Основний — про внесення змін до деяких законів України (щодо обмеження участі осіб, пов’язаних з політичними партіями, діяльність яких заборонена, в управлінні державою, № 9081) авторства народних депутатів Галини Янченко, Ярослава Железняка, Єгора Чернєва, та альтернативний — про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження участі в управлінні державою осіб, пов’язаних з політичними партіями, діяльність яких заборонена відповідно до закону (№ 9081-1), який запропонували Віталій Безгін, Роман Лозинський, Олена Шуляк та інші парламентарії.
Обидва законопроекти спрямовані на забезпечення демократичного розвитку України, захисту конституційного ладу та територіальної цілісності держави від військової агресії російської федерації.
Законопроект № 9081, зокрема, передбачає обмеження права обиратись для представників таких партій. З цією метою пропонуються зміни до Виборчого кодексу та Закону «Про Центральну виборчу комісію», якими:
— встановлено обмеження права бути обраним народним депутатом України та депутатом місцевої ради для осіб, пов’язаних із партіями, діяльність яких заборонена;
— визначено додаткову умову для реєстрації кандидатів, яка полягає у поданні уповноваженому органу заяви, що має на меті встановити факт, чи були кандидати у депутати, кандидати на посаду голів місцевих рад станом на момент введення в Україні воєнного стану народними депутатами України, депутатами місцевих рад або сільськими, селищними, міськими головами, обраними від партій, діяльність яких заборонена;
— встановлено додаткові підстави для відмови у реєстрації або скасування реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів у голови місцевих рад у зв’язку з тим, що на момент введення в Україні воєнного стану відповідні особи були народними депутатами України, депутатами місцевих рад або сільськими, селищними, міськими головами, обраними від партії, діяльність якої заборонена;
— на ЦВК покладено обов’язок сформувати та опублікувати перелік осіб, які на момент введення в Україні воєнного стану були народними депутатами України, депутатами місцевих рад або сільськими, селищними, міськими головами, обраними від партії, діяльність якої заборонена.
Як наголошують автори законопроекту, такі політичні партії, як «Опозиційна платформа — За життя», «Партія Шарія», «Держава», «Ліва опозиція», «Прогресивна соціалістична партія України», «Союз лівих сил», «Соціалістична партія України», «Соціалісти», «Опозиційний блок», «Наші», «Блок Володимира Сальдо» та інші були складовими плану російської федерації із захоплення України.
Правоохоронними органами було виявлено численні випадки протиправної діяльності цих політичних партій, пропаганди війни, публічних заяв та закликів до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальної загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дій, спрямованих на незаконне захоплення державної влади, проявів колабораціонізму, насильства, заперечення збройної агресії рф проти України. Зазначене якраз і мало наслідком заборону діяльності політичних партій шляхом прийняття відповідних судових рішень.
Водночас альтернативний законопроект № 9081-1, за словами народного депутата Віталія Безгіна, має низку відмінностей. «У базовому проекті прив’язка йде до початку повномасштабного вторгнення, а ми пропонуємо відштовхнутись від загального початку відкритої агресії рф проти України, яке в законодавстві визначене як 19.02.2014 року, тобто, від початку періоду тимчасової окупації окремих наших територій. Це унеможливлює опцію для регіоналів, що відсиджувалися протягом останніх років, обратися в майбутньому», — зауважив депутат.
«Крім того, базовий законопроект, — зазначив В. Безгін, — пропонує поширити заборону лише на посади депутатів усіх рівнів, а ми пропонуємо також додати посади Президента, членів Кабінету Міністрів та державних службовців категорії А».
Крім того, якщо в основному законопроекті йдеться про обрання від заборонених партій, то в альтернативному пропонується також додати членство у фракції забороненої партії, щоб не випали представники, які обирались самовисуванцями, а потім перейшли до проросійської фракції.
«Альтернативний проект не суперечить базовому, а розширює та корегує його», — зауважив народний депутат, висловивши переконання, що проект має всі шанси бути рекомендованим для ухвалення за основу та в цілому.
Варто також зазначити, що схожа законодавча ініціатива була зареєстрована й торік. Йдеться про законопроект № 7318 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо очищення влади від засновників та членів антиукраїнських політичних партій» та альтернативний до нього № 7318-1.
Тож нині Комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування має розглянути разом усі законопроекти і вирішити проблему, а не заговорити її, як це було після Революції Гідності, вважає Віталій Безгін.