Заслухавши та обговоривши звіт Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги під час дії воєнного стану, Верховна Рада України постановляє:

1. Звіт Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги під час дії воєнного стану (далі – Тимчасова спеціальна комісія) взяти до відома (додається).

2. Продовжити роботу Тимчасової спеціальної комісії на шість місяців.

3. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.

Голова Верховної Ради України Р. СТЕФАНЧУК.

м. Київ, 20 березня 2023 року.
№ 2966-ІХ.

ЗВІТ
Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги під час дії воєнного стану про виконану роботу

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 19 липня 2022 року № 2424–IX утворено Тимчасову спеціальну комісію Верховної Ради України з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги під час дії воєнного стану (далі – Комісія).

Головою Комісії обрано народного депутата України Умєрова Рустема Енверовича (депутатська фракція Політичної Партії «ГОЛОС»), заступником голови Комісії – народного депутата України Завітневича Олександра Михайловича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»). Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 6 жовтня 2022 року № 2638–ІХ головою Комісії обрано народну депутатку України Устінову Олександру Юріївну (депутатська фракція Політичної Партії «ГОЛОС»).

До складу Комісії обрано таких народних депутатів України: Бакунця Павла Андрійовича (депутатська група «ДОВІРА»), Батенка Тараса Івановича (депутатська група «Партія «За майбутнє»), Власенка Сергія Володимировича (депутатська фракція політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина»), Галайчука Вадима Сергійовича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Єфімова Максима Вікторовича (депутатська група «Відновлення України»), Забуранну Лесю Валентинівну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Мережка Олександра Олександровича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Мисягіна Юрія Михайловича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Михайлюк Галину Олегівну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Папієва Михайла Миколайовича (депутатська група «Платформа за життя та мир»), Радіну Анастасію Олегівну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Чернєва Єгора Володимировича (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»), Чийгоза Ахтема Зейтуллайовича (депутатська фракція Політичної партії «ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ»), Шуляк Олену Олексіївну (депутатська фракція ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ»).

Проміжний звіт підготовлений з урахуванням особливостей діяльності Комісії, враховуючи питання, що належать до предмета її відання, у тому числі які включають у себе документи, що містять службову інформацію та інформацію, що може бути віднесена до державної таємниці відповідно до Закону України «Про державну таємницю».

Щодо діяльності Комісії

Підтримка України міжнародними партнерами є одним із головних чинників у протидії військовій агресії з боку російської федерації.

Вкидання неправдивих відомостей або недостовірної інформації в умовах повномасштабного вторгнення, у тому числі інформаційної війни, яку веде російська федерація, спонукає до створення механізму, який дасть можливість міжнародним партнерам упевнитися в тому, що вся міжнародна матеріально-технічна допомога (зокрема озброєння та військова техніка), яку вони надають Україні, використовується за призначенням.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України від 19 липня 2022 року № 2424–IX одним із основних завдань Комісії є підготовка та подання на розгляд до Верховної Ради України законодавчих ініціатив щодо створення моделі парламентського контролю над отриманням і використанням міжнародної матеріально-технічної допомоги (зокрема озброєння).

Метою діяльності Комісії є, зокрема, запевнення міжнародних партнерів, що навіть в умовах воєнного стану Україна є демократичною та правовою державою, у якій всі інституції діють відповідно до Конституції та законів України.

Так, діяльність Комісії включала співпрацю з представниками державних органів, які безпосередньо займаються питаннями логістики, розподілу, обліку, моніторингу та використання озброєння і військової техніки у рамках міжнародної матеріально-технічної допомоги (далі – ММТД), зокрема Міністерства оборони України, Головного управління розвідки Міністерства оборони України, Збройних Сил України та Генерального штабу Збройних Сил України, Командування Сил спеціальних операцій Збройних Сил України, Командування Сил логістики Збройних Сил України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства інфраструктури України та інших центральних органів виконавчої влади.

Окрема увага у діяльності Комісії приділялася взаємодії з представниками міжнародних партнерів, зокрема послами, аташе з питань оборони та політичними радниками країн-партнерів, представниками міжнародних організацій, які надають Україні ММТД та іншу допомогу.

Затверджені план та порядок роботи Комісії включали у себе міжнародні та регіональні відрядження з метою відстеження повного ланцюга надходження ММТД від країн-партнерів, зокрема її отримання, доставки, обліку, розподілу та обслуговування.

Комісія за час своєї роботи отримала великий обсяг інформації щодо порядку визначення потреб в озброєнні та військовій техніці, обліку ММТД та окремих аспектів її отримання.

Проаналізовано роль Міністерства інфраструктури України та Міністерства внутрішніх справ України у забезпеченні надходження ММТД до місця призначення, її облік іншими центральними органами виконавчої влади, оскільки ці процеси повинні підлягати своєчасному контролю та звітуванню.

Щодо проведення робочих зустрічей з представниками міжнародних партнерів

Метою проведення зустрічей було забезпечення прозорості та відкритості роботи Комісії для міжнародних партнерів, оскільки важливим завданням є продемонструвати, що вся військова допомога, яка надається Україні, використовується належним чином.

