Про це інформує спільнота, яка спеціалізується на новинах транспортної галузі: авіації, портах, залізниці - Центр транспортних стратегій (ЦТС) - на власній сторінці у Фейсбуці.

Нову структуру утворили на базі Держагентства інфраструктурних проектів та Держагентства автомобільних доріг України "Укравтодор". Очільником було призначено Мустафу Найєма, котрий до того обіймав посаду заступника міністра інфраструктури. Відповідатиме агентство за реалізацію державних пріоритетів з відбудови країни.

За словами посадовця, в 2023 році фокус агентства буде зосереджено на відновленні енергетичної інфраструктури, доріг та мостів, житла і об'єктів соціальної інфраструктури в 11 регіонах: Чернігівській, Сумській, Херсонській, Миколаївській, Запорізькій, Харківській, Одеській, Дніпропетровській, Донецькій, Житомирській та Київській областях.

Далі географія буде розширюватись на всю країну. Що собою являє агентство, якими будуть джерела фінансування та як бізнесу долучитися до процесу відновлення - Мустафа Найєм розповів на зустрічі з бізнесом. ЦТС наводить ключові тези виступу.

Для чого створили нову структуру?

Агентство не є монополістом у сфері відбудови, тобто ми не єдині у країні, хто може чи буде займатись відновленням тієї чи іншої інфраструктури. Окрім нас, це можуть робити усі, у кого на балансі є будь-яке пошкоджене майно, тобто і органи центральної влади, і місцевого самоврядування, державні, приватні, комунальні підприємства. Усі вони в межах своїх можливостей і потреб можуть займатись відновленням.

Основна різниця між агентством та іншими органами і підприємствами в тому, що воно є головним імплементатором саме державної стратегії та державних пріоритетів. Тобто класифікація та пріоритизація об'єктів відбудови - це серце всієї цієї історії. Методологія визначення цих пріоритетів буде насамперед виходити з людиноцентричної концепції, тобто скільки людей нині отримають блага від відновлення того чи іншого об'єкта. В цьому році у нас найбільший пріоритет - енергетика.

Як буде побудована робота агентства

Першою і обов'язковою умовою виникнення будь-якого проекту відбудови є ініціація з боку того, у кого є потреба. Ця потреба може бути у центрального органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, обласної місцевої адміністрації, державного і комунального підприємства. Інших клієнтів, які можуть виступити ініціаторами, в країні не існує.

Друге, щоб проект відбувся, він має бути зареєстрований у Єдиному реєстрі пошкодженого майна. Чому це важливо? У нас є багато об'єктів, які були зруйновані до війни, і ми не можемо говорити про те, що вони підлягають відновленню у рамках цієї програми.

Третє, потрібно визначити ступінь пошкодження. Якщо це поточний ремонт, то ми вважаємо, що такі роботи можуть взяти на себе органи місцевого самоврядування. Але що стосується капітального ремонту, реконструкції або нового будівництва, то тут ми готові взяти на себе відповідальність.

Потім, з огляду на пріоритетність проектів та еластичність їх виконання в конкретні терміни і бюджет, визначається перелік об'єктів, які можуть бути профінансовані та відбудовані. Потім обраний перелік об'єктів надається агентству на реалізацію. Після того, як ми отримали права замовника на цей об'єкт, ми всі роботи беремо на себе, а по закінченню робіт він знову переходить в експлуатацію балансоутримувача.

Джерела фінансування

На поточний рік основні джерела фінансування - це ЄБРР, ЄІБ, Світовий банк, країни-партнери в різних пропорціях і держбюджет. Нам потрібно звикати до того, що все ж левова частина коштів буде від партнерів. Але шлях таких грошей дуже довгий, навіть під час війни. Нині у нас є частина коштів, які реструктуровані зі старих кредитів. Загальний обсяг - майже 800 млн євро. Але це не кінцева цифра і стосується тільки іноземних грошей. Будуть ще грантові кошти, які буде перераховано від країн-партнерів.

Друге - державні кошти. У нас є два джерела фінансування - Державний дорожній фонд, який в тому числі буде йти на проекти відновлення в частині мостів. І є окремо Фонд ліквідації наслідків російської агресії. Це гроші, які конфісковані у російських компаній. Також очікуються відсотки, які накопичились на ці капітали в Нацбанку. Не можу говорити про кінцеву суму, але знаю, що Фонд ліквідації нині - 17 млрд грн.

Яка частина буде виділена агентству, поки сказати складно, це рішення за урядом.

Як бізнес може працювати з агентством

Перше і найпростіше - беріть участь у торгах, тендерах, конкурсах тощо. Ще один інструмент - державно-приватне партнерство. Нині у Верховній Раді проходить друге читання новий законопроект, і ми нарешті отримаємо працюючу процедуру по державно-приватному партнерству. Я покладаю на це великі надії, запевнив очільник Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України, тому що бізнес може зробити більше і ефективніше, ніж держава.

Третє - експортне фінансування. Коли держави-партнери надають фінансування і визначають свою локалізацію або вимоги щодо виконавців. І ми залюбки погодились працювати з компаніями, які можуть привести з собою фінансування.

Четверте - компанії, які можуть привести із собою грантове фінансування. У нас були випадки, коли інші держави рухались у напрямку фінансування наших об'єктів, але вони визначили локалізацію і визначили що може бути у цьому об'єкті українське, а що має бути від держави, яка надає фінансування. Що стосується конкретних об'єктів, то бізнес може звертатись до нас, ми відкриті до діалогу.

Як запобігти корупційним ризикам?

Найбільшим запобіжником порушень чи конфлікту інтересів є прозорість. В нашому випадку - це публічність даних. Буде створено чотири цифрові інструменти. Перше - реєстр пошкодженого майна. Окремо - єдиний реєстр державної електронної системи будівництва. Третє - реєстр геоінформаційної системи, який дозволяє на ці об'єкти подивитися в реальності.

Але наша зона відповідальності - це єдина система управління відновленням, яка буде над усіма цими реєстрами. За неї відповідає наше агентство, ми є оператором цієї системи і нині визначаємо, як вона буде працювати. Вона дозволить бачити кожен об'єкт відновлення від самого початку до здачі в експлуатацію з усіма стадіями та документами.

В цій системі будуть усі об'єкти, які підпадають під розуміння відновлення, навіть ті, якими не буде займатись агентство. Ми розраховуємо, що 1 квітня ця система вже запрацює для внутрішнього використання. Влітку ми зможемо її показати для публічного використання, а вже до кінця року усі гравці з відновлення - і донори, і країни-партнери, і органи місцевого самоврядування - будуть мати свої кабінети і доступ до даних. Усе це буде публічним. Окрім того, звісно, ми будемо публікувати усі звіти, інформує Центр транспортних стратегій у Фейсбуці.

Фото з відкритих джерел.