Зростання загальної кількості звернень до парламенту відбулося за рахунок збільшення на 83,353 тис. (у 2 рази) кількості звернень громадян, опрацьованих народними депутатами України, та на 31,392 тис. (у 1,2 раза) — Управлінням з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України. Натомість на 315 звернень зменшилася кількість пропозицій, заяв і скарг, що надійшли до комітетів Верховної Ради України.

Загалом комітетами Верховної Ради України за звітний період опрацьовано 7440 листів, у тому числі найбільше:

Комітетом з питань правоохоронної діяльності — 1107;
Комітетом з питань правової політики — 820;
Комітетом з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів — 815;
Комітетом з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування — 790;
Комітетом з питань національної безпеки, оборони та розвідки — 612;
Комітетом з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій України, національних меншин і міжнаціональних відносин — 493;
Комітетом з питань організації державної влади, місцевого само-врядування, регіонального розвитку та містобудування — 490;
Комітетом з питань фінансів, податкової та митної політики — 408 листів.
Депутатськими фракціями і групами у Верховній Раді України упродовж січня—вересня 2022 року розглянуто 3822 пропозиції, заяви і скарги громадян, з них:
депутатська фракція політичної партії «Слуга народу» — 1085;
депутатська група «Довіра» — 592;
депутатська група «Партія «За майбутнє» — 504;
депутатська фракція політичної партії «Голос» — 443;
депутатська фракція політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» — 376;
депутатська фракція політичної партії «Європейська солідарність» — 346;
депутатська фракція політичної партії «Опозиційна платформа — За життя» — 274;
депутатська група «Платформа за життя та мир» — 134;
депутатська група «Відновлення України» — 62 пропозиції, заяви і скарги громадян.

До керівництва парламенту звернулися 746 осіб, з них 338 — до Голови Верховної Ради України Р. Стефанчука.

Народним депутатам України направлено 163,835 тис. адресованих їм пропозицій, заяв і скарг громадян, що у 2 рази більше, ніж у січні— вересні 2021 року.

Структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України розглянуто 196,394 тис. звернень громадян, з яких 194,769 тис. (більш як 99%) опрацьовано Управлінням з питань звернень громадян.

Порівняно з січнем—вереснем 2021 року на 2983 зменшилася кількість колективних звернень до Верховної Ради України — 26,678 тис., що містять майже 3,3 млн підписів, переважно вірян Української православної церкви щодо окремих аспектів охорони здоров’я та ідентифікації особи.

Продовжує зберігатися тенденція до подальшого збільшення у пошті парламенту кількості та питомої ваги пропозицій, заяв і скарг, надісланих засобами електронного зв’язку, — 230,411 тис. (62% загальної кількості кореспонденції Верховної Ради України), тоді як у січні—вересні 2021 року — 127,452 тис. (49%), у січні — вересні 2020 року — 37,847 тис. (47%). Збільшилася й кількість та питома вага звернень, поданих до парламенту засобами телефонного зв’язку, — 5856, що у 1,9 раза більше, ніж у січні—вересні 2021 року (з 1% у січні—вересні 2021 року до 2% у січні—вересні 2022 року). Водночас дещо зменшилася питома вага пропозицій, заяв і скарг, надісланих на адресу Верховної Ради України поштою (з 48% у січні—вересні 2021 року до 36% у січні—вересні 2022 року), хоча їх загальна кількість порівняно з січнем—вереснем 2021 року збільшилася на 8582 (у 1,1 раза). Кількість пропозицій, заяв і скарг громадян, що надійшли від органів державної влади, інших органів, установ та організацій, зменшилася у 1,8 раза порівняно з січнем—вереснем 2021 року — 1899. У зв’язку із запровадженням обмежувальних заходів, спрямованих на запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, а згодом — із введенням воєнного стану у зв’язку із збройною агресією російської федерації проти України особистих прийомів громадян у приймальні Верховної Ради України не проводилося, а відтак звернень, одержаних під час особистого прийому, не надходило.

У системі «Електронні петиції» на офіційному веб-сайті Верховної Ради України громадянами ініційовано 682 електронні повідомлення, з них 163 після перевірки на відповідність встановленим законом вимогам оприлюднено Управлінням з питань звернень громадян як петиції для збору підписів, 519 — відхилено.

У звітному періоді одна електронна петиція — щодо виїзду за кордон під час воєнного стану українських моряків за наявності у них паспорта моряка та кваліфікаційного свідоцтва (автор Андрій Могильний) — набрала необхідну кількість голосів на підтримку та направлена Голові Верховної Ради України для забезпечення її розгляду у порядку, передбаченому главою 361 Регламенту Верховної Ради України.

Загалом упродовж січня—вересня 2022 року в системі «Електронні петиції» на офіційному веб-сайті Верховної Ради України зареєструвалися 57,209 тис. громадян.

