На знімку: Сфотографував два зубчики одержаного від фірми "королівського часнику" разом із зубчиком "звичайного", який вирощую вже багато років. Поряд - вищезгаданий пакетик "Агромакса" та для порівняння традиційна коробка сірників завдовжки 5 сантиметрів.

Як і більшість нормальних людей, маю хобі. Їх кілька, але я зараз лише про одне: вирощую дещо на невеличкому клаптику землі. Через те захоплення мав необачність поцікавитись невеличким текстом, і тепер хоча б що дивився в Інтернеті, обов'язково посеред сюжету вистрибує пропозиція придбати посадковий часник.

Про смаки таки сперечаються

"Клюнув" на історію, яку повідав у мережі молодий чоловік. Він ділиться: із 2016 року займається часниковим бізнесом, але до 2019 року справи йшли так собі. Аж ось три роки тому він дізнався, що існує часник-гігант. Замовив кілька зубчиків, посадив, часник розмножився, і прибутки від його вирощування у чоловіка зросли чи то у п'ять, чи аж у десять разів - уже й призабулося. Розповідь супроводжується фотографіями та відеосюжетом, на них часникове поле схоже на кукурудзяне. Воно й не дивно: голівка дозрілого часнику, стверджують у рекламі, сягає у діаметрі 20 сантиметрів і ваги 900 грамів! І найголовніше: чоловік запевнює, що на смак гігантський часник "анітрохи не відрізняється від звичайного".

Я відгукнувся на цікаву рекламну пропозицію та замовив за 159 грн 10 зубчиків фантастичного овоча. Наступного дня на вказаний мною номер зателефонував хлопець, представився Максимом та почав пропонувати усілякі вигоди, які коштували від 400 грн. Кілька разів я повертав розмову до витоків: не хочу 20 чи більше зубчиків, не хочу кілька сортів часнику, хочу лише те, що було у рекламі: 10 зубчиків часнику діаметром 20 см і вагою 900 г за 159 грн. Наша дискусія тривала не менш як 15 хвилин, але успіхом не завершилась: хлопець повідомив, що виконати моє замовлення неможливо, а я його поінформував, що звинувачуватиму фірму у недобросовісній рекламі.

Наступного дня зателефонував уже жіночий голос. Співрозмовниця представилась Оленою та повідомила, що раніше зі мною спілкувався стажер і надав неправильну інформацію. Насправді діє акція, тож якщо я підтверджую своє замовлення: 10 зубчиків часнику за 159 грн, його виконають. Я підтвердив, і через кілька днів одержав повідомлення: у вказаному відділенні "Нової пошти" на мене чекає посилка. Та коли я розпечатав невеличкий пакетик, був приголомшений: замість гігантського часнику мені надіслали мізерний. Але на упаковці було надруковано, що насправді це "королівський часник" - морозостійкий, із вмістом багатьох вітамінів і так далі. Замовлення стало мені не у 159 грн, а загалом у 262 - тобто один невеличкий зубчик коштує 26 грн 20 коп. Навіть більше, бо кілька з десятка виявились сухими і після посадки точно не зійдуть.

Вік живи - вік учись

Після цього я зацікавився часником як природним явищем ґрунтовніше. І дізнався: такий овоч із діаметром голівки 20 см та вагою майже до кілограма і справді існує. Це сорт Рокамболь, але він і не часник, і не цибуля, а щось посередині - їхній гібрид. Якщо для реклами сфотографували та зняли на відео Рокамболь - аж ніяк не мали права сказати, що на смак він "нічим не відрізняється від звичайного часнику". Відрізняється - і дуже. Ще я дізнався, що є іспанський часник Віолет Гігант. Рекламна пропозиція придбати 10 зубчиків цього сорту за 159 грн також з'явилася в Інтернеті. Але диво дивнеє: голівка часнику Віолет Гігант, запевняють у сюжеті, також виростає до 20 см і до 900 г, хоч на вміщених світлинах він до таких параметрів і приблизно не дотягує.

Чи варто писати про такий дріб'язок, як недобросовісна реклама, коли в державі йде війна? Мабуть, не писав би, якби незадовго перед часником не придбав у того ж відправника "гігантські абрикоси". Повідомляється, що сорт вивели агрономи Петрушенки, але саджанці продають точно не вони. Комплект - три деревця в Інтернеті коштує 186 грн, але на "Новій пошті" я віддав за все 406 грн. Саджанці прийшли у коробочці, схожій на шкільний пенал. Вони десь 30 см завдовжки і нагадують укорінені стебла троянд, що стояли колись у вазі, тільки набагато тонші. Але у рекламі стверджується, що ці гілочки дадуть урожай абрикосів розміром як яблука вже на другий рік після посадки. А нещодавно в Інтернеті з'явилась нова порція надзвичайно агресивної реклами: продають саджанці морозостійкої хурми, також величезної за розміром та неперевершеної на смак.

Доки триває осінь і стривожені війною люди намагаються якомога більше посадити у землю, щоб застрахуватись від можливих продовольчих негараздів у майбутньому, хтось на цьому намагається нажитись. Кінцевого бенефіціара вирахувати складно. Міг би не отримувати на "Новій пошті" замовлення, бо прийшло зовсім не те, що обіцяли у рекламі, але вирішив роздобути всі можливі квитанції. Вони виявились дуже "зашифрованими", та все ж можна зробити висновок: у "часнику-гіганта" та "гігантських абрикосів" спільний "дах". Бо хоч отримувачі коштів в обох випадках - дві різні фізичні особи, за ними закріплений один і той самий телефонний номер. Ще один "спільний знаменник" - пакетик добрива "Агромакс". Його нав'язують продавці "у навантаження", як колись у радянські часи, та поклали мені і до часнику, і до абрикосів.

Сумська область.

Фото автора.