Про це свідчать дані «Укравтодору» станом на 9 серпня 2022 року.

З початку воєнного стану дорожня інфраструктура виконувала надважливі функції — влаштування тимчасових переправ для евакуації та переміщення населення, військової техніки та гуманітарних вантажів тощо. Водночас, для безперебійного та безпечного транспортного сполучення через значні водні перешкоди вкрай необхідним є будівництво альтернативних варіантів інженерних споруд. Однак ст. 38 Закону «Про Державний бюджет України на 2022 рік» передбачено, що у 2022 році кошти державного дорожнього фонду спрямовуються першочергово на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, отриманими державою або під державні гарантії, а також на забезпечення потреб сектору оборони. А це унеможливлює спрямування коштів державного дорожнього фонду на утримання мережі автомобільних доріг загального користування державного значення в належному технічному стані, а також проведення аварійно-відновних робіт на зруйнованих ділянках доріг та штучних спорудах, наголошують в уряді та пропонують ухвалити законопроект «Про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо використання коштів державного дорожнього фонду» (№ 7669), яким пропонується виключити ст.38 Закону «Про Державний бюджет України на 2022 рік». Це, наголошують в уряді, дасть можливість здійснити фінансове забезпечення виконання необхідних дорожніх робіт. Адже через відсутність коштів в бюджеті нині дорожні роботи виконуються в борг.

Щоправда, не всі народні депутати з такими аргументами Кабінету Міністрів згодні. Цей законопроект «ледве набрав голосів («за» — 228) на включення у порядок денний та скорочення строків подання альтернативних законопроектів», — розповів народний депутат Ярослав Железняк.

Нині в парламенті вже зареєстровано альтернативний законо-проект, авторства групи народних депутатів, зокрема, Дмитра Разумкова, Аліни Загоруйко, Олександра Бакумова та Василя Мокана: «Про внесення зміни до статті 38 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо спрямування коштів державного дорожнього фонду на забезпечення потреб сектору оборони» (7669-1 від 21.08.2022).

У пояснювальній записці до проекту народні депутати критикують позицію уряду щодо виключення ст.38 з Державного бюджету: «Із вказаною пропозицією Кабінету Міністрів погодитись надзвичайно важко. Вже понад пів року Україна знаходиться у стані війни з російською федерацією. Для відсічі збройної агресії держава повинна залучити максимально всі ресурси, включаючи ресурси Державного бюджету України. Нещодавно Офіс Президента повідомив про власний прогноз дефіциту державного бюджету на 2022 рік — 50 млрд доларів, що становить майже 30—35% ВВП країни. В описаних умовах спрямування коштів на будівництво та ремонт доріг є, м’яко кажучи, неактуальним. Крім того, необхідність прийняття законопроекту № 7669 є ще більш дивним у контексті іншої урядової пропозиції щодо встановлення на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України ставки акцизного податку на бензини моторні, важкі дистиляти та інші нафтопродукти, скраплений газ, бутан, ізобутан в розмірі 100,00 євро за 1000 літрів (законопроект «Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо ставок акцизного податку» (№ 7668 від 14.08.2022)».

Крім того, народні депутати акцентують увагу на тому, що одним із аргументів необхідності прийняття законопроекту № 7669 є те, що, як стверджує Кабмін, чинна редакція статті 38 Закону про Держбюджет «практично унеможливлює спрямування коштів державного дорожнього фонду (навіть в разі їх надходження в необхідному обсязі) на утримання мережі автомобільних доріг загального користування державного значення в належному технічному стані, а також проведення аварійно-відновних робіт на зруйнованих ділянках доріг та штучних спорудах». «З цього випливає, що коштів на покриття боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування, у Держбюджеті достатньо», — наголошують депутати. Водночас приводять аргумент, який уряд висуває на користь законопроекту № 7668, мовляв, є «суттєвий дефіцит коштів для виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування»
(п. 2 пояснювальної записки до проекту реєстр. № 7668).

«Такий біполяризм урядової політики та відсутність належних обґрунтувань, підтверджених фінансово-економічними розрахунками, не дозволяє підтримати урядовий законопроект і, як наслідок, необхідним є внесення альтернативної законодавчої пропозиції», — наголошує авторський колектив.

З огляду на це, у запропонованому ними законопроекті пропонується забезпечити фінансування першочергових потреб сектору безпеки як пріоритет номер один держави в умовах війни. Для цього проектом визначається, що у 2022 році, як виняток з положень статті 24-2 Бюджетного кодексу України, кошти державного дорожнього фонду спрямовуються першочергово на забезпечення потреб сектору оборони.