Такі зміни передбачено проектом закону про внесення змін до Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо обов’язкових результатів навчання (реєстр. № 9046 від 22.02.2023 р.), поданого Сергієм Бабаком, Ольгою Коваль, Наталією Піпою, Романом Грищуком та деякими іншими народними депутатами.
Метою законопроекту є «підвищення якості викладання та якості вивчення історії України та іноземної мови на кожному рівні повної загальної середньої освіти». Текст документа оприлюднено на сайті Верховної Ради.
За чинним законодавством під час ДПА мають перевіряти знання лише з двох предметів — української мови та математики. Цього року з безпекових міркувань та через воєнний стан Державну підсумкову атестацію скасовано, проте в майбутньому її поновлять, до того ж у новому форматі.
Автори законопроекту пропонують внести зміни до статті 17 Закону «Про повну загальну середню освіту» і встановити, що на кожному її рівні обов’язковій перевірці під час державної підсумкової атестації підлягатимуть не лише результати навчання з державної мови та математики, а й результати навчання з історії України та іноземної мови, крім мови держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом. Тож у разі ухвалення документа іспити з чотирьох обов’язкових предметів (зокрема, з історії) учні складатимуть тричі — по закінченні 4-го, 9-го та випускного класів. Щоправда, таку ініціативу частково вже розкритикували в соцмережах, адже історію у 4-му класі школярі вивчають лише фрагментарно, а не як окремий предмет.
Автори документа також пропонують внести зміни до статті 44 Закону «Про повну загальну середню освіту»: державні стандарти передбачатимуть вільне володіння державною мовою, необхідний рівень математичної компетентності, знання історії України, володіння іноземною мовою (крім російської) всіма учнями закладів освіти, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти.
Відповідно до чинного законодавства виховний процес має спрямовуватися, зокрема, на формування в учнів «патріотизму, поваги до державної мови та державних символів України, поваги та дбайливого ставлення до національних, історичних, культурних цінностей, нематеріальної культурної спадщини Українського народу, усвідомленого обов’язку захищати у разі потреби суверенітет і територіальну цілісність України». Одним з основних обов’язків педагогічних працівників є виховання у школярів поваги до державної мови та державних символів України, національних, історичних, культурних цінностей України, дбайливого ставлення до історико-культурного надбання України та навколишнього природного середовища.
«Саме школи України мають формувати спільну для всього Українського народу ціннісну платформу» та фундамент подальшого успішного життя та соціалізації випускників, наголошується в пояснювальній записці до законопроекту.
Зміни запровадять з огляду на «величезну значимість знання історії України як об’єднавчого чинника всього Українського народу».