Зростання загальної кількості звернень до парламенту відбулося за рахунок збільшення на 80,306 тис. (у 1,6 раза) кількості звернень громадян, адресованих народним депутатам України.

Загалом комітетами Верховної Ради України за звітний період опрацьовано 10,392 тис. листів, у тому числі найбільше:

Комітетом з питань правоохоронної діяльності — 1422;

Комітетом з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів — 1311;

Комітетом з питань правової політики — 1130;

Комітетом з питань національної безпеки, оборони та розвідки — 902;

Комітетом з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування — 864;

Комітетом з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій України, національних меншин і міжнаціональних відносин — 832;

Комітетом з питань організації державної влади, місцевого само-
врядування, регіонального розвитку та містобудування — 639;

Комітетом з питань фінансів, податкової та митної політики — 519 листів.

Депутатськими фракціями і групами у Верховній Раді України 

впродовж 2022 року розглянуто 4603 пропозиції, заяви і скарги громадян, з них:

депутатська фракція політичної партії «Слуга народу» — 1407;

депутатська група «Довіра» — 675;

депутатська група «Партія «За майбутнє» — 582;

депутатська фракція політичної партії «Голос» — 546;

депутатська фракція політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» — 454;

депутатська фракція політичної партії «Європейська солідарність» — 419;

депутатська фракція політичної партії «Опозиційна платформа — За життя» — 274;

депутатська група «Платформа за життя та мир» — 163;

депутатська група «Відновлення України» — 77 пропозицій, заяв і скарг громадян.

До керівництва парламенту звернулися 970 осіб, з них 434 — до Голови Верховної Ради України Р. Стефанчука.

Народним депутатам України направлено 213,644 тис. адресованих їм пропозицій, заяв і скарг громадян, що у 1,6 раза більше, ніж 2021 року.

Структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України розглянуто 253,928 тис. звернень громадян, з яких 251,850 тис. (понад 99 %) опрацьовано Управлінням з питань звернень громадян, що на 9542 звернення більше, ніж у 2021 році.

Порівняно з 2021 роком на 9387 зменшилася кількість колективних звернень до Верховної Ради України — 35,562 тис., що містять понад 4 млн підписів.

Збереглася тенденція до подальшого збільшення у пошті парламенту кількості та питомої ваги пропозицій, заяв і скарг, надісланих засобами електронного зв’язку, — 300,913 тис. (62 % від загальної кількості кореспонденції Верховної Ради України), тоді як у 2021 році — 211,719 тис. (54 %), у 2020 році — 54,591 тис. (46 %). Збільшилася й кількість та питома вага звернень, поданих до парламенту засобами телефонного зв’язку, — 7666, що у 1,6 раза більше, ніж у 2021 році (з 1 % у 2021 році до 1,6 % у 2022 році). Водночас зменшилася кількість та питома вага пропозицій, заяв і скарг, надісланих на адресу Верховної Ради України поштою, — 169 тис. (35 % від загальної кількості кореспонденції Верховної Ради України), тоді як у 2021 році — 172,397 тис. (44 %), та звернень, що надійшли від органів державної влади, інших органів, установ та організацій, — 3128 (0,7 % від загальної кількості кореспонденції Верховної Ради України), тоді як у 2021 році — 5096 (1,3 %). У зв’язку із запровадженням обмежувальних заходів, спрямованих на запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, та введенням воєнного стану у зв’язку із збройною агресією російської федерації проти України особистих прийомів громадян у приймальні Верховної Ради України не проводилося, а відтак звернень, одержаних під час особистого прийому, не надходило.

У системі «Електронні петиції» на офіційному веб-сайті Верховної Ради України громадянами ініційовано 795 електронних повідомлень, з них 190 після перевірки на відповідність встановленим законом вимогам оприлюднено Управлінням з питань звернень громадян як петиції для збору підписів, 604 — відхилено.

У 2022 році одна електронна петиція — щодо виїзду за кордон під час воєнного стану українських моряків за наявності у них паспорта моряка та кваліфікаційного свідоцтва (автор Андрій Могильний) — набрала необхідну кількість голосів на підтримку та направлена Голові Верховної Ради України для забезпечення її розгляду у порядку, передбаченому главою 361 Регламенту Верховної Ради України.

Загалом упродовж 2022 року в системі «Електронні петиції» на офіційному веб-сайті Верховної Ради України зареєструвалися 61,034 тис. громадян, що майже в 1,2 раза більше, ніж у 2021 році.

Управління з питань звернень громадян забезпечило розміщення на офіційному веб-сайті Верховної Ради України з урахуванням визначеного законом правового режиму інформації з обмеженим доступом відповідей комітетів Верховної Ради України, органів державної влади на 221 електронне звернення, які були ініційовані громадянами як петиції, але у встановлений законом строк не набрали необхідної кількості голосів на підтримку.

