Але аграрний бізнес поступово адаптувався до нових умов та налагодив процес експорту, зокрема до країн Європейського Союзу, інформують у Комітеті з питань аграрної та земельної політики.

Так, за даними Української Асоціації Аграрного Експорту (УААЕ) Україна в 2022 році основну частину доходів від експорту агропродовольчої продукції отримала завдяки продажам до країн Євросоюзу. Загальна вартість поставок до цього регіонального об’єднання становила 13,1 млрд дол., тобто 56% від всього аграрного експорту. Багато в чому це обумовлено вимушеними обставинами внаслідок війни, адже наші морські порти були фактично заблоковані з кінця лютого по серпень минулого року.

Зміни в географічній структурі експорту також спостерігались для продукції з доданою вартістю. Посилилась орієнтація на європейський ринок в сегментах яєць і м’яса птиці, значно збільшились продажі українських молокопродуктів до ЄС, збереглась тут і висока концентрація у понад 80% в зарубіжних продажах меду і продуктів садівництва.

Основними покупцями м’яса птиці українського виробництва торік стали Нідерланди (252 млн дол.), Саудівська Аравія (220 млн дол.) та Словаччина (65 млн дол.), спільна частка яких в експорті цієї товарної позиції становила 63%. У порівнянні з 2021 роком перелік найбільших країн-імпортерів не змінився, хоча Нідерланди витіснили Саудівську Аравію з першої позиції.

Особливо відчутні зміни географічної структури експорту спостерігались відносно молочної продукції. У 2022 році продажі наших молокопродуктів до Євросоюзу склали 102 млн дол. на противагу лише 7 млн дол. у 2021 році. По ключових товарних позиціях даної групи минулого року географія збуту мала наступний вигляд: сухе і згущене молоко - Польща, Ізраїль, Нідерланди, разом 38%; масло і молочні пасти - Польща, Молдова, Азербайджан, в підсумку 69%; сири – Казахстан, Польща, Молдова, сумарно 85%. Роком раніше серед головних покупців вказаних продуктів країн ЄС не було взагалі.

Хоча вартість експорту яєць дещо знизилась, минулого року вони постачались переважно на ринки Сінгапуру, Латвії і Нідерландів, на які припало 69% від усіх продажів. У 2021 році таку ж сумарну частку в географічній структурі мали Об’єднані Арабські Емірати, Латвія та Ізраїль.

Мед у 2022 році традиційно в переважній більшості реалізовувався на ринки Євросоюзу, а саме Німеччини (38 млн дол.), Польщі (24 млн дол.), Франції (11 млн дол.), які здійснили 54% його закупок у грошовому виразі.

Експорт плодово-ягідної продукції, як і раніше, сильно сфокусований на країнах ЄС - у 2022 році 84% доходів галузеві компанії отримали саме звідти. Перелік найбільших покупців української продукції садівництва торік складався з Польщі (108 млн дол.), Німеччини (29 млн дол.), Франції (20 млн дол.), Італії (19 млн дол.), Нідерландів (16 млн дол.), Австрії (14 млн дол.), Чехії (11 млн дол.), Азербайджану (10 млн дол.). В експорті заморожених ягід і фруктів основними стали поставки до Польщі, Німеччини та Італії (в підсумку 71%). Зовнішні продажі волоських горіхів здійснювались переважно до Франції, Азербайджану та Греції (разом 36%).

Прес-служба Апарату Верховної Ради України