У Верховній Раді зареєстровано законопроект про внесення змін до Закону «Про приватизацію державного і комунального майна» та інших законодавчих актів України щодо сприяння процесам релокації підприємств в умовах воєнного стану та економічного відновлення держави (№ 7451). Автори цієї законодавчої ініціативи, народні депутати Олексій Мовчан, Андрій Клочко, Євгенія Кравчук, Сергій Гривко, Данило Гетманцев та інші парламентарії звертають увагу, що під час воєнного стану на території країни також діє особливий правовий режим для об’єктів державного власності. Водночас існує нагальна потреба у відновленні та інтенсифікації економічної діяльності в державі, забезпеченні перенесення виробництва у безпечні регіони України та швидкому його налагодженні на нових виробничих майданчиках.
На думку авторів законопроекту, одним зі шляхів організації виробництва на нових майданчиках, пошуку приміщень для перенесення виробництв є прискорена і спрощена приватизація державного майна. У зв’язку з цим пропонується внести зміни до порядку підготовки об’єктів до приватизації та продажу, а також уточнити окремі положення законодавства щодо спрощення надання спеціальних дозволів користування природними ресурсами, що збільшуватиме інвестиційну привабливість об’єктів приватизації.
З цією метою прикінцеві та перехідні положення Закону «Про приватизацію державного і комунального майна» пропонується доповнити тимчасовими нормами, які стосуються об’єктів державної власності та діятимуть на період воєнного стану. Ці пропозиції, зокрема, передбачають: заборону проведення аукціонів з продажу об’єктів великої приватизації та викупу об’єктів великої приватизації; заборону приватизації об’єктів, які розташовані на територіях адміністративно-територіальних одиниць у зоні бойових дій або наближених до зони бойових дій, перелік яких затверджується урядом; посилений парламентський контроль за процесами приватизації у військовий період; спрощення порядку здійснення заходів з підготовки об’єктів до приватизації (не вимагатиметься проведення аудиту, екологічного аудиту, інвентаризації, а також оцінки об’єкта приватизації); розроблення умов продажу об’єкта приватизації після отримання Фондом держмайна листа про намір приватизації такого об’єкта від потенційного покупця, який у тому числі може потребувати переміщення виробничих потужностей з територій, де ведуться бойові дії та/або є загроза бойових дій, на безпечну територію; анонімність інформації щодо учасників аукціону та покупців; диференційований розмір гарантійного внеску в залежності від стартової ціни об’єкта приватизації; скорочення строків проведення аукціонів; особливий порядок визначення стартової ціни об’єкта приватизації; спрощений перелік зобов’язання сторін, передбачених умовами аукціону, викупу, у договорі купівлі-продаж; право власності на об’єкт приватизації переходить до покупця незалежно від отримання дозволу Антимонопольного комітету України на концентрацію, якщо отримання такого дозволу вимагається законом; строк позовної давності для звернення з позовом про визнання недійсним договору купівлі-продажу об’єкта приватизації, укладеного у період дії воєнного стану, становить три місяці з дня його укладення.
Законопроектом № 7451 також пропонується низка змін до Закону «Про приватизацію державного і комунального майна», які діятимуть на постійній основі. Зокрема, визначається, що з метою покращення інвестиційної привабливості об’єкти приватизації можуть об’єднуватися в
пули із кількох об’єктів. Об’єкти великої приватизації пропонується продавати на електронних аукціонах, порядок проведення яких, розмір та порядок сплати плати за участь, визначення переможця за результатами електронного аукціону та додаткові умови продажу затверджуватимуться урядом. При цьому підготовка об’єктів великої приватизації здійснюватиметься без залучення радників.
Крім того, документ передбачає внесення змін до законодавчих актів, що стосуються питань нотаріату, іпотеки, виконавчого провадження, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що сприятиме підвищенню ефективності передприватизаційної підготовки об’єктів державної власності.
Ухвалення законопроекту дасть змогу пришвидшити запуск у безпечних регіонах країни нових виробничих майданчиків та збільшити надходження до державного бюджету коштів від приватизації державного та комунального майна, вважають його автори.