Варто зауважити, що урядова версія законопроекту не дістала в сесійній залі підтримки народних депутатів. У повторному першому читанні його підтримали лише після доопрацювання в профільному комітеті.
Мета законопроекту — встановлення нових правових та організаційних засад служби в органах місцевого самоврядування як професійної та політично неупередженої діяльності, удосконалення механізму реалізації громадянами України права рівного доступу до служби в органах місцевого самоврядування, уточнення класифікації посад та покращення умов оплати праці посадових осіб самоврядних органів. А також приведення законодавства у сфері служби в органах місцевого самоврядування у відповідність до вимог бюджетного законодавства та нової системи адмінтерустрою.
Як зауважили в профільному комітеті, нова редакція законопроекту «Про службу в органах місцевого самоврядування» передбачає низку новацій. Зокрема, щодо: розмежування посад та правових статусів посадових осіб місцевого самоврядування на службовців місцевого самоврядування та виборних посадових осіб; закріплення принципу політичної неупередженості службовців місцевого самоврядування зі збереженням за ними конституційного права обиратися та гарантій, передбачених виборчим законодавством; створення інституту керівника служби в органі місцевого самоврядування; формування окремого структурного підрозділу або визначення уповноваженої посадової особи з питань персоналу; можливості переведення службовця місцевого самоврядування на державну службу без обов’язкового оголошення конкурсу; забезпечення прозорого відбору і призначення на посади з огляду на персональні досягнення і здобутки; професійного навчання службовців місцевого самоврядування протягом проходження служби; неможливості вступу на службу особи, яка має громадянство іншої держави тощо.
Готуючи законопроект на повторне перше читання, члени комітету врахували пропозиції всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, зокрема, щодо умов оплати праці посадових осіб. Так, з тексту законопроекту було виключено положення, якими встановлювався мінімальний розмір посадового окладу службовця місцевого самоврядування на рівні двох прожиткових мінімумів для працездатних осіб та обмежувався максимальний розмір преміювання посадових осіб місцевого самоврядування 30% посадового окладу. Тож усеукраїнські асоціації: «Асоціація міст України», «Асоціація об’єднаних територіальних громад», «Всеукраїнська асоціація громад», «Українська асоціація районних та обласних рад» підтримали підготовлену до повторного першого читання редакцію законопроекту.
Позитивно напрацювання представників комітету оцінили й народні депутати, про що наголошували під час обговорення документа в сесійній залі. «Нагадаю, у цій сесійній залі в нас була дискусія, що в основі законопроекту від уряду було намагання зламати, так би мовити, правову та організаційну автономію органів місцевого самоврядування. Фракція «Батьківщина» вже тоді говорила: аби зупинити відтік кадрів посадових осіб органів місцевого самоврядування, не потрібно втручатися в їхню діяльність, потрібно зберегти їхню автономію — як фінансову, так і іншу...
Власне, це і було причиною, що ми тоді в першому читанні не погодилися з авторами від уряду, а нині цей документ, який спільно напрацьовано у комітеті, знаходить підтримку в «Батьківщини», — наголосив представник фракції Сергій Євтушок.
Зрештою, 278 народних депутатів підтримали проект у повторному першому читанні. Також депутати скоротили наполовину строки подачі пропозицій і поправок для підготовки проекту до другого читання.