Чому сусідні території бояться колючого дроту?
 
А там картопля дешевша...
... З боку Росії під’їхала «Газель». Випустила  пасажирів, забрала нових і вирушила назад. Регульована прикордонником черга, що проходила контроль на пропускному пункті, швидко розтанула, оскільки право в’їзду в Україну кожного оформлялося за якихось 20 секунд. Пункт пропуску «Сєверний» на україно-російському кордоні — за два кроки від однойменного селища. Основний контингент, що перетинає кордон, — це місцеві жителі, причому переважно літні. Майже всіх їх тут знають в обличчя й навіть у курсі причин, з яких люди приїжджають у Донецьк Ростовської області (Росія) або звідти в селище Сєверний. Одні провідують батьків, другі — дітей. Хтось щодня вирушає в ростовське місто на роботу, а росіяни приходять в українське селище на ринок за продуктами — тут дешевше м’ясо, молоко, сало, горілка, цукерки. За добу на цій ділянці туди й назад проходить у середньому до 200 осіб.
— У селищі ми живемо, тут у нас будинок, хоча прописані в Російській Федерації й там працюємо. І я, і чоловік, і невістка, — розповідає Людмила. — Щодня двічі перетинаємо кордон. Дорога займає  десь хвилин 20.
— А я працюю в селищі, у клубі, — ділиться Тетяна. — У російському Донецьку буваю нечасто. Або йду в гості, або в аптеку по ліки для хворого батька, якщо не можу купити препарат у Краснодоні. А ще — за балонним зрідженим газом. Через кордон можна офіційно провезти один балон, і ми користаємося з цього. Адже газ у Росії дешевший приблизно на сто гривень. Крім того, нині в наших сусідів дешевша картопля, ми її там і купуємо.
Ця ділянка вважається спокійною. Вона пішохідна, для транспортних засобів в’їзд закрито, колючого дроту тут немає. А це для населення має велике значення, і ось чому.
Черга, робота, садки...
Віднедавна мешканців прикордонних територій Луганської області не на жарт тривожать чутки про те, що з російського боку почалися активні роботи зі зміцнення кордонів металевими загорожами. А, крім того, у недалекій перспективі українці зможуть в’їжджати в Росію тільки за наявності закордонного паспорта.
— Як же так? — обурюється колишній шахтар Микола Олексійович. — Люди чекають обіцяного спрощення правил переходу через україно-російський кордон, а виходить навпаки. «Колючку» ставлять...
— А ви самі бачили, як встановлюють ці огорожі?
— Ні. Люди розповідають.
— Але на ділянці кордону, яка проходить біля селища Сєверний, колючого дроту нема, і в найближчій перспективі він не з’явиться.
— Я не знаю. Так люди кажуть.
Уведення для українців закордонних паспортів — поки що тільки намір уряду Російської Федерації, але жителі Сєверного вже виявили небачену активність, атакувавши паспортний стіл Краснодонського районного управління внутрішніх справ і створивши велику чергу на одержання закордонного паспорта — до січня 2014 року.
— А іншого виходу в людей нема, — пояснює селищний голова Віктор Чучко. — У Ростовській області працює близько 10% нашого населення. Стоять на ринку, трудяться на ткацькій фабриці. За деяких з них, наприклад, за медиків, російська сторона платить мито як за іноземців. Виходить, вони висококваліфіковані фахівці, гарні працівники. Населення двох селищ, що входять у селищну раду, становить 2200 осіб. Це без росіян, які проживають на нашій території. 60% мешканців — пенсіонери, переважно колишні шахтарі. В 2007 році, коли нашу шахту «Північну» поставили на попередню консервацію на десять років, основне населення залишилося без роботи. Гірники, які були затребувані, пішли на «Суходольську-Східну», а решта — хто куди. Багато влаштувалися в Росії. Не думаю, що до 2017-го шахту розконсервують. А це означає, що люди шукатимуть кращі умови для життя.
Слова голови селищної ради підтвердила несподівана зустріч із родиною Жукових. Ірина та Ігор разом із двійнятами Артемом і Олегом верталися з Донецька, де були в гостях.
— Я — росіянин. Працюю в держадміністрації Донецька, але родина живе в Україні, у Сєверному, — розповідає Ігор. — У мене російський паспорт, а в дружини — український. Хотілося б по-іншому, але так склалися життєві обставини. Хоча певна вигода все-таки є. Наприклад, як громадянин Російської Федерації я одержав поліс медичного страхування, який дає змогу не тільки безплатно лікуватися самому, а й лікувати своїх дітей, хоча вони живуть в Україні. Коли один із синів захворів на краснуху, я його на руках переніс через кордон і поклав у російську лікарню. Поліс допоміг мені вилікувати його безплатно і якісно. Це плюс. А взагалі хотілося б не роздвоюватися: тут у мене родина, а там — робота й мама. Отак і живемо.
У жителів селища з російським громадянством є ще кілька можливостей влаштувати своє життя. Наприклад, оформити дитину в російський садок. Деякі молоді батьки цим користуються. До Донецька — трохи більше двох кілометрів, а найближчий дитячий садок на українській території — у сусідній Гончарівці, до якої кілометрів 17—18. Якби до села ходив транспорт, можливо, хтось із батьків і возив би туди своє чадо. Але його немає. Щоправда, як обіцяє голова, ситуація може змінитися на краще.  А поки що четверо юних сєверян щодня перетинають кордон, щоб піти на свою дитячу «роботу».
Чому мешканці бояться металевої огорожі на кордоні?
Бо їм здається, що в такий спосіб обмежується їхня особиста свобода. У деяких населених пунктах, розташованих біля кордону, навіть зібралися бунтувати. І проти «колючки», і проти введення нового режиму в’їзду до Росії. Аргументи на користь таких рішень до уваги не беруться.
— Загорожі потрібні, — пояснює начальник прес-служби Луганського прикордонного загону підполковник Віталій Гордійчук. — Особливо на ділянках, де кордон перетинає велика кількість людей, транспорту й де складна рельєфність місцевості. У Таловому, наприклад, ліс підступає просто до кордону, контролювати складно, тому тут встановлено металеву загорожу. Є вона в районі Дякового Антрацитівського району, у Можаївці-Гарасимівці в Станично-Луганському районі. Словом, де є необхідність із урахуванням місцевості — там огорожу й створюють. Згідно з угодою між урядами України й Росії 2007 року у межах Луганської області передбачено створення 51 місцевого пункту пропуску. На сьогодні з них функціонує 11. Збільшення кількості проходів через кордон необхідне. Наприклад, від Талового до найближчого населеного пункту Росії навпростець — трохи більш двох кілометрів. А щоб проїхати через пункт пропуску «Красна Талівка», доводиться робити гак майже в 40 км. Населення прикордонних територій можна зрозуміти, але цього разу йдеться про суверенітет держави, і з цим треба рахуватися.
Луганськ.
 
