Предметна обмеженість НМТ негативно впливає як на стабільність освітнього процесу на рівні загальної середньої освіти, так і на якість відбору вступників до закладів вищої освіти. Про це йдеться у звіті про проведення у 2022 році національного мультипредметного тесту від Українського центру оцінювання якості освіти, який цитує видання osvita.ua.

В УЦОЯО зазначають, що в разі продовження практики використання комп’ютерного тестування вступників важливо спрямувати зусилля на розроблення комп’ютерних тестів з усіх традиційно використовуваних на ЗНО навчальних предметів.

Для проведення НМТ-2022 організатори обрали оптимальний набір предметів: українська мова, математика та історія України (ХХ — початок ХХІ століття), стверджують в Українському центрі оцінювання якості освіти.

«Такий вибір було зумовлено тим, що ці предмети, з одного боку, мають найвищу прогностичну валідність, а з другого — уможливлюють реалізацію національного компонента освіти, який і за мирних часів є важливим, а в умовах війни набуває особливого значення. Водночас не було проведено оцінювання з усієї лінійки навчальних предметів, що є традиційними для ЗНО.

Зокрема, на тестуванні не було представлено українську літературу, іноземні мови та природничо-наукові дисципліни», — визнають в УЦОЯО.

Така предметна обмеженість НМТ певною мірою негативно впливає як на стабільність освітнього процесу на рівні загальної середньої освіти, так і на якість відбору вступників до закладів вищої освіти.

«Тож у разі подальшого використання вступних випробувань, що проводять на комп’ютерній основі, важливо спрямувати зусилля на розроблення комп’ютерних тестів з усіх традиційно використовуваних на ЗНО навчальних предметів, а також на напрацювання такої моделі тестувань, яка б уможливлювала проходження учасником саме тих тестів, які відповідають обраному ним напряму навчання на рівні вищої освіти», — йдеться у звіті.

Ще один недолік НМТ — відсутність завдань відкритого типу, з наданням розгорнутої відповіді, які були в тестах ЗНО з української мови та математики.

В УЦОЯО наголошують, що такий формат тестових завдань є надзвичайно цінним як з методичного погляду, адже дає змогу якнайкраще оцінити знання та вміння здобувача освіти на рівні їх практичної реалізації, так і з ідеологічного, адже є свідченням компетентнісної зорієнтованості підсумкових тестувань.

Основними причинами невключення завдань на надання розгорнутої відповіді стала, з одного боку, необхідність скорочення часу перебування учасників НМТ в екзаменаційних центрах (з огляду на безпекові ризики), з другого — неможливість розробити модуль оцінювання цих завдань на електронній платформі, а з третього — відсутність розробленої й апробованої моделі для оцінювання екзаменаторами відповідей учасників НМТ в електронному середовищі.

«У майбутньому варто знайти прийнятні рішення, які дали б змогу доповнити онлайнові тести завданнями відкритого типу, що, безперечно, забезпечить підвищення якості тестового інструментарію, а отже, і якості відбору вступників до закладів вищої освіти», — зазначається у звіті УЦОЯО.

Ще однією проблемою цьогорічного НМТ стало те, що використані під час оцінювань тестові форми були дещо закороткими для дійсно якісного оцінювання учасників тестування за всіма трьома предметними галузями.

Урешті, як засвідчують дані аналізу, розрахунки організаторів щодо довжини тестових форм були доволі точними, адже інструменти оцінювання забезпечили нормальний розподіл учасників НМТ.

«Усе ж ця довжина не дала змоги включати в тестові форми весь необхідний зміст, передбачений програмами тестування. З огляду на це в перспективі варто переглянути структуру тестових форм, посиливши їх додатковими тестовими завданнями, зокрема відкритої форми», — наголошують фахівці.
Водночас, як твердять організатори НМТ, навіть такий недосконалий тест цьогоріч забезпечив реалізацію всіма зацікавленими особами свого права на рівний і справедливий доступ до вищої освіти.

Є всі підстави констатувати, що за наявних обставин обраний формат тестового інструментарію та процедур його використання виявилися оптимальними, кажуть в УЦОЯО.

За матеріалами видання osvita.ua