Рух суден до них відбуватиметься шляхом формування каравану. Про це повідомило державне підприємство «Асоціація морських портів України».

Увесь процес контролю за перевезенням зерна та сільгосппродукції з України вестиметься зі спільного координаційного центру, створеного в Міноборони Туреччини, який розташований у районі Левент на березі Босфору в європейській частині Стамбула.

Як відомо, Туреччина на основі домовленостей, досягнутих з росією та Україною, зможе купувати зерно, яке перевозитиметься морем, за цінами, нижчими від світових.

Так, вона зможе задовольняти свої потреби у зернових на вигідніших умовах, ніж інші країни.

Затверджено процедуру експорту збіжжя з українських портів.

Цивільні судна проходитимуть безпечними коридорами, маршрутами, які розроблено спільно з військовими. Усі рекомендації Морських сил, Збройних Сил мають бути дотримані. Моніторингова група під егідою ООН, яка розміститься у Стамбулі, контролюватиме дотримання правил безпеки.

Як заявив у Фейсбуці міністр інфраструктури України Олександр Кубраков, Україна продовжить підготовку до запуску експорту агропродукції через Чорне море, незважаючи на те, що росія завдала ракетного удару по Одеському порту.

— Ми не довіряємо росії, але довіряємо своїм партнерам та союзникам, тому ініціативу щодо безпечного транспортування зерна та харчових продуктів з українських портів було підписано з ООН та Туреччиною, а не з ро-сією.

Цей документ не був жестом «доброї волі», а результатом роботи Збройних Сил України, які визволили острів Зміїний. Що, зі свого боку, стало можливим завдяки підтримці наших союзників, які надають нам сучасну та ефективну зброю для захисту берегової лінії. Документ було підписано на українських умовах — жодних росіян у територіальних водах України, жодних поступок щодо санкцій, — написав Кубраков.

— Росія завдала ракетного удару по території Одеського порту, тим самим вкотре показавши світові свої справжні наміри. За останні місяці ракетні удари по об’єктах інфраструктури стали другою, іноді першою, метою ворога. Щодня десятки ракет прямують на залізницю, мости, нафтосховища, порти. Це не зупиняє нашу роботу та наш опір, — додав він.

Кубраков зазначив, що ООН та союзники України і партнери сподіваються, що Стамбульська ініціатива зможе врятувати мільйони людей від голоду...

***

Тим часом Асоціація морських торговельних портів України повідомляє: для складання планів формування караванів необхідно подавати заявки на включення
суден на електронну пошту lon@ods.uspa.gov.ua.

Додаткова інформація за телефоном +380 (63) 121 07 23.

Робота з вивільнення потужностей у портових елеваторах дасть змогу на ці площі завантажувати зерно врожаю 2022 року. А в Одеській області збирання зернових уже наближається до оцінки у два мільйони тонн, загалом по країні — до 9 мільйонів.

Водночас багато зерносховищ заповнені. Майже 20 мільйонів тонн зерна, призначеного для продажу на світовому ринку, за даними Організації з питань продовольства і сільського господарства ООН, як і раніше, перебувають в Україні.

Раніше майже половину експорту зерна Україна здійснювала через свій найбільший порт на Чорному морі — Одесу. Але з початком російської агресії з 24 лютого портові крани простоюють через агресивні дії чорноморського флоту рф. Крім того, численні міни біля українського узбережжя загрожують судноплавству. Румунія і Туреччина вже були змушені знешкоджувати ті, які зірвало із кріплень і течією принесло в територіальні води цих країн.

Щоб судна із зерном могли покинути Одесу, міни повинні бути знешкоджені. За турецькими даними, це можна зробити впродовж одного-двох тижнів. Турецькі ВМС є одними з найдосвідченіших у НАТО в цій сфері: флот має 11 мінних тральщиків і достатньо підготовлених для виконання цього завдання моряків.

Однак знешкодження мін зробить Одесу беззахисною. Україна справедливо побоюється, що рф скористається «зерновим коридором» для нападу на Одесу, і тому вимагає гарантій безпеки, наприклад, поставок західних протикорабельних ракет, проти чого, у свою чергу, виступає Москва.

Тим часом, влада США допомагає Україні розробити «план Б» з вивезення зерна після удару Росії по порту Одеси. Про це заявила 25 липня глава Агентства США з міжнародного розвитку Саманта Пауер: «План Б включає у себе автомобільний, залізничний і річковий транспорт, а також відправлення барж і налаштування залізничних систем, щоб вони краще відповідали європейським».

За її словами, це робиться «на випадок непередбачених обставин, тому що не можна довіряти нічому з того, що каже володимир путін».

Нагадаємо, рашистські ракети атакували порт «Одеса» і потрапили в життєво важливі об’єкти портової інфраструктури через день після того, як Росія і Україна за посередництва ООН і Туреччини підписали угоду про відкриття чорноморських портів і відновлення експорту зерна. Москва стверджує, що завдала удару по військовій інфраструктурі.

Фото з відкритих джерел.