Ми почали написання цієї статті за життя міністра внутрішніх справ України Дениса Монастирського, першого заступника міністра Євгена Єніна та державного секретаря МВС Юрія Лубковича, які щиро, сумлінно й масштабно працювали в інтересах українського народу та робили все від них залежне для якнайшвидшої Перемоги та інтеграції України до Європейського Союзу й НАТО. Переконаний, що український народ переможе в екзистенційній війні з росією, а всі розпочаті земні справи Дениса Монастирського і його команди будуть успішно реалізовані.

У період воєнного стану міністр Денис Монастирський визначив два ключові вектори законотворчої та нормопроектувальної роботи в системі органів МВС під час формування державної політики: нормативні євроінтеграційні та акти, пов’язані з війною.

Один з таких (євроінтеграційних) законопроектів, розроблений МВС та внесений у парламент Кабінетом Міністрів України, — «Про внесення змін до Закону України «Про дорожній рух» щодо імплементації законодавства» (реєстр. № 8082).

Основна мета проекту закону — це добросовісне виконання Угоди про асоціацію України з Європейським Союзом шляхом внесення змін і доповнень до Закону України «Про дорожній рух» у частині гармонізації категорії транспортних засобів; упровадження єдиного типового посвідчення водія, що відповідає європейським вимогам; унормування мінімального та максимального віку для допуску осіб до керування певними категоріями транспортних засобів.

У політичних та експертних колах жваву дискусію викликали окремі норми проекту закону, а саме покладання зобов’язання на всіх водіїв привести у відповідність до стандартів ЄС посвідчення водія впродовж десяти років (до 2033 року здійснити обмін без повторної здачі іспитів), а якщо цього не зробити впродовж десяти років — посвідчення водія втрачає чинність і особа має проходити повторне навчання, складати теоретичний і практичний іспит.

Позиція МВС полягає в тому, що ми пропонуємо не обмежити право особи, а забезпечити правовий і дієвий механізм переходу до використання єдиного європейського зразка посвідчення водія в Україні, як це передбачено в нормах Директиви Європейського Парламенту й Ради 2006/126/ЄС від 20 грудня 2006 року про посвідчення водія (далі — Директива 2006/126/ЄС).

Для чого потрібно привести зразок національного посвідчення водія у відповідність до європейського?

До 2006 року в державах—членах ЄС існувало 110 різновидів посвідчення водія. Значна кількість різних зразків створювала проблеми щодо прозорості для органів поліції та організацій, відповідальних за адміністрування посвідчень водія, а також потенційно могло призводити до фальсифікації документів, які іноді були видані кілька десятків років тому. Для системного вирішення цього проблемного питання прийняли Директиву 2006/126/ЄС як основоположний міжнародний документ, спрямований на уніфікацію зразків посвідчень водія в Європейському Союзі.

Таким чином, якщо ми погоджуємося з тим, що здійснення обміну посвідчення водія (приведення у відповідність до європейського зразка) є необов’язковим в Україні, то й через десять років громадяни користуватимуться документами неіснуючої держави — СРСР, а на додачу до 13 національних різновидів бланків посвідчення водія ми отримаємо 14-те (європейського зразка), яке де-юре й де-факто прирівнюватиметься до бланка, виданого в СРСР.

Ще один позитивний аргумент на користь обов’язкового обміну національного посвідчення водія до 2033 року полягає у створенні правого інструменту для підтвердження відповідності мінімальним стандартам фізичної та психічної придатності до керування. Тобто психофізичний стан людини у 1980 році може суттєво відрізнятися у 2033 році. Це об’єктивна закономірність.

Відповідно до інформації щодо зразків посвідчення водія країн ЄС, розміщеній у публічному онлайн-реєстрі PRADO на офіційному вебсайті Ради Європейського Союзу та Ради Європи, у Литві 2017 року остаточно вивели з обігу посвідчення водія, які не відповідають вимогам Директиви 2006/126/ЄС. Причому для забезпечення обміну раніше виданих посвідчень водія термін такого переходу декілька разів переносився.