Управління з питань звернень громадян забезпечило розміщення на офіційному веб-сайті Верховної Ради України з урахуванням визначеного законом правового режиму інформації з обмеженим доступом відповідей комітетів Верховної Ради України, органів державної влади на 163 електронні звернення, які були ініційовані громадянами як петиції, але у встановлений законом строк не набрали необхідної кількості голосів на підтримку.

Відповідно до інформації, наданої секретаріатами депутатських фракцій і груп, до народних депутатів України дев’ятого скликання, їхніх помічників-консультантів у виборчих округах упродовж січня—вересня 2022 року звернулися 120,695 тис. виборців, розглянуто 53,910 тис. письмових звернень, проведено 6774 особисті прийоми та 7944 зустрічі з виборцями.

Аналіз статистичних даних у регіональному розрізі засвідчує суттєве зростання, порівняно з січнем—вереснем 2021 року, кількості звернень із Запорізької — 49,011 тис. (+39,459 тис.), Черкаської — 34,521 тис. (+25,188 тис.), Київської — 32,840 тис. (+19,447 тис.), Волинської — 13,985 тис. (+11,044 тис.), Одеської — 24,329 тис. (+10,970 тис.), Полтавської — 27,371 тис. (+10,689 тис.), Львівської — 15,230 тис. (+7,564 тис.) областей. Водночас зменшилася кількість пропозицій, заяв і скарг із Херсонської — 3,868 тис. (-4,195 тис.), Сумської — 5,064 тис. (-4,194 тис.), Рівненської — 1,446 тис. (-3,085 тис.), Дніпропетровської — 17,800 тис. (-1,069 тис.), Чернівецької — 272 (-959) областей та м. Києва — 51,905 тис. 
(-12,990 тис.).

Серед авторів звернень, які за-значили свій соціальний стан, переважали пенсіонери — 92,727 тис., підприємці — 30,537 тис., робітники — 27,062 тис., пенсіонери з числа військовослужбовців — 20,179 тис., працівники бюджетної сфери — 19,697 тис., безробітні — 10,263 тис., здобувачі освіти — 5974, журналісти — 4346, державні службовці — 2861, селяни — 2860, служителі релігійних організацій —  1755, військовослужбовці — 1091.

З числа осіб пільгових категорій 83,597 тис. звернень надійшло від осіб з інвалідністю I—III груп, 21,923 тис. — від учасників бойових дій, 21,598 тис. — від осіб з інвалідністю внаслідок війни, 17,462 тис. — від учасників АТО/ООС, 15,953 тис. — від учасників війни, 6226 — від дітей, 6195 — від дітей з інвалідністю з дитинства, 5310 — від багатодітних сімей, 5298 — від ветеранів військової служби, 4532 — від одиноких матерів, 3804 — від внутрішньо переміщених осіб, 3414 — від ветеранів праці, 2556 — від осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Упродовж січня—вересня 2022 року у зверненнях громадян до Верховної Ради України порушено 867,614 тис. питань, що на 403,353 тис. (у 1,8 раза) більше, ніж у січні—вересні 2021 року.

Це пояснюється переважно збільшенням на 200,358 тис. (у 6 разів) кількості питань охорони здоров’я, на 75,966 тис. (у 12 разів) — обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин, на 64,903 тис. (у 3,8 раза) — діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України, на 25,585 тис. (у 1,7 раза) — соціальної політики та соціального захисту населення.

У зв’язку з надходженням до парламенту України масових звернень із запереченнями проти ухвалення законопроектів та пропозиціями щодо напрямів формування та реалізації державної політики у сфері охорони здоров’я у пошті Верховної Ради України перше місце посіли питання охорони здоров’я — 240,285 тис. (27,7% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України). Переважно порушувалися питання про внесення змін до законодавства — 130,725 тис. та щодо реалізації державної політики у сфері охорони здоров’я — 96,241 тис., що становлять 94% загальної кількості питань охорони здоров’я.

В 11 разів збільшилася кількість звернень з проханнями про направлення громадян на лікування до медичних установ в Україні та за кордоном — 3533 (1,5% загальної кількості питань охорони здоров’я) та про роботу МСЕК, визначення групи інвалідності — 1912 (0,8%), у 1,3 раза з приводу функціонування лікувально-профілактичних закладів — 1792 (0,7%). Натомість у 1,4 раза зменшилася кількість звернень із забезпечення пацієнтів лікарськими засобами — 2286 (0,9% загальної кількості питань охорони здоров’я), у 5,4 раза скарг на дії та бездіяльність працівників охорони здоров’я, неналежне ставлення до хворих — 2130 (0,9%).