Відповідно до інформації, наданої секретаріатами депутатських фракцій і груп, до народних депутатів України дев’ятого скликання, їхніх помічників-консультантів у виборчих округах за звітний період звернулися 154,914 тис. виборців, розглянуто 75,655 тис. письмових звернень, проведено 8139 особистих прийомів та 11,035 тис. зустрічей з виборцями.

Аналіз статистичних даних у регіональному розрізі засвідчує суттєве зростання порівняно з 2021 роком кількості звернень з Черкаської — 71,020 тис. (+54,979 тис.), Запорізької — 69,703 тис. (+54,658 тис.), Полтавської — 39,669 тис. (+17,740 тис.), Київської — 39,815 тис. (+16,552 тис.), Волинської — 15,115 тис. (+9,486 тис.), Одеської — 30,709 тис. (+4,757 тис.), Закарпатської — 5,720 тис. (+3,411 тис.), Кіровоградської — 8,375 тис. (+3,075 тис.) областей. Водночас зменшилася кількість пропозицій, заяв і скарг із м. Києва — 57,631 тис. (-43,039 тис.), Харківської — 35,779 тис. (-8,881 тис.), Херсонської — 3,898 тис. (-6,968 тис.), Сумської — 5,528 тис. (-4,191 тис.), Тернопільської — 2,303 тис. (-3,960 тис.), Рівненської — 1,568 тис. (-3,815 тис.), Донецької — 10,874 тис. (-2,664 тис.), Луганської — 1,233 тис. (-2,504 тис.) областей.

Серед авторів звернень, які зазначили свій соціальний стан, переважали пенсіонери — 126,214 тис., підприємці — 33,651 тис., робітники — 27,362 тис., пенсіонери з числа військовослужбовців — 26,380 тис., працівники бюджетної сфери — 25,898 тис., безробітні — 10,527 тис., здобувачі освіти — 6321, журналісти — 4460, державні службовці — 4092, селяни — 2925, служителі релігійних організацій — 1761, військовослужбовці — 1451.

З числа осіб пільгових категорій 121,169 тис. звернень надійшло від осіб з інвалідністю I—III груп, 28,944 тис. — від учасників бойових дій, 26,317 тис. — від осіб з інвалідністю внаслідок війни, 20,921 тис. — від учасників АТО/ООС, 20,481 тис. — від учасників війни, 7089 — від дітей з інвалідністю, 6239 — від дітей, 6233 — від ветеранів військової служби, 5846 — від внутрішньо переміщених осіб, 5386 — від багатодітних сімей, 4675 — від ветеранів праці, 4555 — від одиноких матерів, 2644 — від осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Упродовж 2022 року у зверненнях громадян до Верховної Ради України порушено понад 1,1 млн питань, що на 380,975 тис. (у 1,5 раза) більше, ніж у 2021 році. Це пояснюється збільшенням на 132,797 тис. (у 1,9 раза) кількості питань охорони здоров’я, на 118,534 тис. (у 12,7 раза) — обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин, на 83,932 тис. (у 3,8 раза) — діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України та на 43,888 тис. (у 1,8 раза) — соціальної політики та соціального захисту населення.

За рахунок надходження масових звернень із запереченнями проти ухвалення законопроектів та пропозиціями щодо напрямів формування та реалізації державної політики у сфері охорони здоров’я найчисленнішими виявилися питання охорони здоров’я — 273,684 тис. (23,7 % від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України). Здебільшого порушувалися питання про внесення змін до законодавства — 131,662 тис. та щодо реалізації державної політики у сфері охорони здоров’я — 97,183 тис., які становлять 83,6 % від загальної кількості питань охорони здоров’я.

У 58 разів збільшилася кількість прохань про направлення громадян на лікування до медичних установ в Україні та за кордоном — 22,020 тис. (8 % від загальної кількості питань охорони здоров’я), переважно за рахунок звернень до народних депутатів України щодо сприяння у лікуванні й реабілітації військово-службовців Збройних Сил України, та у 31 раз звернень щодо роботи МСЕК, визначення групи інвалідності — 1912 (2,2 %).

Натомість у 2,6 раза зменшилася кількість звернень з приводу функціонування лікувально-профілактичних закладів — 4475 (1,6 %).

На часі залишалися питання із забезпечення пацієнтів лікарськими засобами — 6565 (2,4 % від загальної кількості питань охорони здоров’я).

Не втратили актуальності заяви і скарги, в яких порушувалися питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації, — 219,004 тис. (19 % від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), хоча їхня кількість порівняно з 2021 роком і зменшилася на 39,670 тис.

Найчисленнішими залишалися скарги на дії працівників правоохоронних органів — 40 450 (18,5 % від загальної кількості правоохоронних питань), слідчих, органів дізнання, тяганину із слідством — 33 879 (15,5 %), кількість яких порівняно з 2021 роком збільшилася у 1,2 раза.

Попри зменшення майже втричі порівняно з 2021 роком залишилася значною кількість пропозицій до правоохоронного законодавства — 30,856 тис. (14,1 % від загальної кількості правоохоронних питань).