Ще 11 країн ЄС (Іспанія, Італія, Латвія, Нідерланди, Польща, Румунія, Словаччина, Угорщина, Фінляндія, Чехія, Швеція) прийняли рішення щодо поетапного виконання вказаної вище вимоги — на сьогодні в цих країнах повністю виведено з обігу посвідчення водія на паперовій основі.

Ще одне положення Директиви 2006/126/ЄС, яке викликало дискусію та суперечність підходів до правозастосування. Ідеться про норму, відповідно до якої будь-яке право керувати транспортним засобом, надане до 19 січня 2013 року, не повинно бути скасоване або будь-яким чином обмежене. Під час розроблення законопроекту ми керувалися передусім метою зазначеної Директиви (приведення до єдиного зразка посвідчення водія), а для цього виробили правовий підхід для забезпечення обміну посвідчення водія у відповідності до європейського зразка впродовж 10 років, а не обмеження чи позбавлення права на допуск до керування транспортного засобу.

Так, наприклад, до 19 січня 2013 року в країнах—членах ЄС право на керування транспортними засобами категорії С можливо було отримати з 18 років, а відповідно до вимог Директиви 2006/126/ЄС вік особи передбачений з 21 року. Втім, після прийняття відповідної Директиви громадяни Євросоюзу, яким не виповнився 21 рік та які мали відкриту категорію С, не були обмежені в праві керування відповідним транспортом. Такий самий підхід пропонує МВС України в запропонованій редакції проекту закону (реєстр. № 8082).

Також на законодавчому рівні пропонується впровадження строків дії посвідчень водія від 5 років (вантажівки, небезпечні вантажі) до 10 років (мопеди, мотоцикли, легкові автомобілі) залежно від певної категорії.

Варто зазначити, що адміністративна дійсність (термін дії) посвідчень водія в низці країн Європи зумовлена національними правилами відповідності мінімальним стандартам. Наприклад, у Швеції, Великій Британії, Іспанії, Нідерландах, Бельгії, Угорщині, Литві, Латвії, Естонії, Ірландії, Словенії, Мальті термін дії посвідчень водія становить 10 років, тоді як у Німеччині, Польщі, Франції, Португалії, Греції, Фінляндії, Хорватії, Норвегії, Кіпрі — 15 років.

Так, під час розгляду законопроекту в Комітеті Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури до першого читання запропонований МВС строк дії посвідчень водія на 10 років та 5 відповідно викликав дискусію. Під час розроблення проекту закону України ми керувалися чинними нормами Директиви 2006/126/ЄС, яка передбачає, що строк адміністративної дійсності посвідчень категорій АМ, А1, А2, А, В, В1 і ВЕ, виданих державами-членами, становить 10 років.

У цьому разі виключно дискреційними повноваженнями народних депутатів України є внесення відповідних змін до законопроекту під час підготовки до другого читання в частині збільшення терміну дії до 15 років або залишення чинної редакції без змін.

Також для уніфікації посвідчення водія за європейським зразком пропонується впровадження нових категорій транспортних засобів (АМ — мопед із максимальною швидкістю до 45 км, А1 та А2 — малі мотоцикли з розмежуванням потужності, А — великі, спортивні мотоцикли, В1 — квадроцикли). Проте перескладати іспит на вже відкриті категорії громадянам не доведеться.

Основний висновок полягає в тому, що запропонований у чинній редакції законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про дорожній рух» щодо імплементації законодавства» (реєстр. № 8082) після прийняття Верховною Радою України в першому читанні можна буде доопрацювати під час підготовки до другого читання з урахуванням міжнародного досвіду.

Головне — добросовісно виконати вимоги, передбачені Угодою про асоціацію України з ЄС та максимально інтегрувати національне законодавство до законодавства ЄС. Рішення — за народними депутатами та Президентом України.

Варто зауважити, що одне з пріоритетних завдань, визначених міністром внутрішніх справ України Денисом Монастирським, — приведення у відповідність посвідчення водія не лише візуально до європейського зразка, а й відповідно до стандартів за його суттю. Посвідчення водія, видане в Україні, має стати синонімом безпечного водія як на національному, так і на європейському рівнях. Попереду довгий, складний шлях, але це шлях євроінтеграції та цивілізаційного розвитку.

Богдан ДРАП’ЯТИЙ, заступник міністра внутрішніх справ України.