Наразі аташе з питань оборони країн-партнерів здійснюється посилена комунікація, зокрема між урядом своєї країни та Міністерством оборони України, щодо направлення запитів про необхідну ММТД та вибору найефективнішого і найшвидшого способу її постачання в Україну.

Варто зазначити, що Комісією на зустрічах неодноразово порушувалося питання про факти нібито неналежного використання ММТД з боку України. Проте будь-якого підтвердження такої інформації від міжнародних партнерів не пролунало. Навпаки, представники міжнародних партнерів зазначають посилення координації та взаємодії.

Показовою є зустріч членів Комісії з делегацією Європейської служби зовнішньої дії (ЄСЗД) у рамках Діалогу Україна–ЄС щодо моніторингу військової техніки, яка постачається в Україну в межах Європейського фонду миру (EPF), під час якої делегація висловила Комісії свою підтримку та запевнення у подальшій співпраці.

Щодо діяльності Комісії в рамках міжнародних візитів

З метою взаємодії з міжнародними партнерами членами Комісії відвідано Республіку Польща, де були проведені зустрічі з директором Департаменту військових закордонних справ Міністерства національної оборони Республіки Польща, бригадним генералом Богданом Піданті та Міністром – членом Ради міністрів, керівником Канцелярії Прем’єр-міністра Республіки Польща Міхалом Дворчеком. Також члени Комісії скористалися можливістю відвідати логістичний хаб у Жешуві, який успішно функціонує на території Республіки Польща.

Другим був візит членів Комісії до Федеративної Республіки Німеччина, де були проведені зустрічі з Керівником спеціального штабу «Україна» Федерального Міністерства оборони Німеччини, генералом Крістіаном Фройдінгом, депутатами Бундестагу та Державним міністром Міністерства закордонних справ Федеративної Республіки Німеччина Тобіасом Лінднером.

Під час візиту до координаційного центру у місті Вісбадені представників делегації ознайомили з тим, як опрацьовуються потреби для української сторони, як приймаються рішення і яким чином відбувається передача відповідної допомоги в Україну.

Щодо деяких аспектів отримання озброєння та військової техніки у рамках ММТД

Комісією проаналізовано нормативно-правову базу, яка стосується питань залучення, обліку та використання ММТД, зокрема:

постанову Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги»;

наказ Міністерства оборони України від 1 лютого 2018 року № 37 «Про затвердження Інструкції про організацію залучення, використання, обліку та моніторингу міжнародної технічної допомоги в Міністерстві оборони України та Збройних Силах України».

З метою покриття потреб, визначених Головнокомандувачем Збройних Сил України, функціонує мережа міжнародної взаємодії, яка координується в рамках міжнародних конференцій.

Уся інформація щодо потреб Міністерства оборони України та Збройних Сил України надходить до координаційного центру, де приймаються логістичні рішення щодо поставки ММТД в Україну різними шляхами і здійснюється контроль постачання. Саме в рамках цієї системи відбувається співробітництво між країнами-партнерами.

Було визначено основні джерела забезпечення потреб:

міжнародна матеріально-технічна допомога (фінанси, озброєння та військова техніка, послуги, підготовка);

закупівлі (Державне підприємство Міністерства оборони України «Агенція оборонних закупівель», прямі контракти);

благодійність (волонтери, краудфандинг, меценати, благодійні фонди).

Комісією досліджено порядок взаємодії центральних органів виконавчої влади та урядів країн-партнерів з питань отримання озброєння та військової техніки від країн-партнерів.

У свою чергу органом нагляду за використанням озброєння та військової техніки є Тимчасова спеціальна комісія Верховної Ради України з питань моніторингу отримання і використання міжнародної матеріально-технічної допомоги під час дії воєнного стану (як орган парламентського контролю), Офіс Президента України, Апарат Ради національної безпеки і оборони України.

Важливу роль у процесі моніторингу отримання і використання ММТД відіграє програмне забезпечення, яке дає змогу бачити в онлайн-режимі всі запити Міністерства оборони України та Збройних Сил України. Також програмне забезпечення дає змогу побачити всіх членів-донорів, які беруть участь у наданні ММТД і надають пропозиції щодо забезпечення потреб Збройних Сил України.

До програмних засобів забезпечення цих процесів належать:

Інформаційно-аналітична система «СОТА» – запущена і працює в Апараті Ради національної безпеки і оборони України, куди Міністерство оборони України щоденно надає інформацію щодо того, які озброєння та військову техніку отримано, які плани щодо подальшого отримання;

«LOGFAS» (Logistic Functional Area Services) – інтегрований набір програмних систем, розроблений для підтримки логістичного забезпечення НАТО, що знаходиться у стадії запровадження та інтеграції з модулем ІАС «СОТА», використовується для координації логістики між країнами – членами НАТО;

«КОРОВАЙ» – спеціальний софт, розроблений у кооперації із Сполученими Штатами Америки, Великою Британією та Україною, знаходиться у стадії впровадження. Моніторинг цієї системи здійснює Міністерство цифрової трансформації України, наповнення – Міністерство оборони України. Ця програма передбачає, що країна-відправник буде вказувати кількість та форму пакування ММТД, її рух буде відображатися у цій програмі, поки вона не буде доставлена до Командування Сил логістики Збройних Сил України. Також софт дає можливість підключати всіх користувачів, які братимуть участь у плануванні потреби і відстежуванні руху цих матеріальних засобів до об’єднаного центру Збройних Сил України.

