Власне, Україна однією з перших країн пострадянського простору прийняла закон про «Про захист прав споживачів». Проте створена у 1991 році система захисту прав споживачів зазнала певних деструктивних змін, що призвело до її невідповідності кращим європейським практикам. Проте наміри синхронізувати національну систему захисту прав споживачів з ЄС без зміни самого закону мали не системний, а ситуативний характер, тож уряд підготував новий законопроект.

Наразі урядовці виділяють декілька сфер, прогалини в регулюванні яких призводять до численних випадків порушення прав споживачів. Так, за їх словами, не врегульовано питання захисту споживчих прав у сфері електронної торгівлі, відсутні дієві механізми захисту від нечесної торговельної діяльності, неефективний захист прав споживачів і при гарантійному обслуговуванні продукції тощо.

«За результатами аналізу звернень споживачів про порушення їхніх прав, зокрема, у сфері електронної торгівлі, виявлено наступне: при купівлі продукції в інтернет-магазинах споживачам надається недостовірна інформація про продукцію, її споживчі властивості, ціну, умови доставки, порушується право споживача на розірвання договору, відмову від продукції та повернення коштів; зустрічаються випадки відсутності відомостей про суб’єкта господарювання, достатні для його ідентифікації, що унеможливлює здійснення заходів державного нагляду Держпродспоживслужбою, в разі порушення суб’єктом господарювання законодавства про захист прав споживачів», — ідеться у пояснювальній записці до законо-
проекту.

За словами народного депутата Ганни Лічман («СН»), прийняття цього закону дасть змогу досягти сумісності між системами захисту прав споживачів України та ЄС, підвищити рівень захисту прав споживачів у сфері електронної торгівлі, створити рівні умови для здійснення електронної торгівлі суб’єктами господарювання та для чесної конкуренції. А також зменшити навантаження на бізнес через усунення застарілих норм та можливостей для нечесних комерційних практик. Крім того, додала депутат, цей законопроект передбачає запровадження механізмів досудового альтернативного врегулювання споживчих спорів.

Водночас Олексій Кучеренко («Батьківщина»), цілком схвально охарактеризувавши законопроект зауважив, що ним незадоволені профільні асоціації. «Ці структури вважають, що їх позбавляють якихось прав, можливостей при захисті прав споживачів. Тому, враховуючи те, що ми маємо їх підтримувати, бо це дуже перспективні малий і середній бізнеси, нам при підготовці до другого читання обов’язково треба з ними, з профільними асоціаціями, провести консультації, врахувати їхні пропозиції і справді вийти на нормальний законопроект», — зауважив він.

Ще один аргумент на користь ухвалення цього законопроекту висловив під час пленарного засідання Голова Верховної Ради Руслан Стефанчук. «Нинішній Закон «Про захист прав споживачів» приймався ще Верховною Радою Української Радянської Соціалістичної Республіки в 1991 році. Тому в мене велике прохання: давайте зробимо реальним шлях до дерадянізації законодавства і зробимо європізованим закон, пов’язаний із захистом прав споживачів», — наголосив він.

Власне, підписавши Угоду про асоціацію, ми взяли на себе зобов’язання забезпечити високий рівень захисту прав споживачів та досягти у цьому питанні сумісності між системами України та ЄС.