Комітетами Верховної Ради України опрацьовано 4623 звернення, депутатськими фракціями і групами у Верховній Раді України — 2487.

До керівництва парламенту звернулися 472 особи, з них 216 — до Голови Верховної Ради України Р. Стефанчука.

Народним депутатам України направлено 100,684 тис. адресованих їм пропозицій, заяв і скарг громадян, що у 1,8 раза більше, ніж у січні—червні 2021 року.

Структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України розглянуто 124,104 тис. звернень громадян, з яких 123,044 тис. (більш  як 99%) опрацьовано Управлінням з питань звернень громадян.

Порівняно з січнем—червнем 2021 року на 4180 зменшилася кількість колективних звернень до Верховної Ради України — 15,500 тис., що містять понад 2,5 млн підписів, переважно вірян Української православної церкви щодо окремих аспектів охорони здоров’я.

Збереглася тенденція до подальшого збільшення у пошті парламенту кількості та питомої ваги пропозицій, заяв і скарг, надісланих засобами електронного зв’язку, — 172,895 тис. (74,6% від загальної кількості кореспонденції Верховної Ради України), тоді як у січні — червні 2021 року — 87,332 тис. (49%), у січні—червні 2020 року — 25,658 тис. (46%). Збільшилися й кількість та питома вага звернень, поданих до парламенту засобами телефонного зв’язку, — 3552, що в 1,8 раза більше, ніж у січні—червні 2021 року (з 1% у січні—червні 2021 року до 1,5% у січні—червні 2022 року). Водночас зменшилися кількість та питома вага пропозицій, заяв і скарг, надісланих поштою, — з 85,205 тис. (48%) у січні—червні 2021 року до 53,550 тис. (23,1%) у січні—червні 2022 року. Від органів державної влади, інших органів, установ та організацій надійшло 999 пропозицій, заяв і скарг, що у 2,1 раза менше порівняно з січнем—червнем 2021 року. У зв’язку із запровадженням обмежувальних заходів, спрямованих на запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, а згодом — із введенням воєнного стану у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України особистих прийомів громадян у приймальні Верховної Ради України не проводилося, а відтак звернень, одержаних під час особистого прийому, не надходило.

У системі «Електронні петиції» на офіційному веб-сайті Верховної Ради України громадянами ініційовано 495 електронних повідомлень, з них 112 після перевірки на відповідність встановленим законом вимогам оприлюднено Управлінням з питань звернень громадян як петиції для збору підписів, 381 — відхилено. Загалом упродовж першого півріччя 2022 року в системі «Електронні петиції» на офіційному веб-сайті Верховної Ради України зареєструвалися 51,926 тис. громадян.

Відповідно до інформації, наданої секретаріатами депутатських фракцій і груп, до народних депутатів України дев’ятого скликання, їхніх помічників-консультантів у виборчих округах упродовж січня—червня 2022 року звернулися 83,682 тис. виборців, розглянуто 33,569 тис. письмових звернень, проведено 4860 особистих прийомів та 5969 зустрічей з виборцями.

Аналіз статистичних даних у регіональному розрізі засвідчує істотне зростання порівняно з першим півріччям 2021 року кількості звернень з Київської — 28,033 тис. (+18,722 тис.), Черкаської — 18,422 тис. (+11,020 тис.), Полтавської — 18,511 тис. (+9,869 тис.), Одеської — 17,648 тис. (+9,216 тис.), Волинської — 9,385 тис. (+6,995 тис.), Запорізької — 12,134 тис. (+6,587 тис.), Кіровоградської — 6,278 тис. (+2,278 тис.) областей. Водночас істотно зменшилася кількість пропозицій, заяв і скарг із Сумської — 2,978 тис. (-6,024 тис.), Дніпропетровської — 8,586 тис. (-3,542 тис.), Рівненської — 1,335 тис. (-2,004 тис.), Донецької — 6,393 тис. (-1,491 тис.), Луганської — 189 (-1,332 тис.), Івано-Франківської — 1,615 тис. (-1,301 тис.), Чернівецької — 183 (-948) областей та м. Києва — 38,189 тис. (-3,637 тис.).

Серед авторів звернень, які зазначили свій соціальний стан, переважали пенсіонери — 40,253 тис., підприємці — 25,049 тис., робітники — 22,431 тис., пенсіонери з числа військовослужбовців — 15,392 тис., працівники бюджетної сфери — 14,045 тис., безробітні — 9124, журналісти — 4124, здобувачі освіти — 3193, селяни — 2745, державні службовці — 1339, військовослужбовці — 974, служителі релігійних організацій — 887. З числа осіб пільгових категорій 29,465 тис. звернень надійшло від осіб з інвалідністю I—III груп, 17,122 тис. — від учасників бойових дій, 16,436 тис. — від осіб з інвалідністю внаслідок війни, 15,328 тис. — від учасників АТО/ООС, 12,453 тис. — від учасників війни, 6204 — від дітей, 6173 — від дітей з інвалідністю з дитинства, 4424 — від одиноких матерів, 4421 — від багатодітних сімей, 2659 — від внутрішньо переміщених осіб, 2198 — від осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, 1633 — від ветеранів праці, 1436 — від ветеранів військової служби.

Упродовж січня—червня 2022 року у зверненнях громадян до Верховної Ради України порушено 507,887 тис. питань, що на 203,940 тис. (у 1,7 раза) більше, ніж у січні—червні 2021 року.

