Заводи корпорації «Еталон» в Чернігові розділили долю свого героїчного міста, яке в перші тижні війни зазнало масованих ракетних та артилерійських ударів.
Коли керівники корпорації ще в квітні вперше зібралися на території підприємства, перед ними постала апокаліпсична картина: на 45 гектарах заводської території, третину з якої займає промислова забудова, неушкодженим залишився тільки митний склад карданної продукції. Всі інші виробництва зазнали від 50 до 70 відсотків руйнування. По знімках з безпілотника нарахували три ракетних удари й до 250 артилерійських. В одному з виробничих корпусів знесло бетонні плити даху, в іншому — стіну із західного боку, залишилися тільки згадки від 20 тисяч квадратів скляного покриття.
— Зауважу, йдеться про об’єкти не оборонного, а цивільно-соціального призначення — автобуси і тролейбуси, — підкреслює президент корпорації Володимир Бутко (на знімку праворуч). —
Під час вже першого зібрання наших керівників миттєву розпач змінила одноголосна рішучість: приступити до відновлення виробництва.
Можливо, на такому тлі розповідь директора автозаводу Андрія Савченка (на знімку ліворуч) є досить безжурною й оптимістичною. Допомагають акціонери корпорації, чим може — місцева влада. У пріоритеті так звана «шкільна програма» — транспортні засоби для закладів освіти. Зокрема, Євросоюз виділив країні на її розвиток 14 млн євро.
Незважаючи на труднощі воєнного часу, заводом передано на потреби Міністерства оборони України 19 нових автобусів власного виробництва в порядку виконання військово-транспортної мобілізації.
Під час слайдової презентації журналісти познайомилися одразу з кількома новинками вже наступного року. В портфелі — три автобуси, на які вже розроблено конструкторську документацію. Так, особливістю машини міжміського призначення стане здатність перевезення пасажирів із обмеженими можливостями в інвалідному візку, оскільки автобус обладнаний електричним підйомником. Його довжина — 9,6 метра, загальна пасажиромісткість — 59 осіб. Уже проведено сертифікаційні випробування цього транспортного засобу на шасі компанії Ашок Лейланд (Індія), передбачено екологічну норму Євро-5.
Сучасним нормам також відповідає міський автобус з низьким рівнем підлоги (low entry). Директор автозаводу вважає, що, безперечно, буде затребувана інша модифікація, якої не вистачає в країні — автобус туристичного класу. Його особливість — комфортні сидячі місця і наскрізні багажні відсіки.
Звичайно, «Еталон» не залишиться осторонь сучасного тренду — створення електротранспорту. У львівському НДІ корпорації спільно із компанією «Інформбізнес» (Молдова) планують на наступний рік продовжити розробки міського електробуса на 54 пасажири та із запасом ходу не менш як 200 км.
— Здійснення наших амбітних планів стане можливим після завершення відбудови виробництва, яке плануємо на перше півріччя наступного року, — підкреслює Володимир Бутко. — Поки що на автозаводі конвеєри не працюють. Складаємо одиничні зразки. Але, наприклад, ковальське виробництво, яке зазнало найбільших пошкоджень, уже починає виконувати замовлення «Укрзалізниці». Чекає на відновлення ринку унікальний для країни завод «Український кардан». Адже перед війною до 75 відсотків його поставок становила експертна програма. Оптимізму додають наші люди, колектив — ті, хто приходить вперше, чи повертається. Ніхто не цурається будь-якої роботи, далекої від профільної — розгрібати будівельне сміття на руїнах, чи штовхати тачки, складати панелі. Певний час кожний працівник незалежно від посади — від директора до вахтера — отримував однаковий розмір добової зарплати. На більше не були спроможні.
Тільки з вересня почали вводити штатний розпис, повертати зарплати, вже відновили до 40 відсотків довоєнного штату. Відродження триває, — наголошує президент корпорації.
Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.