Із огляду на повномасштабні бойові дії, які ведуться на території нашої країни, нині маємо численні випадки внутрішньої та зовнішньої міграції співвітчизників. Часто людей доводиться терміново евакуйовувати. Окрім розбитих людських доль, це супроводжується втратою документів, вимушеною зміною місць навчання, втратою інформації про досягнення здобувачів освіти всіх рівнів. А тому, на думку народних депутатів, за таких умов «екстримально гострою» необхідністю стала цифровізація освіти, розширення можливостей дистанційного навчання, запровадження електронного діловодства в закладах освіти, цифрових документів про освіту тощо.

На думку законотворців, реалізувати таку мету можна лише шляхом запровадження системного комплексного підходу й розширення можливостей державної інформаційної системи – програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» (АІКОМ). Його запровадили наприкінці 2021 року. Тепер парламентарії, які представляють різні фракції, зареєстрували в Верховній Раді проект змін до деяких законів, які допоможуть врегулювати функціонування Автоматизованого інформаційного комплексу (№ 7396). Це дозволить зважено підійти до вирішення питання цифровізації освіти й забезпечить електронну взаємодію АІКОМ з багатьма іншими електронними освітніми інформаційними системами та ресурсами і допоможе організувати освітній процес для всіх форм здобуття освіти.

Народні депутати наголошують, що запропоновані ними зміни відкривають нові можливості для обліку дітей та здобувачів освіти. А також для обробки, зберігання, обміну даних з іншими державними інформаційними ресурсами та реєстрами, верифікації інформації задля уникнення зайвої паперової бюрократії. Особливої актуальності такі новели набувають в умовах воєнного часу, коли документи громадян та закладів освіти знищено, втрачено або до них немає доступу, але збережено відомості в державних електронних ресурсах та реєстрах.

Розширення можливостей державної інформаційної системи АІКОМ дозволить забезпечити збір, обробку та зберігання освітньої інформації для розподілу коштів освітньої субвенції, замовлення підручників, підвищення кваліфікації педагогічних працівників, у тому числі шляхом взаємодії з іншими електронними освітніми інформаційними системами. Йдеться також про можливості організації освітнього процесу для всіх форм здобуття освіти, ведення ділової документації закладів загальної середньої освіти в електронній формі, зокрема в електронних класних журналах, подання фінансової та статистичної звітності закладів освіти, обліку закладів дошкільної, загальної, середньої, позашкільної освіти, дітей дошкільного та шкільного віку, вихованців, учнів, слухачів, працівників закладів освіти, формування обліку неохоплених навчанням дітей.

А відтак законотворці пропонують додати до закону про освіту статтю, згідно з якою зарахування здобувача освіти до закладу освіти передбачатиме отримання згоди на обробку його персональних даних за замовчуванням, зокрема на передачу інформації або відомостей в АІКОМ та інших державних інформаційних систем та для використання освітніх ресурсів та систем з метою реалізації персонального права на освіту. Здобувачі освіти зможуть самостійно, без згоди батьків чи інших законних представників реєструватися в державних інформаційних ресурсах та державних вебплатформах дистанційного навчання для здобуття освіти.

Прогнозуючи наслідки запровадження таких змін, народні депутати розраховують на те, що цифрова трансформація системи освіти, в тому числі запровадження електронного діловодства пришвидшиться. А також покращиться доступ до дистанційної освіти.

Відповідний проект закону  зареєстровано в парламенті цього тижня. Його вже надано для ознайомлення народним депутатам та на опрацювання у Комітет з питань освіти, науки та інновацій. Утім, із огляду на те, що більшість його ініціаторів представляють саме цей парламентський комітет, є всі підстави сподіватися, що вже найближчим часом він може потрапити на розгляд у сесійну залу.