Верховна Рада України постановляє:
1. Схвалити Звернення Верховної Ради України до Організації Об’єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів іноземних держав стосовно створення спеціального міжнародного трибуналу щодо злочину агресії проти України (додається).
2. Доручити Голові Верховної Ради України забезпечити невідкладне направлення тексту Звернення до Організації Об’єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї
НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів іноземних держав.
3. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Голова Верховної Ради України Р. СТЕФАНЧУК.
м. Київ, 7 жовтня 2022 року.
№ 2663-IX.
Звернення Верховної Ради України
до Організації Об’єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів іноземних держав стосовно створення спеціального міжнародного трибуналу щодо злочину агресії проти України
Рішуче засуджуючи неспровоковану та невиправдану широкомасштабну збройну агресію російської федерації проти України, що є грубим порушенням Статуту Організації Об’єднаних Націй і загальновизнаних норм та принципів міжнародного права;
виходячи з того, що злочини, вчинені збройними силами російської федерації та іншими військовими формуваннями, підконтрольними російській федерації, включають:
масові воєнні злочини та злочини проти людяності на території України (в містах Буча, Ірпінь, Маріуполь, Бородянка, Гостомель, Ізюм та багатьох інших населених пунктах України), спрямовані на знищення Українського народу;
систематичні умисні вбивства цивільного населення збройними силами російської федерації, навмисне нанесення ударів по цивільному населенню та об’єктах інфраструктури, що є порушенням норм міжнародного гуманітарного права;
масову сексуальну експлуатацію жінок і дітей, яка у разі їх виживання залишає непоправні психологічні травми;
депортацію та насильницьке переміщення українських громадян, включаючи дітей, на територію російської федерації та тимчасово окуповані нею території з метою знищення їх української ідентичності, а також вигнання сотень тисяч мирних українців з їхніх домівок;
здійснення систематичного фізичного та психологічного насильства щодо цивільного населення України, посадових осіб української влади та місцевого самоврядування, представників громадських організацій та інших місцевих активістів, журналістів, священнослужителів;
здійснення інших дій, спрямованих на створення умов для поступового знищення Української держави, порушення безпеки та руйнування економічного потенціалу країни, що виявляється у знищенні економічної інфраструктури (пошкодження зерносховищ, зрив посівної, блокада морських шляхів, торгових шляхів), руйнування об’єктів електроенергетичної і газової інфраструктури;
підкреслюючи, що підґрунтям та підставою для вчинення всіх цих злочинів є злочин агресії, який вчиняє вище політичне і військове керівництво російської федерації проти України, і що саме притягнення до відповідальності вищого політичного і військового керівництва російської федерації за вчинення злочину агресії проти України стане належною реакцією міжнародного співтовариства на агресію росії проти України;
констатуючи, що діями, які здійснюються за наказами вищого військово-політичного керівництва російської федерації, спричинено передумови для найбільшої гуманітарної катастрофи в історії Європи з часів Другої світової війни;
звертаючи увагу на злочинний умисел і юридичну нікчемність як псевдореферендумів, так і підписаних президентом російської федерації в.путіним законів щодо ратифікації псевдоугод федеральними зборами російської федерації, що жодним чином не змінює правового статусу тимчасово окупованих територій як невід’ємних частин суверенної України та не матиме жодних правових наслідків для адміністративно-територіального устрою і міжнародно визнаних кордонів нашої держави;
поділяючи позицію, висловлену парламентськими асамблеями міжнародних організацій у резолюціях Парламентської Асамблеї Ради Європи № 2433 від 27 квітня 2022 року «Наслідки тривалої агресії російської федерації проти України: роль та реакція Ради Європи» та № 2436 від 28 квітня 2022 року «Агресія російської федерації проти України: забезпечення відповідальності за серйозні порушення міжнародного гуманітарного права та інші міжнародні злочини», Європейського Парламенту № 2022/2655 (RSP) від 19 травня 2022 року «Про боротьбу з безкарністю за воєнні злочини в Україні», № 2022/2825 (RSP) від 15 вересня 2022 року «Про порушення прав людини в контексті примусової депортації українських цивільних осіб до росії та примусового усиновлення українських дітей у росії» та № 2022/2851 (RSP) від 6 жовтня 2022 року «Щодо ескалації росією агресивної війни проти України», декларації Парламентської Асамблеї НАТО «Підтримка України» та резолюції Парламентської Асамблеї ОБСЄ «Агресивна війна російської федерації проти України та її народу, що також становить загрозу безпеці всього регіону ОБСЄ» (Бірмінгемська декларація № АS(22) DE), щодо створення спеціального міжнародного трибуналу для розслідування та притягнення до відповідальності за злочин агресії, вчинений вищим політичним і військовим керівництвом російської федерації;
беручи до уваги, що Міжнародний кримінальний суд не має юрисдикції щодо злочину агресії проти України;
нагадуючи, що Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй також визнала у резолюції № А/ES-11/L.2 від 21 березня 2022 року «Гуманітарні наслідки агресії проти України» та у резолюції Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй № А/RES/ЕС-11/L.1 від 2 березня 2022 року «Агресія проти України», що російська федерація вчинила агресію проти України на порушення пункту 4 статті 2 Статуту Організації Об’єднаних Націй;
враховуючи масштаб триваючої збройної агресії росії проти України,
Верховна Рада України закликає:
міжнародну спільноту використати всі інструменти та можливості для притягнення до відповідальності осіб, винних у вчиненні міжнародних злочинів на території України;
Організацію Об’єднаних Націй, Європейський Парламент, Парламентську Асамблею Ради Європи, Парламентську Асамблею НАТО, Парламентську Асамблею ОБСЄ, Парламентську Асамблею ГУАМ, національні парламенти іноземних держав підтримати створення спеціального міжнародного трибуналу щодо злочину агресії проти України, який, зокрема:
матиме юрисдикцію щодо розслідування та притягнення до відповідальності за вчинення злочину агресії проти України вищим політичним та військовим керівництвом російської федерації;
застосовуватиме визначення злочину агресії, закріплене в звичаєвому міжнародному праві, у статті 8 bis Римського статуту МКС;
матиме юрисдикцію щодо фізичних осіб, які здійснюють ефективний контроль над або безпосередньо керують політичними чи військовими діями російської федерації;
матиме повноваження видавати міжнародні ордери на арешт і не буде обмеженим абсолютним або функціональним імунітетом глав держав і урядів та інших посадових осіб російської федерації;
матиме юрисдикцію щодо всіх подій починаючи з лютого 2014 року, коли російська федерація розпочала збройну агресію проти України;
Організацію Об’єднаних Націй, Європейський Парламент, Парламентську Асамблею Ради Європи, Парламентську Асамблею НАТО, Парламентську Асамблею ОБСЄ, Парламентську Асамблею ГУАМ, національні парламенти іноземних держав активізувати свої зусилля для надання цілковитої підтримки створенню спеціального міжнародного трибуналу шляхом прийняття відповідних міжнародно-правових актів, а також забезпечення участі у його роботі, всебічної співпраці з майбутнім спеціальним міжнародним трибуналом, виділення максимально можливих людських та фінансових ресурсів для його діяльності.