Це передбачає зареєстрований у Верховній Раді законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо обмеження надання статусу неприбуткових організацій, що не є платниками податку, релігійним організаціям, які входять до структури релігійної організації, керівний центр якої знаходиться в державі, що здійснила військову агресію проти України та/або тимчасово окупувала частину території України» (№ 7403).
Співавтори цієї законодавчої ініціативи, народні депутати Інна Совсун, Наталія Піпа, Ольга Стефанишина, Ірина Геращенко, Василь Вірастюк та інші парламентарії звертають увагу, що після восьми років військової агресії, незаконної окупації та анексії окремих територій України, а також в умовах триваючого з 24 лютого цього року повномасштабного вторгнення російської федерації, яке супроводжується звірствами російської армії проти цивільного населення, свідомими обстрілами дитячих будинків, лікарень, шкіл, сховищ для мирних жителів та постійним бомбардуванням всієї території нашої держави, в Україні не просто продовжує свою діяльність Українська православна церква московського патріархату, керівний центр якої знаходиться на території держави-окупантки, але також ця організація продовжує мати право на пільгове оподаткування.
Зокрема, статус неприбуткової організації звільняє цю організацію від податку на додану вартість із операцій на постачання культових послуг та предметів культового призначення, вона не сплачує податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та на об’єкти нерухомості, які використовуються для проведення релігійної діяльності (крім тих, які використовуються для виробничих або господарських потреб).
Крім того, не оподатковуються й земельні ділянки, надані їй для будівництва та обслуговування культових та інших будівель. «Всі ці пільги РПЦ в Україні отримує в той самий час, коли їхній керівний центр займається викраденням дітей з території України, працівники РПЦ в Україні займаються корегуванням ракет та поширюють тези російської пропаганди», – зазначають автори законопроекту в пояснювальній записці до документа та наголошують на необхідності на законодавчому рівні заборонити визнання таких релігійних організацій неприбутковими, і, відповідно, отримання ними вищезгаданих пільг.
Аргументуючи свою позицію, народні депутати звертають увагу, що Закон «Про свободу совісті та релігійні організації» містить положення, за яким здійснення свободи сповідувати релігію або переконання не є абсолютним. «Воно підлягає встановленим законом обмеженням, які відповідають міжнародним зобов’язанням України та які необхідні для охорони громадської безпеки і порядку, життя, здоров’я та моралі, а також прав і свобод інших громадян», – зазначають вони та висловлюють переконання, що обмеження можливості релігійних організацій, які входять до структури, керівний центр якої знаходиться в державі, яка законом визнана такою, що здійснила військову агресію проти України або тимчасово окупувала частину території України мати статус неприбуткової організації та не бути платником податків, якраз і є необхідним кроком для охорони громадської безпеки та порядку в державі, а також для забезпечення національної безпеки, територіальної цілісності та захисту української державності загалом.
Податковий кодекс містить лише загальну згадку про те, що серед інших організацій до неприбуткових також відносяться релігійні організації, тож законопроектом № 7403 пропонується внести зміни до статті 144 Податкового кодексу України, за якими до неприбуткових не можуть бути віднесені релігійні організації (об’єднання), які безпосередньо або як складова частина іншої релігійної організації (об’єднання) входять до структури (є частиною) релігійної організації (об’єднання), керівний центр (управління) якої знаходиться за межами України в державі, яка законом визнана такою, що здійснила військову агресію проти України та/або тимчасово окупувала частину території України. Відповідно до законопроекту, така релігійна організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ і організацій та вважається платником податку.