На цьому наголосив народний депутат, голова ТСК з питань розслідування можливих порушень законодавства України у сфері отримання, розподілу, транспортування, зберігання, використання за цільовим призначенням гуманітарної та іншої допомоги, а також неефективного використання державного майна, яке може бути використане для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб та забезпечення інших потреб держави Сергій Козир. Про це «Голосу України» повідомили в Комітеті Верховної Ради з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.

Народні депутати під час засідання заслухали доповіді представників центральних органів виконавчої влади щодо неефективного використання державного майна, яке перебуває у віданні громадських об’єднань та може бути використане для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб або забезпечення інших потреб держави, зокрема в умовах воєнного стану.

Наразі представники право-охоронних органів прозвітували про наявні кримінальні провадження відносно незаконного відчуження майна загальносоюзних громадських об’єднань колишнього срср, яке належить державі, та збитки, що зазнає бюджет України від такого відчуження.

Так, за їхніми словами, упродовж 2011—2022 років прокурорами пред’явлено 285 позовів цієї категорії, з яких 231 — про повернення майна у державну власність та 54 — про повернення земель. Судами прийнято рішення про задоволення 172 таких позовів, про відмову в задоволенні — 79, про залишення без розгляду, повернення, закриття провадження у справі — 14. Ще 19 позовів перебувають на розгляді судів.

Особлива увага представників ТСК була приділена обставинам незаконного відчуження державного майна, яке перебуває у віданні Федерації професійних спілок України, в інтересах третіх осіб.

Представники СБУ повідомили, що кіберфахівці служби задокументували масштабну схему привласнення зазначених державних установ. У результаті системної оперативно-слідчої роботи у діях заступника голови Федерації професійних спілок України та посадовців місцевих органів влади виявлено склад кримінальних правопорушень зазначеної категорії. Незаконний продаж державного майна, що перебуває у віданні Федерації профспілок, фіксується в багатьох регіонах держави, за участі невстановлених осіб.

Крім того, під час засідання порушували питання інвентаризації державного майна, яке перебуває у віданні ФПУ. Зокрема, повідомлялося, що перелік об’єктів, які перебувають на балансі створених за участю Федерації та Фонду соціального страхування України (нині в стадії ліквідації) товариств «Укрпрофоздоровниця» та ПРАТ «Укрпрофтур», не оновлювався з 1991 року. А отже, зрозуміти, скільки всього майна було незаконно відчужено чи зруйновано з моменту набуття Україною незалежності наразі не видається можливим. Більше того, фінансова звітність щодо діяльності вищевказаних товариств державі не надається, декларування доходів та витрат профспілкові посадовці не здійснюють. Отже, за словами члена ТСК, голови Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Галини Третьякової, незалежність та доброчесність профспілки та її керівництва перевірити неможливо.

Щоправда, голова ФПУ Григорій Осовий, який був присутній на засіданні ТСК, у своєму виступі зазначив, що не погоджується визнавати майно, яке за часів радянського союзу було передано у відання федерації, державним.

Свою позицію він аргументував наявним договором, оригінальність якого, щоправда, викликає сумнів у правоохоронців, про передачу майна у власність Федерації професійних спілок України. Мовляв, аналогічні договори були використані, зокрема, в росії та білорусі.

Така позиція Федерації профспілок та наведені приклади не дружніх до нас держав здивували народних депутатів, які зазначали, що норми чинного законодавства визначають відповідне майно державним, а країни Балтії передали аналогічне майно державі одразу після розпаду срср.

У цьому контексті депутати наголосили на необхідності якнайшвидшого ухвалення у другому читанні законопроектів «Про правовий режим майна загальносоюзних громадських об’єднань (організацій) колишнього Союзу РСР (№ 6420) та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення санкційної політики та підвищення ефективності управління державним, комунальним майном та арештованими активами» (№ 8311).

Водночас Сергій Козир акцентував увагу присутніх на питанні розміщення внутрішньо переміщених осіб: «Існує проблема тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб та інших осіб, постраждалих від збройної агресії рф проти України, в тому числі пенсіонерів, осіб з інвалідністю, дітей-сиріт, у закладах освіти, спорту, рекреації, які належать до державної чи комунальної власності, а також перебувають у власності чи в управлінні у юридичних та фізичних осіб».

Народні депутати у свою чергу відзначили, що питання забезпечення ВПО, кількість яких сягає пять мільйонів осіб, житлом не є остаточно вирішеним.

Адже лише 70 відсотків ВПО мають можливість орендувати житло, майже три відсотки отримали безоплатно прихисток в українських родинах. Тому все державне майно, яке перебуває у віданні громадських об’єднань, має безумовно та невідкладно слугувати потребам громадян. Тим паче в умовах війни.

Тож до наступного засідання ТСК громадські об’єднання та уряд мають надати інформацію щодо кількості закладів, які можуть бути терміново використані для тимчасового проживання ВПО.

Додатково ТСК вивчатиме причини, чому з початку війни всі державні заклади, які перебувають у віданні громадських об’єднань, не були досі використані для потреб держави та ВПО.

Довідково

ТСК створено Постановою Верховної Ради № 2603-IX 20 вересня 2022 року. За час діяльності ТСК було проведено 16 засідань, серед яких шість виїзних.