З цією метою у парламенті зареєстровано проект закону «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та інших законодавчих актів України щодо здійснення примусової мобілізації в незаконні збройні чи воєнізовані формування, створені на тимчасово окупованій території, та/або збройні чи воєнізовані формування держави-агресора» (№ 8325).
Авторами цієї законодавчої ініціативи, зокрема, виступили Галина Михайлюк («Слуга народу»), Олександр Бакумов («Слуга народу»), Євгенія Кравчук («Слуга народу»), Сергій Тарута («Батьківщина»), Лариса Білозір («Довіра»), Ярослав Юрчишин («Голос»).
Мобілізація в Україні, наголошують парламентарії, здійснюється за принципами верховенства права, а Конституція має найвищу юридичну силу. Тож мобілізаційні заходи за будь-яких умов повинні проводитися у межах та у спосіб, передбачений Конституцією та законами України.
«Стаття 17 Основного Закону встановлює, що захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу, який проживає як на підконтрольній території України, так і тимчасово окупованій російськими військами. Водночас на тимчасово окупованих територіях російські окупаційні органи проводять активну мобілізацію у незаконні збройні чи воєнізовані формування, створені на тимчасово окупованій території, або збройні формування держави-агресора, що завдає загрози життю і здоров’ю як протиправно мобілізованим особам, так і захисникам суверенітету й територіальної цілісності України. А також населенню прилеглих до бойових дій територій», — йдеться в пояснювальній записці до законопроекту.
Водночас народні депутати зазначають, що Міністерство закордонних справ України вже висловлювало протест через влаштовану російською федерацією примусову мобілізацію в Криму та інших тимчасово окупованих територіях.
Так, у період з 1 квітня до 15 липня 2022 року в рф відбувалася чергова весняна призовна кампанія, яку держава-окупант проводила на тимчасово окупованих територіях України. У період з 2014 року лише в Криму було незаконно мобілізовано майже 34 тисячі мешканців, частина з яких була примусово залучена до воєнних дій проти України.
Парламентарії також звертають увагу, що під час повномасштабного воєнного вторгнення країна-агресор суттєво пришвидшила темпи й обсяги протиправної мобілізації українського населення на тимчасово окупованих територіях та активно використовує їх у бойових діях проти Збройних Сил України. «У цьому процесі беруть участь як представники окупаційних органів — громадяни рф, так і громадяни України, що вчиняють такі протиправні дії з конкретним умислом — забезпечити примусові мобілізаційні заходи на користь країни-агресора. Тож притягнення таких осіб до відповідальності, навіть у порядку заочного засудження, стане кримінально-правовим засобом попередження і недопущення таких правопорушень», —переконана Галина Михайлюк.
За словами народної депутатки, подальший розшук засуджених осіб надасть можливість притягнути їх до відповідальності навіть через певний період часу або за допомогою передбачених законом оперативно-розшукових заходів при їх виїзді за межі окупованих територій чи за межі країни-агресора. А також дозволить здійснити конфіскацію їх майна у передбаченому законом порядку.
Примусова мобілізація є протиправною не лише в контексті українського законодавства, а й за Женевською конвенцією про захист цивільного населення під час війни від 12 серпня 1949 року. Її положення, зокрема, забороняють державі-окупанту змушувати цивільне населення служити в її збройних силах: «Окупаційна держава не має права примушувати осіб, що перебувають під захистом, служити в її збройних чи допоміжних силах» (стаття 51).
Тож потреба передбачити кримінальну відповідальність за примусову мобілізацію на тимчасово окупованих територіях є очевидною, зауважують народні депутати.
Законопроектом пропонується встановити кримінальну відповідальність за примушення громадянина України до призову в незаконні збройні чи воєнізовані формування, створені на тимчасово окупованій території, або збройні чи воєнізовані формування держави-агресора. Задля цього пропонується доповнити Кримінальний кодекс новою статтею 438-2, де вище вказані правопорушення будуть криміналізовані. Відповідні зміни також пропонується внести й до Кримінального процесуального кодексу.
Ухвалення цього законопроекту, вважає авторський колектив, сприятиме захисту прав громадян України, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, недопущенню їх використання у бойових діях проти Збройних Сил України. А відповідно стане запобіжником участі українців у воєнних злочинах країни-агресора.