За рахунок надходження до парламенту України масових звернень із запереченнями проти ухвалення законопроектів та пропозиціями щодо напрямів формування та реалізації державної політики у сфері охорони здоров’я у пошті Верховної Ради України вперше виявилися найактуальнішими питання охорони здоров’я — 169,550 тис. (33,4% від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 8,3 раза більше, ніж у січні—червні 2021 року. Переважно порушувалися питання про внесення змін до законодавства — 96,761 тис. та щодо реалізації державної політики у сфері охорони здоров’я — 63,367 тис., які становлять 94% від загальної кількості питань охорони здоров’я, забезпечення засобами лікування — 2172 (1,3% від загальної кількості питань охорони здоров’я), роботи МСЕК, визначення групи інвалідності — 1868 (1,1%), роботи лікувально-профілактичних закладів — 1716 (1%), дій та бездіяльності працівників охорони здоров’я, неналежного ставлення до хворих — 1218 (0,7%).

Актуальними для громадян залишаються питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації — 122,811 тис. (24,2% від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), хоча їх кількість порівняно з січнем—червнем 2021 року зменшилася на 16,603 тис. Серед питань на правоохоронну тематику найчисленнішими виявилися скарги на дії працівників правоохоронних органів — 24701 (20% від загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України) та скарги на дії слідчих, органів дізнання, тяганину із слідством — 21345 (17%), кількість яких порівняно з січнем—червнем 2021 року збільшилася відповідно у 2,9 та 2 рази. Продовжували надходити численні звернення з пропозиціями до правоохоронного законодавства — 21,799 тис. (18% від загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), хоча їх кількість порівняно з січнем — червнем 2021 року зменшилася у 3,4 раза. У 2,9 раза збільшилася кількість скарг на неналежне виконання судових рішень (з 2197 у січні—червні 2021 року до 6377 у січні—червні 2022 року), в 1,6 раза — на тяганину в суді (з 3490 у січні—червні 2021 року до 5750 у січні—червні 2022 року), в 1,1 раза — на порушення законодавства про звернення громадян (з 3701 у січні—червні 2021 року до 4262 у січні—червні 2022 року), у 25 разів — на порушення права на інформацію (з 142 у січні—червні 2021 року до 3589 у січні—червні 2022 року), у 2 рази — на діяльність органів юстиції, нотаріату та реєстрації актів цивільного стану (з 1368 у січні—червні 2021 року до 2830 у січні—червні 2022 року). Традиційно актуальними залишалися скарги на дії працівників органів прокуратури — 10 509.

Надходило багато звернень з питань соціальної політики та соціального захисту населення — 43,217 тис. (8,5% від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що на 19,014 тис. (в 1,8 раза) більше, ніж у січні—червні 2021 року. Майже кожне сьоме з таких звернень містило прохання про надання матеріальної допомоги — 6816 (16% від загальної кількості питань соціального спрямування), соціальних виплат, субсидій — 6297 (15%), а також пропозиції до соціального законодавства — 6214 (14%). У 10 разів збільшилася кількість звернень щодо реабілітації та соціального захисту осіб з інвалідністю (з 453 у січні—червні 2021 року до 4673 у січні—червні 2022 року), у 6,9 раза — соціального захисту учасників 
та постраждалих унаслідок АТО/ООС, внутрішньо переміщених осіб (з 577 у січні—червні 2021 року до 3977 у січні—червні 2022 року), у 2 рази — дій та бездіяльності працівників органів соціального захисту населення та Пенсійного фонду України (з 1875 у січні—червні 2021 року до 3949 у січні—червні 2022 року). Продовжували надходити звернення з питань призначення, перерахунку, виплати трудової, соціальної пенсії — 1594.

Не залишалися поза увагою громадян питання діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України — 30,094 тис. (5,9% від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 2 рази більше, ніж у січні—червні 2021 року. Значна частина з них (47%) стосувалася діяльності єдиного органу законодавчої влади в Україні, його органів, народних депутатів України, реалізації Верховною Радою України законодавчої функції, зокрема в умовах воєнного стану.

Упродовж першого півріччя 2022 року у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації проти України набули значної актуальності питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин — 25,721 тис. (5,1% від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 6,8 раза більше, ніж у першому півріччі 2021 року. Найчисленнішими серед них були питання щодо формування та реалізації державної політики у сфері національної безпеки — 5674 (22% від загальної кількості питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), державної політики в оборонній сфері — 5023 (20%), міждержавних відносин України — 4689 (18%).

У зверненнях до Верховної Ради України продовжували порушуватися питання фінансової, податкової та митної політики — 17953 (3,5% від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), діяльності центральних органів виконавчої влади — 13778 (2,7%), діяльності підприємств та установ — 10694 (2,1%), комунального господарства — 8292 (1,6%), державного будівництва, адміністративно-територіального устрою — 8120 (1,6%), праці і заробітної плати — 7343 (1,4%), аграрної політики і земельних відносин — 7294 (1,4%), діяльності органів місцевого самоврядування — 6167 (1,2%), культури та культурної спадщини, туризму — 3673 (1,1%), економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики та будівництва, підприємництва — 4965 (1%) тощо.

Усі пропозиції, заяви та скарги, що надійшли до Верховної Ради України, розглянуті відповідно до закону. Звернення, що містили пропозиції до законопроектів, які розглядаються Верховною Радою України, вивчені та узагальнені у комітетах Верховної Ради України, надіслані за належністю до відповідних органів державної влади (у тому числі правоохоронних органів), органів місцевого самоврядування.

Управління з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.

Інфографіка надана Управлінням з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.