На знімку: о. Ігор Пелехатий.
Світське і церковне життя в нашій країні відрізняється за календарем. Тобто Новий рік 1 січня віряни православних та греко-католицьких церков відзначають за старим юліанським календарем - 14 січня. Цікаво, що в церковних книжках, за якими правляться у храмах богослужіння, той-таки Новий рік - 1 січня, якому передує важливіша дата - народження Ісуса Христа 25 грудня. Такої практики дотримуються ще російська, білоруська, грузинська та сербська православні церкви. Інші давно перейшли на григоріанський календар, як і державні та інші інституції більшості країн.
"Понад століття тому, в 1916 році, нинішня територія Івано-Франківщини жила за новим календарем, - розповідає о. Ігор Пелехатий. - Його запровадив у Станіславській єпархії УГКЦ тодішній єпископ Григорій І. Владика якраз повернувся до Станіслава (нинішнього Івано-Франківська) після того, як австрійські війська витіснили російську армію з Галичини. Бо коли москалі захопили Станіслав, владика якраз у Ворохті проводив духовні місії й опісля виїхав через Угорщину до Відня".
Єпископ Григорій Хомишин був дуже рішучим. За новим календарем святкували Різдво та всі інші свята. Приміром, Благовіщеня було не 7 квітня, а 25 березня за новим стилем, тобто за григоріанським календарем, так само, як це свято відзначає католицька церква. Однак через тиск радикальних москвофільських партій, які звинувачували його в полонофільстві, австрофільстві, зраді традицій, сам же Хомишин ту реформу скасував.
"Так само, як і нині є певні сили, що хочуть і далі, щоб усе було по-старому, - каже о. Ігор. - А що нас може в нинішній ситуації російської агресії та відвертого державного тероризму пов'язувати з російським календарем і церквами ворога та його сателітами, що залишаються під її впливом? Такі ж питання ставив владика Григорій Хомишин. російський тиран нас гнобить, а ми фанатично тримаємося календарного стилю. Раз і назавжди відійдімо від "русского міра" і йдімо всі разом світом - одним серцем, одними устами прославляймо Ісуса".
Через сім років після тої календарної реформи, в 1923-му, це зробили в Константинополі, де Вселенський Патріарх перейшов на так званий новоюліанський календар, але фактично ідентичний тому, що його запровадив Григорій Хомишин, із датами одночасно - що за григоріанським і новоюліанським.
"Пізніше до реформи долучилися Болгарська, Грецька, Кіпрська, Александрійська, Антіохійська - та майже всі православні церкви, - наголошує співрозмовник. - Святіший отець та католицька церква - за новим стилем, так само Патріарх Константинопольський, який дав Томос главі Православної церкви України Епіфанію 6 січня у свято Богоявлення Господнього. Так само - майже всі православні церкви світу. Понад те: Президент Петро Порошенко дав нам своєрідний зачин, запровадивши вихідний неробочий день 25 грудня, він ніби сказав: починайте!".
Провісником календарної реформи і був блаженний Григорій Хомишин, який мав апостольську відвагу: хоч не вдалося реалізувати нововведення, сам він до кінця життя у приватній каплиці на вулиці Шевченка в Станіславі молився за новим стилем: від свого не відступив. Як наголошує о. Ігор, із 12 апостолів Христових майже всі були неписьменні: рибалки, ремісники, але мали дар Святого Духа, відвагу - і світ навернули.
Календарна реформа ось-ось реалізується в нових умовах. Не без проблем, але з доброї волі єпископів.
"Рік тому її розпочав єпископ Діонізій в італійських парафіях УГКЦ, - зазначив о. Ігор. - Владика наперед підготував священиків і мирян, щоб легше цей перехід здійснювати. І вже від 1 вересня 2022 року перехід відбувся без жодних труднощів. Так само в нас треба, щоби єпископи оголосили: ми готуємося до переходу, ще будемо Різдво святкувати 7 січня, а вже з 1 вересня наступного року, коли починається Індикт - церковний літургійний рік, всі дружно переходимо на новий стиль".
Співрозмовник міркує, що нічого катастрофічного не відбудеться: Земля з осі не зійде, сонце не буде інакше світити. Просто ці 14 днів різниці, на які спізнився юліанський календар, - як годинник, ми його підкручуємо і ставимо на місце, - так само і з календарем.
"Але це треба почати не з Різдва, - припускає о. Ігор. - Бо Різдво - одне зі свят літургійного року, який лічимо з 1 вересня. Ми спізнилися через юліанський календар і в нас він починається із 14 вересня. Тепер треба ці 14 днів наздогнати. Бо інакше повна мішанина в головах. Отож із реформою нічого не відбудеться надзвичайного: просто все стане на свої місця. Люди вже хочуть того під тиском нинішньої російської агресії".
Цікаво, що з 2101 року Різдво за юліанським календарем уже буде 8 січня, бо цей календар далі спізнюється, і кожних 140 років день набігає, тож нема чого триматися.
"І ще таке: зимові свята дуже зв'язані за юліанським стилем: ми ще перебуваємо в різдвяному пості, а за григоріанським уже Новий Рік, - продовжує співрозмовник. - На 1 січня Церква дає звільнення від посту, але ж пиячити починають ще заздалегідь, корпоративи святкові відзначати. Ми самі людей вводимо в блуд, провокуємо на гріх. Приймім цю реформу - і вже 1 січня жодного посту, спокійно собі святкуємо".
Із християнської точки зору 25 грудня Христос народився, а через 8 днів Йому дали ім'я. Ми з іменем Ісуса йдемо в новий рік. А тут ні, ми спізнили - в нас старий новий рік. Кому скажеш на Заході - не розуміють, що то таке.
"І не святкується найменування Ісуса, а святкується якоїсь Маланки і Василя, водять козу, що не стосується християнства. Забувається, що є день святої Меланії Римлянки і святого Василія Великого. Все перевернулося. А коли все стане на місце, то християнські і фольклорні свята святкуватимуть осмислено, бо так - то язичницька стихія", - зазначає священик.
Єдина незручність - іменини трошки змістяться, але за рік-два-три звикнеться. Багато людей працюють за кордоном і морально готові до цих змін.
"Як пише в листі єпископ Діонізій, дискриміновані українці на Заході 25 грудня кажуть, що то ще не Різдво, а 7 січня італійці всі працюють: звичайний робочий день, і в нас знову не повноцінне Різдво. До слова, парох ПЦУ знаменитого села Криворівня на Верховинщині о. Іван Рибарук на весь світ заявив, що парохія переходить на новий стиль, і закликав на гуцульську коляду 25 грудня", - підсумовує о. Ігор Пелехатий.
Івано-Франківська область.
На знімку: о. Іван Рибарук у Криворівні вже запросив на гуцульську коляду 25 грудня.
На знімку: Різдво у Криворівні.
Фото надано автором.