Серед питань на правоохоронну тематику у 1,3 раза зменшилася кількість скарг на дії працівників органів прокуратури — 16 393 (7,5 % від загальної кількості правоохоронних питань).

Натомість у 1,3 раза збільшилася кількість та питома вага скарг на неналежне виконання судових рішень (з 9089 та 4 % від загальної кількості правоохоронних питань у 2021 році до 11 813 та 5,4 % у 2022 році), у 1,1 раза — на порушення законодавства про звернення громадян (з 8837 та 3 % у 2021 році до 9774 та 4,5 % у 2022 році), у 1,6 раза — на тяганину в судах (з 5650 та 2 % у 2021 році до 8909 та 4,1 % у 2022 році).

Продовжували надходити звернення щодо фактів корупції — 7265 (3,3 % від загальної кількості правоохоронних питань), прийняття до громадянства, припинення та виходу із громадянства — 4840 (2,2 %), порушення права на інформацію — 3678 (1,7 %).

У 2022 році в умовах збройної агресії російської федерації проти України набули значної актуальності питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин — 128,632 тис. (11,2 % від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 12,7 раза більше, ніж 2021 року.

Майже третину з них становили питання Збройних Сил України, їх реформування, переходу до професійної армії — 36 134, що у 14,5 раза більше, ніж у 2021 році. У переважній більшості вони стосувалися питань проходження служби військовослужбовцями Збройних Сил України.

У 7,7 раза порівняно з 2021 роком збільшилася кількість питань міждержавних відносин — 28 115 (22 % від загальної кількості питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин), які стосувалися підтримки зусиль України, в тому числі зовнішньополітичних, спрямованих на забезпечення своєї обороноздатності та збереження суверенітету, засудження широкомасштабної збройної агресії російської федерації проти України, у 150 разів — державної політики в оборонній сфері — 18,417 тис. (14,3 %), в 11 разів — державної політики у сфері національної безпеки — 14,693 тис. (11,4 %).

У звітному періоді в 1,4 раза порівняно з 2021 роком збільшилася також кількість пропозицій до законодавства з питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин — 4 тис. (3,1 %).

Загострення уваги дописувачів до питань мови, підтримання кроків України на шляху до здобуття членства в Європейському Союзі і НАТО та до питань, пов’язаних з перетином державного кордону України у воєнний час, спричинили збільшення у 26 разів кількості питань щодо державної мовної політики — 7665 (6 % від загальної кількості питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин), у 29 разів щодо вступу до НАТО, ЄС, інших напрямів зовнішньої політики — 2785 (2,2 %), у 53 рази щодо діяльності Державної прикордонної служби України — 2651 (2 %).

Порушувалися також питання діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України — 114,323 тис. (9,9 % від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 3,7 раза більше, ніж у 2021 році. З них 44,6 % становили відгуки щодо суспільно-політичних подій в Україні та за кордоном, 33 % стосувалися діяльності Верховної Ради України, її органів, народних депутатів України, реалізації парламентом законодавчої функції в умовах воєнного стану.

У 1,8 раза збільшилася кількість звернень з питань соціальної політики та соціального захисту населення — 95,586 тис. (8,3 % від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України). З них 22,506 тис. (23,5 %) стосувалися отримання громадянами соціальних виплат, субсидій, що у 6,7 раза більше, ніж у 2021 році, 10,998 тис. (11,5 %) — реабілітації та соціального захисту осіб з інвалідністю, що у 13,4 раза більше, ніж 2021 року. Удвічі збільшилася також кількість питань державної соціальної політики — 
10 265 (10,7 %). Натомість порівняно з 2021 роком у 1,3 раза зменшилася кількість пропозицій до соціального законодавства — 9363 (9,8 %).

Залишалися актуальними питання соціального захисту учасників та постраждалих унаслідок АТО/ООС, внутрішньо переміщених осіб — 8220 (8,6 % від загальної кількості питань соціального спрямування), скарги на дії та бездіяльність працівників органів соціального захисту населення та Пенсійного фонду України — 8041 (8,4 %), прохання про сприяння у наданні матеріальної допомоги — 8006 (8,4 %).

У зверненнях до Верховної Ради України також порушувалися питання фінансової, податкової та митної політики — 47 789 (4,1 % від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), праці і заробітної плати — 31 747 (2,8 %), діяльності центральних органів виконавчої влади — 28 667 (2,5 %), комунального господарства — 24 329 (2,1 %), діяльності органів місцевого самоврядування — 18 155 
(1,6 %), аграрної політики і земельних відносин — 16 122 (1,4 %) тощо.

Усі пропозиції, заяви та скарги, що надійшли до Верховної Ради України, розглянуті відповідно до закону. Звернення, що містили пропозиції до законопроектів, які розглядаються Верховною Радою України, вивчені та узагальнені у комітетах Верховної Ради України, надіслані за належністю до відповідних органів державної влади (у тому числі правоохоронних органів), органів місцевого самоврядування.

Управління з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.

Інфографіка Управління з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.