Понад 9 млн тонн продовольства спрямовано з глибоководних морських портів Одещини за час їх деблокування в рамках «Ініціативи щодо безпечного транспортування зерна та харчових продуктів...».
Приріст українського експорту завдяки зерновому коридору становив 1,66 млн тонн у серпні та 3,93 млн у вересні, уточнюють аналітики УкрАгроКонсалт.
У жовтні поставки морем агропродукції могли б сягнути 4,2 млн тонн. Тисячі вагонів із зерном прямують нині на південь. Але деякі застрягли у дорозі через неможливість оперативно розвантажитися на терміналах. Як поінформував під час наради з аграріями заступник директора департаменту комерційної роботи "Укрзалізниці" Валерій Ткачов, з наявних у портах 2 млн 461 тис. тонн ємностей заповнено 2 млн 150 тис., тобто лише на 311 тис. тонн товару є місце. Деякі потужні портові термінали заповнені збіжжям ущерть.
Утім, робота триває: 26 жовтня, навів приклад Валерій Ткачов, у бік портів було завантажено 854 вагони, а розвантажено того дня 1179.
Збіжжя у значних обсягах, незважаючи на нинішні обмеження потужностей електропостачання, активно переміщується безпосередньо з вагонів у судна і далі прямує до замовників.
Так, 27 жовтня з портів "Чорноморськ" та "Південний" вийшли 7 суден зі 102 тис. тонн агропродукції. Серед них - балкер STELLA GS із 30,6 тис. тонн кукурудзи для Тунісу.
Тим часом, балкер BC CALLISTO доправив до Алжиру 30,5 тис. тонн продовольчої пшениці. Це друге судно, яке прибуло до цієї африканської країни з українським зерном у рамках зернової ініціативи. Шлях від Чорноморська суховантаж подолав за 25 днів. З них 14 простоював у Босфорі в очікуванні інспекції Спільного координаційного центру.
"Наші портові служби роблять усе можливе, щоб пришвидшити обробку вантажів, -запевнює заступник міністра інфраструктури України Юрий Васьков. - Наприклад, BC CALLISTO завантажили за три дні, але потім судно два тижні очікувало в Босфорі. Таких прикладів - понад сотню. Проблема полягає в недостатній кількості інспекційних груп. ООН та Туреччина підтримують необхідність збільшити їхню кількість, оскільки така затримка є питанням і продовольчої безпеки, і безпеки руху в Босфорі".
Наразі в Босфорі на процедуру очікують 175 суден. Черга значною мірою викликана тим, що росіяни блокують проведення інспекцій та реалізацію зернової ініціативи зокрема. У зв'язку з цим українські порти змушені працювати лише на 25-30% своєї потужності.