Коментар 
 
 
Начальник Луганського прикордонного загону полковник Сергій Дейнеко:
 
 
— Інженерне облаштування україно-російського кордону проводиться з першого року незалежності. Але основна хвиля робіт припала на 2005—2006 рр. Тоді трудилися по обидва боки. Це нормальна практика. Адже йдеться про безпеку населення. Російська ділянка державного кордону специфічна. Якщо взяти наші західні рубежі, то вони існують близько 80 років, і населення прикордонної території давно живе з думкою, що поруч — інша держава. У жителів нашої території інша ментальність, і щоб з’явилося нове поняття, нове ставлення до державного кордону, має змінитися ще одне покоління. Ситуація, коли родичів розділяє кордон, існує давно. І на заході країни, і на сході. Але її можна вирішити. Треба створювати цивілізовані умови для спілкування людей, насамперед — пункти пропуску в достатній кількості. 
Так, ми використовуємо дротову огорожу на тих ділянках, напрямках, які важко охороняти суто фізично. Коли, наприклад, населений пункт вклинюється в державний кордон або де ділянки використовуються для незаконного переміщення товарів, вантажів, людей. Найчастіше, наприклад, викликає занепокоєння ситуація на ділянках відділів прикордонної служби у Свердловську, Краснодоні й Міловому, де україно-російський кордон проходить по центральній вулиці районного центру. Через таке географічне положення кордону тут постійно, щодня, роблять спроби незаконного переміщення товарів в обидва боки.
Сьогодні ми працюємо в умовах відсутності демаркації кордону, але процес уже пішов.  Значних труднощів ми поки що не відчуваємо. Є делімітаційні мапи, і якщо виникають питання по землі з її власниками, сільгоспвиробниками, які іноді вважають російську територію своєю, то вони вирішуються. 
На жаль, коли люди одержували свої паї, не врахували той момент, що 500 метрів території закладаються під землі, на яких повинні проводитися роботи з інженерного облаштування лінії державного кордону. Потрібно сказати, що інцидентів у зв’язку із цим в останні роки не виникало. Тим більше що ми маємо підтримку місцевих органів влади. Коли відбудеться демаркація кордону, думаю, всі питання буде відрегульовано.
 
ФАКТ
 
На ділянці Луганського прикордонного загону розташовано 23 пункти пропуску: 9 автомобільних, 2 залізничних, 1 в аеропорту й 11 місцевих.
 
Родина Жукових у повному складі.
 
Голова селищної ради Сєверного Віктор Чучко.
 
Фото автора.