транспортної мережі, розпочнеться вже після завершення війни. За чий кошт її відновлюватимемо?
– На першому етапі для відбудови визволених від російських загарбників населених пунктів з резервного фонду держбюджету вже спрямовано перший мільярд гривень. Ці кошти витрачатимуть на першочергові потреби: ремонт інженерних мереж і систем, розбирання руйнувань, ремонт покрівель, заміну вікон і дверей, ліквідацію вибоїн на дорогах тощо.
У подальшому джерелами фінансування відновлення вітчизняної інфраструктури мають стати арештовані та конфісковані активи країни-агресорки. До того ж не лише в Україні, а й у всьому світі. Крім того, нам постійно свою підтримку обіцяють різноманітні міжнародні фінансові організації та наші закордонні партнери. Не виключено, що на розбудову активно залучатимуть благодійні внески міжнародних корпорацій та громадян…
– Беззаперечно, нині українська економіка не в змозі повноцінно працювати. Можете назвати хоча б порядок цифр: скільки, приміром, втрачає щодня вітчизняна економіка через блокаду портів, чи, скажімо, великих промислових підприємств?..
– Тільки через блокаду портів, за експертними оцінками, українська економіка втрачає понад 170 млн доларів щоденно! Адже через морські порти Україна експортувала понад 70% усіх вантажів на загальну суму понад 47 млрд доларів.
– Скільки портів сьогодні ми не контролюємо?
– Нині Україна не контролює Маріупольський, Бердянський, Скадовський та Херсонський порти. Разом вони забезпечували 7,5% усієї перевалки вантажів.
Натомість, під українським контролем залишилися наші найбільші порти, на які припадало понад 85% морського вантажообігу: Миколаївський, Ольвія, Одеський, Чорноморськ, Південний. Однак повноцінно працювати вони не можуть, оскільки є заблокованими з моря.
– Які порти на сьогодні можуть працювати?
– Портами, через які нині можливий вантажообіг, є три невеликі у гирлі Дунаю – Ізмаїльський, Ренійський та Усть-Дунайський. На них припадає майже 5% українського експорту.
Хотів би зауважити, що навіть після завершення війни наші заблоковані порти не зможуть одразу запрацювати, бо акваторія Чорного моря замінована російським агресором. І для її розмінування та безпечного судноплавства знадобиться щонайменше декілька місяців…
– Війна зруйнувала не лише нашу інфраструктуру, а й знищила логістичні маршрути, які розроблялися роками… Можете розповісти, як нині здійснюється експорт-імпорт продукції?
– Кабінет Міністрів, український бізнес та наші країни-партнери активно працюють над логістикою для забезпечення стабільних експортних маршрутів та митного оформлення товарів. Через блокування українських портів логістика перебудовується з морських поставок на залізничні через Східну Європу. До речі, перші ешелони уже освоюють нові маршрути.
Крім того, український уряд створив Координаційну раду з сільськогосподарської логістики для моніторингу та сприяння розв’язанню логістичних питань, щоб забезпечити виконання українським бізнесом усіх контрактних експортних зобов’язань. Навіть в умовах війни ми готові доводити, що Україна була, є і буде надійним партнером для світу.
– З огляду на те, що порти заблоковані, дороги зруйновані, основний тягар перевезень лягає на залізничний транспорт. Саме завдяки «Укрзалізниці» сьогодні й людей рятують з окупованих територій, і гуманітарну допомогу доправляють у регіони, де точаться активні бойові дії…
– Так, саме «Укрзалізниця» стала сьогодні лідером з евакуації наших громадян та перевезення гуманітарних вантажів. Її працівники без перерв на свята та вихідні, часто – під обстрілами, професійно і мужньо виконують свою роботу. За що їм, безперечно, велика подяка.
Лише за два місяці війни наші залізничники вивезли в безпечніші регіони майже 10% населення України. Щоб забезпечити щоденну евакуацію та транспортування необхідних гуманітарних вантажів, з резервних фондів було виділено 18 млрд гривень... Це колосальні витрати, та найголовніше – це врятовані життя українців! Гроші ми заробимо, інфраструктуру відбудуємо. Головне, щоб над нами було мирне небо і ніхто більше не зазіхав на нашу свободу…