Автори цієї законодавчої ініціативи, народні депутати Максим Ткаченко, Костянтин Касай, Олексій Кузнєцов та інші парламентарії зазначають, що повномасштабне вторгнення російської федерації на територію України внесло корективи у ставлення держави до інституту громадянства, тож сьогодні потрібно актуалізувати відповідне законодавство, а також врегулювати ставлення держави до наявності у громадян України громадянства держави-агресора. Це, зокрема, важливо з огляду й на те, що агресор на тимчасово окупованих територіях намагається насильно нав'язувати громадянам України російські паспорти.
Зазначимо, що раніше у Верховній Раді було зареєстровано законопроекти про внесення змін до Закону "Про громадянство України" щодо підстав і порядку набуття та припинення громадянства України" № 6368, № 6368-1 та № 6368-2. Однак представники Комітету Верховної Ради з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин з урахуванням наявних викликів та загроз на основі законопроекту № 6368 розробили новий, доопрацьований документ № 6368-д. На відміну від попередніх законопроектів допрацьований законопроект, зокрема, передбачає, що підставами для втрати громадянства України є:
- добровільне набуття громадянином України громадянства держави, визнаної Україною державою-агресором або державою-окупантом, або громадянства (підданства) іншої держави, яка не визначена Кабінетом Міністрів як держава, громадяни (піддані) якої набувають громадянство України у спрощеному порядку, якщо на момент такого набуття він досяг повноліття;
- встановлення факту проходження особою військової служби за контрактом у державі, визнаній Україною державою-агресором або державою-окупантом;
- засудження в Україні за вчинення злочину проти основ національної безпеки України, проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку, за вчинення терористичного акту, сприяння вчиненню терористичного акту, публічні заклики до вчинення терористичного акту, створення терористичної групи чи терористичної організації, за фінансування тероризму, створення злочинної організації, керівництво такою організацією або її структурними частинами, створення злочинної спільноти, встановлення або поширення злочинного впливу, сприяння учасникам злочинних організацій та укриття їх злочинної діяльності;
- участь у збройній агресії проти України у складі збройних сил держави, визнаної в Україні державою-агресором або державою-окупантом, або яка перебуває у збройному конфлікті (війні) з Україною чи сприяла (сприяє) вчиненню збройної (військової) агресії проти України.
Крім того, законопроект визначає, що до громадянства України не приймається особа, яка створює загрозу національним інтересам, національній безпеці, охороні громадського порядку, суверенітету і територіальній цілісності України, захисту прав і свобод людини, їх повноцінному здійсненню.
У законопроекті також закріплено повноваження уряду щодо визначення держав, громадяни яких набувають громадянство України у спрощеному порядку. Спрощений порядок передбачає, що громадяни цих держав замість виходу зі свого попереднього громадянства мають подати декларацію про визнання себе громадянином України.
Згідно із законопроектом декларація про відмову від іноземного громадянства та визнання себе лише громадянином України подається іноземцем: якому надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні; який в установленому законодавством України порядку проходить військову службу за контрактом у Збройних Силах України, Національній гвардії України або є одним з подружжя такої особи чи є дитиною такої особи; який в установленому законодавством України порядку проходив військову службу за контрактом або є одним з подружжя такої особи чи дитиною такої особи; який отримав посвідку на тимчасове проживання або є одним з подружжя такої особи чи дитиною такої особи; який має визначні заслуги перед Україною або прийняття якого до громадянства України становить державний інтерес для України, або є одним з подружжя такої особи чи дитиною такої особи; який узяв зобов'язання припинити іноземне громадянство і в якого існують незалежні від нього причини неотримання документа про припинення іноземного громадянства (підданства) або іноземних громадянств (підданств) чи є дитиною такої особи; який є громадянином держави, законодавство якої передбачає автоматичне припинення особами громадянства (підданства) цієї держави одночасно з набуттям громадянства іншої держави або є дитиною такої особи.
Водночас визначаються підстави, за яких особа не може набути громадянство України за територіальним походженням (вчинила злочин проти людства чи здійснювала геноцид, засуджена в Україні за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, вчинила на території іншої держави діяння, яке визнане законодавством України тяжким або особливо тяжким злочином). Крім того, у проекті закону переглядаються та уточнюються підстави для втрати громадянства України та скасування рішення про оформлення набуття громадянства України, передбачається можливість скасування рішення про встановлення належності до громадянства України та оформлення належності до громадянства України.
Комітету Верховної Ради з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин рекомендував прийняти законопроект № 6368-д за основу.