Не втратили актуальності для громадян питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації — 173,425 тис. (20% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), хоча їх кількість порівняно з січнем—вереснем 2021 року зменшилася на 9,038 тис.

Одними з найчисленніших залишалися скарги на дії працівників правоохоронних органів — 32561 (19% загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України) та на дії слідчих, органів дізнання, тяганину із слідством — 29033 (17%), кількість яких порівняно з січнем—вереснем 2021 року збільшилася відповідно у 2,4 та 1,8 раза.

Залишається значною і кількість пропозицій щодо внесення змін до правоохоронного законодавства — 21,235 тис. (15% загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), хоча порівняно з січнем—вереснем 2021 року вона зменшилася у 3,1 раза.

Традиційно актуальними залишалися скарги на дії працівників органів прокуратури — 15551 (9% загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України).

У 1,8 раза збільшилася кількість скарг на неналежне виконання судових рішень (з 5617 у січні—вересні 2021 року до 10397 у січні—вересні 2022 року), в 1,7 раза — на порушення законодавства про звернення громадян (з 4477 у січні—вересні 2021 року до 7863 у січні—вересні 2022 року), в 1,5 раза — на тяганину в суді (з 4647 у січні—вересні 2021 року до 6874 у січні—вересні 2022 року), в 1,4 раза — щодо фактів корупції (з 3503 у січні—вересні 2021 року до 4974 у січні—вересні 2022 року), в 1,1 раза — щодо прийняття до громадянства, припинення та виходу із громадянства (з 4079 у січні—вересні 2021 року до 4771 у січні—вересні 2022 року), у 17 разів — на порушення права на інформацію (з 206 у січні—вересні 2021 року до 3627 у січні—вересні 2022 року).

Не залишалася поза увагою громадян діяльність Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України — 87,573 тис. (10,1% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 3,9 раза більше, ніж у січні — вересні 2021 року. Більшість з них становили відгуки на суспільно-політичні події в Україні та за кордоном (45%) та стосувалися діяльності Верховної Ради України, її органів, народних депутатів України, реалізації парламентом своєї законодавчої функції у період дії воєнного стану (34%).

В умовах збройної агресії російської федерації проти України у звітному періоді порівняно з січнем—вереснем 2021 року у 12 разів зросла кількість питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин — 82,777 тис. (9,5% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України).

Найчисленнішими серед них виявилися питання міждержавних відносин — 18533 (23% загальної кількості питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), державної політики в оборонній сфері — 15543 (19%), формування та реалізації державної політики у сфері національної безпеки — 13458 (16%), збройних сил, їх реформування переходу до професійної армії — 9881 (12%), державної мовної політики — 7656 (9%).

У січні—вересні 2022 року в 1,3 раза порівняно з аналогічним періодом 2021 року збільшилася кількість пропозицій до законодавства з питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин — 3822.

Продовжували надходити звернення з питань соціальної політики та соціального захисту населення — 63,335 тис. (7,3% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що на 25,585 тис., або у 1,7 раза, більше, ніж у січні—вересні 2021 року. Кожне четверте таке звернення стосувалося отримання громадянами соціальних виплат, субсидій — 15563, а кожне восьме містило пропозиції до соціального законодавства — 7305.

Були непоодинокими і прохання про сприяння у наданні матеріальної допомоги — 7043 (11% загальної кількості питань соціального спрямування), звернення з питань реабілітації та соціального захисту осіб з інвалідністю — 5775 (9%), державної соціальної політики — 5710 (9%), соціального захисту учасників та постраждалих внаслідок АТО/ООС, внутрішньо переміщених осіб — 5334 (8%) а також скарги на дії та бездіяльність працівників органів соціального захисту населення та Пенсійного фонду України — 5301 (8%).

У зверненнях до Верховної Ради України також порушувалися питання фінансової, податкової та митної політики — 21101 (2,4% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), діяльності центральних органів виконавчої влади — 20873 (2,4%), праці і заробітної плати — 17439 (2%), сімейної та гендерної політики, захисту прав дітей — 15049 (1,7%), аграрної політики і земельних відносин — 14814 (1,7%), діяльності органів місцевого самоврядування — 14064 (1,6%), державного будівництва, адміністративно-територіального устрою — 12259 (1,4%), комунального господарства — 12196 (1,4%), діяльності підприємств та установ — 11006 (1,3%) тощо.

Усі пропозиції, заяви та скарги, що надійшли до Верховної Ради України, розглянуто відповідно до закону. Звернення, що містили пропозиції до законопроектів, які розглядаються Верховною Радою України, вивчені та узагальнені у комітетах Верховної Ради України, надіслані за належністю до відповідних органів державної влади (у тому числі правоохоронних органів), органів місцевого самоврядування.

Управління з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.

Інфографіку надано Управлінням з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.