У Верховній Раді зареєстровано законопроект про внесення змін до Закону «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (№ 7413). У пояснювальній записці зазначається, що цей документ розроблено за ініціативою уряду та безпосередньо Міністерства фінансів з метою подальшого здійснення невідкладних заходів, спрямованих на протидію широкомасштабній збройній агресії російської федерації проти України.

Законопроектом пропонується збільшити видатки загального фонду держбюджету на понад 287 мільярдів гривень за рахунок здійснення додаткових зовнішніх запозичень, а також зменшити на понад 601 мільйон гривень видатки на фінансування статутної діяльності політичних партій. Ці кошти пропонується спрямувати на збільшення видатків сектору національної безпеки та оборони (247 мільярдів 769 мільйонів гривень), для поповнення резервного фонду (1,5 мільярда гривень), надання допомоги в рамках програми «єПідтримка» (5,8 мільярда гривень), Пенсійному фонду для забезпечення виплати пенсій (20 мільярдів гривень) та 12,5 мільярда гривень для надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам.
 
Із передбачених для сектору національної безпеки та оборони додаткових 287 мільярдів гривень понад 166 мільярдів гривень пропонується надати Міністерству оборони (з них 77,8 мільярда гривень – на зарплати військовим), понад 76 мільярдів гривень – системі органів Міністерства внутрішніх справ (Національна поліція, Держприкордонслужба, Національна гвардія, Державна міграційна служба, Державна служба із надзвичайних ситуацій, апарат МВС), в тому числі на оплату праці – 56,3 мільярда гривень, 921 мільйон гривень – Головному управлінню розвідки Міноборони, 2,7 мільярда гривень – Службі безпеки України, 321 мільйон гривень – Управлінню державної охорони, 648 мільйонів гривень – Службі зовнішньої розвідки та 548 мільйонів гривень – адміністрації Держспецзв’язку України.
 
Саме задля кращого забезпечення Збройних Сил України законопроектом пропонується з другого кварталу 2022 року не здійснювати видатки за бюджетною програмою «Фінансування статутної діяльності політичних партій». Це дозволить додатково спрямувати ЗСУ 601 мільйон гривень. Щоправда, Головне науково-експертне управління апарату Верховної Ради звертає увагу на норму Закону «Про політичні партії в Україні», за якою порядок розрахунку щорічного обсягу державного фінансування статутної діяльності політичних партій визначається виключно цим законом. Тож відповідно до цього закону, якщо іншими законодавчими актами передбачено інший порядок розрахунку щорічного обсягу державного фінансування статутної діяльності політичних партій, положення таких законодавчих актів не застосовуються. Отож це вимагає внесення відповідних змін і до Закону «Про політичні партії в Україні».
 
Запропоноване збільшення на 5,8 мільярда гривень видатків за бюджетною програмою «єПідтримка» дозволить продовжити виплату одноразової матеріальної допомоги 904 765 застрахованим особам у зв’язку із втратою частини заробітної плати (доходу), робота (економічна діяльність) яких тимчасово зупинена внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні та які подали відповідну заявку протягом 26–31 березня 2022 року. Як зазначив у Телеграмі народний депутат Ярослав Железняк, грошей на фінансування цієї програми справді не вистачило, тож чимало підприємців жаліються, що досі не змогли отримати передбачені нею 6,5 тисячі гривень. «Найближчим часом будуть проголосовані зміни до бюджету, які передбачають виділення на програму «єПідтримка» додаткових 5,8 мільярда гривень, тож ті, хто 26-31 березня подав заявку, мають нарешті отримати обіцяні виплати», – зазначив він.
 
Передбачених у законопроекті 12,5 мільярда гривень за бюджетною програмою «Надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому
 числі на оплату житлово-комунальних послуг» Міністерству соціальної політики має вистачити для здійснення виплат 1,8 мільйона внутрішньо переміщених осіб.
 
Законопроект також визначає, що на період дії воєнного або надзвичайного стану в Україні, передбачена Законом «Про запобігання корупції» заборона на одержання пільг, послуг і майна державними органами та органами місцевого самоврядування не поширюється на випадки забезпечення юридичними радниками (у тому числі іноземними) захисту прав та інтересів України, державних органів та органів місцевого самоврядування у закордонних юрисдикційних органах. Це пов’язано як з обмеженим ресурсом держбюджету для забезпечення такої діяльності, так і з бажанням деяких юридичних радників надавати відповідні послуги Україні безоплатно.
 
До речі
 

Міністр фінансів України Сергій Марченко під час онлайн-дискусії «Відбудова економіки України» повідомив, що надходження до державного бюджету зменшилися на 70 відсотків від митних органів та на 30 відсотків від податкових органів. Тим часом щомісячна потреба бюджету становить 5 мільярдів доларів США. «Ми розраховуємо отримати 7,5 мільярда доларів США грантових коштів від Сполучених Штатів, також нещодавно ЄС оголосив про макрофінансову допомогу в розмірі до 9 мільярдів євро на пільгових умовах. Німеччина обговорює надання Україні 1 мільярда євро гранту, Японія планує надати додаткові 500 мільйонів доларів США до 100 мільйонів доларів США, які вже надійшли до держбюджету. Крім того, для залучення додаткового фінансування ми активно співпрацюємо з МВФ та Світовим банком», – зазначив міністр фінансів.