У зв’язку з повномасштабним вторгненням російської федерації багато підприємств були вимушені тимчасово зупинити свою господарську діяльність. Це пов’язано з комплексом факторів. Зокрема, руйнуванням майна підприємства, мобілізацією значної частини працівників, розриванням ланцюжків постачання, відмовою від співпраці іноземних партнерів в умовах ризиків. Сукупність цих чинників призводить до високої ймовірності дефолту багатьох підприємств України за своїми зобов’язання і, як наслідок, ризику ініціювання кредиторами проваджень про банкрутство.

«Реалізація проваджень щодо банкрутства підприємств, які тимчасово не можуть виконувати свої зобов’язання унаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації, може призвести до того, що активи таких підприємств опиняться в руках кредиторів — банків, постачальників електроенергії, газу тощо, які не є профільними операторами відповідних активів», — вважає народний депутат Дмитро Разумков, зауваживши водночас, що така ситуація може спричинити значну втрату виробничого потенціалу України.

Щоб запобігти цьому та підтримати український бізнес, група народних депутатів на чолі з Дмитром Разумковим підготувала та зареєструвала в парламенті законопроект «Про внесення змін до Кодексу України з процедур банкрутства щодо недопущення зловживань у сфері банкрутства на період воєнного стану» (№ 8231).

Мета цього законопроекту — не допустити банкрутства підприємств у разі неможливості виконання ними зобов’язань, що виникли після 24 лютого 2022 року.

Для цього документом вносяться зміни до Кодексу України з процедур банкрутства, якими не допускається відкриття проваджень у справах про банкрутство боржників — юридичних осіб за заявою кредиторів за вимогами до боржника, що виникли з 24 лютого 2022 року; зупиняються провадження у справах про банкрутство боржників — юридичних осіб за заявою кредиторів за вимогами до боржника, що виникли з 24 лютого 2022 року. Провадження у таких справах підлягає відновленню після спливу 90 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану. Крім того, проектом продовжується строк, визначений частиною шостою статті 34 цього кодексу, якщо боржник доведе, що неможливість дотримання місячного строку на звернення із заявою про відкриття справи про банкрутство була спричинена воєнними діями. Водночас комітет кредиторів та забезпечений кредитор (щодо майна, яке є предметом забезпечення) мають право прийняти рішення про зупинення проведення аукціонів з продажу майна боржника. У разі прийняття комітетом кредиторів такого рішення витрати щодо збереження та утримання майна банкрута і всі ризики щодо втрати майна або зменшення його вартості несуть кредитори, які прийняли таке рішення.

У пояснювальній записці наголошується також, що важливим аспектом є пропозиції щодо тимчасового зупинення нарахування відсотків на зобов’язання боржника перед кредиторами, які реструктуризовані планом санації чи реструктуризації боргів боржника. Штрафні санкції за невиконання боржником таких зобов’язань не нараховуються. Прострочені зобов’язання, які передбачені планом санації чи реструктуризації боргів боржника, підлягають розстроченню на строк виконання плану санації чи реструктуризації.

Ухвалення законопроекту, переконані народні депутати, дасть змогу зберегти виробничий та бізнесовий потенціал України в умовах воєнного стану. А також збільшить прогнозованість дій для підприємців, які зможуть фокусуватися на допомозі ЗСУ, перебудові бізнес-процесів та налагодженні нових комерційних контактів замість участі у процедурах банкрутства.