У Комітеті Верховної Ради з питань бюджету проаналізовано оперативну інформацію Міністерства фінансів і Державної казначейської служби щодо виконання загального фонду державного бюджету за січень—серпень 2022 року та окремих рішень Кабінету Міністрів із цього питання.

До загального фонду надійшли доходи обсягом 938,6 мільярда гривень. Це більше уточненого плану на звітний період на 134,2 мільярда, або на 16,7 відсотка. Порівняно з відповідним періодом минулого року такі доходи збільшилися на 34,1 відсотка, або на 238,6 мільярда гривень.

Позитивно вплинуло понадпланове надходження окремих доходів, з яких найбільше грантів від урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ (+265,3 млрд грн, що не планувалися в державному бюджеті та надійшли у: лютому — 3,6 млрд, квітні — 17,9 млрд, травні — 15,5 млрд, червні — 38 млрд, липні — 80,4 млрд, серпні — 109,7 млрд). У рамках сплати податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування надійшло +32,7 мільярда гривень; рентної плати за користування надрами — +8,5 мільярда; акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) — +5,5 мільярда; коштів, що перераховуються Нацбанком, — +5,2 мільярда гривень.

Однак, констатують у парламентському комітеті, не забезпечено виконання планових показників деяких доходів загального фонду. Передусім податкових платежів, зокрема: податку на додану вартість із ввезених на територію України товарів (-118,6 млрд грн); податку на прибуток підприємств (-29,9 млрд грн); акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (-12 млрд грн); ввізного мита (-7,4 млрд грн); податку на доходи фізичних осіб та військового збору (-3,9 млрд грн); зборів на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій (-1,9 млрд грн).

Бюджетне відшкодування ПДВ здійснено обсягом 50,4 мільярда гривень, що на 46,5 мільярда, або на 48 відсотків, менше такого показника за відповідний період минулого року.

Державні запозичення до загального фонду становили 716,2 мільярда гривень, або 106,5 відсотка уточненого плану на звітний період. Із зовнішніх джерел залучено 273,5 мільярда гривень (приріст за серпень — 61,8 млрд). У тому числі, кошти отримано від Європейського Союзу — 74,2 млрд грн/2,2 млрд євро; уряду Канади — 47,1 млрд грн/392,8 млн дол. США і 1035,8 млн канад. дол.; Міжнародного банку реконструкції та розвитку — 46,1 млрд грн/466,7 млн дол. США та 0,97 млрд євро; Міжнародного валютного фонду — 41,3 млрд грн/1,4 млрд дол. США; Європейського інвестиційного банку — 21,1 млрд грн/639 млн євро/; Японського агентства розвитку — 17 млрд грн/78 млрд япон. єн/; Французького агентства розвитку — 9,7 млрд грн/300 млн євро/; Німецької кредитної установи для відбудови — 9,5 млрд грн/299,3 млн євро; уряду Італії — 7,6 млрд грн/200 млн євро.

Дефіцит загального фонду становив 418,1 мільярда гривень, платежі з погашення державного боргу — 301 мільярд гривень (99,9 відсотка уточненого плану на звітний період), видатки на обслуговування державного боргу — 102 мільярди гривень (94,6 відсотка уточненого плану на звітний період).

Відповідно до положень Бюджетного кодексу урядом упродовж березня і квітня поточного року прийнято відповідні рішення про скорочення витрат державного бюджету на 2022 рік за багатьма бюджетними програмами загалом на 164,7 мільярда гривень зі спрямуванням цих коштів до резервного фонду державного бюджету. Бюджетні призначення резервного фонду становлять 203,7 мільярда гривень. Водночас станом на 01.09.2022 урядом прийнято рішення про виділення з цього фонду 360,4 мільярда гривень. Зокрема, на потреби сектору безпеки і оборони — 293,9 мільярда. Із них для Міноборони — 183,5 мільярда, МВС — 107,1 мільярда, СБУ — 1,96 мільярда, Адміністрації Держспецзв’язку — 1,28 мільярда гривень.

Для надання фінансової підтримки (допомоги, компенсацій тощо) цивільному населенню, передусім внутрішньо переміщеним особам, виділено 34,8 мільярда гривень. Із них для Мінекономіки на надання допомоги в рамках

Програми «єПідтримка» — 23,3 мільярда, Мінсоцполітики на надання допомоги внутрішньо переміщеним особам для по-
криття витрат на проживання — 10 мільярда гривень.

Парламентарії відзначають, що в рамках здійснення контрольної функції Комітет з питань бюджету в серпні поточного року розглянув висновки Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2022 рік у першому кварталі разом з інформацією щодо поточного стану виконання державного бюджету та надав Кабінету Міністрів рекомендації, спрямовані на покращення поточного виконання бюджету.
Комітет з питань бюджету плідно співпрацює з урядом, насамперед з Мінфіном. Зокрема, оперативно долучається до розгляду і прийняття Верховною Радою законопроектів, які стосуються змін у поточному бюджеті та до Бюджетного кодексу, спрямованих на забезпечення оперативного здійснення заходів і належного фінансового забезпечення нагальних потреб держави, які виникли під час відсічі російської збройної агресії проти України.

Цього року Верховною Радою за поданням Комітету з питань бюджету прийнято разом 16 законопроектів, якими вносилися зміни в державний кошторис та в Бюджетний кодекс. Більшість із них пов’язані із законодавчим унормуванням особливостей бюджетного процесу в умовах воєнного стану, фінансовим забезпеченням потреб національної безпеки і оборони та соціального захисту населення.

За повідомленням Інформаційного управління апарату Верховної Ради України.