Верховна Рада готується збільшити та зафіксувати розмір штрафу за перевезення або спробу перевезення осіб, які не мають документів, необхідних для в’їзду до держави прямування або транзиту через її територію. Проект змін до закону про відповідальність перевізників під час здійснення міжнародних пасажирських перевезень щодо посилення такої відповідальності за перевезення нелегальних мігрантів (№ 6455) подано групою народних депутатів ще наприкінці минулого року. А минулого тижня цей документ розглянули на засіданні Комітету з питань транспорту та інфраструктури. Народні депутати рекомендують взяти проект змін за основу з урахуванням пропозицій профільного комітету.
У пояснювальній записці, яка супроводжує проект змін, їх ініціатори зауважують: чинним законодавством передбачено, що підприємства (їх об’єднання), установи, організації та фізичні особи-підприємців, які здійснюють міжнародні пасажирські перевезення, несуть відповідальність за невиконання обов’язку перевірити перед початком міжнародного пасажирського перевезення наявності в пасажира документів, необхідних для в’їзду до держави прямування або транзиту. Такий штраф нині може сягати від 8,5 тисячі гривень до 17 тисяч. Утім, упродовж років ці суми знецінилися і нині вони значно менші за кошти, які перевізники отримують від пасажирів за придбані ними квитки, а тому не відіграють необхідну превентивну роль, вважають законотворці.
Нині у рамках посилення відповідальності за перевезення осіб без документів, необхідних для в’їзду до держави прямування або транзиту, народні депутати хочуть встановити штраф у розмірі сорока прожиткових мінімумів для працездатних осіб. Такий штраф мають намір нараховувати на кожного пасажира. Але обмежити його розмір шістьма сотнями таких прожиткових мінімумів за одне перевезення. Для порівняння: тепер розмір такого стягнення становить від п’ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, але не більше двадцяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за одне перевезення. А розмір неоподатковуваного мінімуму доходів громадян становить 17 гривень. Натомість прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня визначено законом про державний бюджет на 2022 рік у сумі 2481 гривня. Очевидно, що розмір штрафів у разі виявлення правопорушень значно зросте.
Водночас, законопроект має на меті врегулювати деякі процесуальні аспекти розгляду та оскарження справ про відповідальність перевізників – порядку вручення перевізникам протоколів і постанов про правопорушення, оскарження рішень про відповідальність, сплати штрафів тощо. Законотворці також планували забезпечити застосування відносно перевізників, які понад рік не виконують майнові зобов’язання, спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів.
У висновку профільного комітету, який розглядав запропонований проект змін, вказується, що адміністрація Держприкордонслужби попередньо брала участь в опрацюванні зазначеного законопроекту й узгодила його редакцію з іншими заінтересованими державними органами (МВС, МЗС, Мінфін, Мінекономіки, Мінінфраструктури, Укртрансбезпека). Під час такого погодження до проекту внесено певні зміни та доповнення.
Народні депутати критикують і ту частину законопроекту, яка стосується невиконання перевізником понад рік майнових зобов’язань, передбачених законом про відповідальність перевізників під час здійснення міжнародних пасажирських перевезень. Мовляв, це правопорушення не є підставою для застосування санкцій. Окрім того, підстави для застосування санкцій не є предметом правового регулювання цього закону, а мають визначатися законом про санкції. Фахівці Головного науково-експертного управління Верховної Ради також висловили низку зауважень до цього документа. У цілому вони погоджуються з пропозицією щодо відмови від використання неоподатковуваного мінімуму доходів громадян для обчислення розмірів штрафів та для кваліфікації адміністративних, кримінальних та інших правопорушень. Але зауважують, що зміни щодо обчислення розмірів штрафів повинні бути комплексними та передбачатись для усіх правопорушень.
Проте Міністерство фінансів зауважує, що реалізація положень законопроекту не потребує витрат з державного чи місцевих бюджетів, але може сприяти збільшенню надходжень до бюджету у зв’язку із збільшенням розміру штрафів.
Тож комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді взяти проект змін № 6455 за основу. Але народні депутати пропонують слова «нелегальних мігрантів» у назві замінити словом «пасажирів». А також передбачити, що до перевізників, зареєстрованих за межами території України, які не виконують своїх майнових зобов’язань, передбачених законом, можуть застосовуватися спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи у порядку, визначеному законом про санкції.
Фото із сайту radiotrek.rv.ua