Щодо порядку визначення потреб в озброєнні та військовій техніці і матеріально-технічному забезпеченні (далі – МТЗ), що надаються як ММТД країнами-партнерами в умовах воєнного стану

Формування (визначення) потреб – основна функція J4 Генерального штабу Збройних Сил України.

Комісією проаналізовано структуру потреб в озброєнні та військовій техніці і МТЗ, яка складається з потреб на стратегічне розгортання та на застосування (ведення операцій, бойових, спеціальних дій).

Складові показники загальної потреби – це штатно табельна потреба від наявності військових частин, тобто Збройних Сил України. Ця потреба формується за класами постачання і акумулюється вона саме в J4 – головному управлінні логістики.

Далі приймаються рішення щодо забезпечення цієї потреби, яке може здійснюватися шляхом:

надходження техніки з національної економіки;

надходження мобілізаційних завдань від оборонно-промислового комплексу;

закупівлі за кошти, які закладені в бюджет;

отримання матеріально-технічної допомоги.

При прийнятті рішення про задоволення потреб шляхом отримання матеріально-технічної допомоги формується потреба в матеріально-технічному забезпеченні. Наразі цей документ погоджується з начальником Генерального штабу Збройних Сил України і затверджується Головнокомандувачем Збройних Сил України. Після того, як такий документ сформований, він доводиться через відповідні органи, структурні підрозділи Міністерства оборони України до аташе з питань оборони при посольствах іноземних держав, до Європейського командування (EUCOM), Міжнародного координаційного центру донорської допомоги та інших підрозділів, які опікуються забезпеченням матеріально-технічної допомоги. Від цих структурних підрозділів та організацій інформація надається до країн-партнерів, які приймають рішення щодо забезпечення.

Щодо обліку ММТД, яка надходить від країн-партнерів

Комісією проаналізовано керівні документи щодо ведення обліку військового майна, зокрема:

наказ Міністерства оборони України від 17.08.2017 р. № 440 «Про затвердження Інструкції з обліку військового майна у Збройних Силах України» (із змінами), в якому зазначено, що:

1. Обліку підлягає все військове майно незалежно від його призначення та джерел надходження.

2. Облік військового майна ведеться у кількісних, якісних, обліково-номерних та вартісних показниках за відповідною (визначеною) номенклатурою.

3. Облік військового майна поділяється на оперативний облік та облік за первинними документами;

наказ Міністерства оборони України від 01.02.2018 р. № 37 «Про затвердження Інструкції про організацію залучення, використання, обліку та моніторингу міжнародної технічної допомоги в Міністерстві оборони України та Збройних Силах України» (із змінами).

Відповідальним з питань залучення Міністерством оборони України та Збройними Силами України ММТД, узагальнення, підготовки до державної реєстрації проектів (програм) ММТД, їх обліку, підписання контрактів, укладених на виконання проектів (програм), ведення їх обліку, контролю за використанням ММТД та здійснення поточного та/або заключного моніторингу ММТД визначено орган військового управління – Головне управління військового співробітництва Збройних Сил України.

Комісією проаналізовано, що у перші тижні опору повномасштабній збройній агресії ММТД розвантажувалася переважно в логістичному хабі в Україні. В окремих випадках з метою оперативності забезпечення військ і військових частин постачання матеріально-технічних засобів здійснювалося безпосередньо від державного кордону до фронту повітряним або автомобільним транспортом. Облік такого майна здійснювався на підставі актів приймання майна військовими частинами.

З березня 2022 року всі вантажі з пункту пропуску спрямовуються безпосередньо до військових частин Сил логістики Збройних Сил України.

За окремими видами номенклатури ММТД направляється до військових частин та логістичних центрів Повітряних Сил, Військово-Морських Сил Збройних Сил України тощо. На цих базах здійснюються перевірка технічної справності, комплектності матеріальних засобів та постановка їх на облік, після цього вони видаються у війська. В усіх військових частинах командування веде кількісний та якісний облік ММТД.

Комісією проаналізовано, що на бухгалтерський облік ставляться ті майно і зброя, яким є аналоги у Збройних Силах України. Озброєння, якому немає аналогів у Збройних Силах України, ставиться на кількісний облік, а у військових частинах створені комісії, які визначають орієнтовну вартість майна, що відображається в акті приймання.

Облік у Збройних Силах України ведеться по службах забезпечення відповідно до номенклатури. Свою номенклатуру мають Сили логістики Збройних Сил України – основні служби забезпечення, а також деякі командування Сухопутних військ, Сил спеціальних операцій, Військово-Морських Сил, Повітряних Сил Збройних Сил України.

Комісія також відвідала логістичні центри, склади озброєння на території України, аби ознайомитися з процедурами транспортування та розподілу ММТД (зокрема озброєння, наданого міжнародними партнерами України) та впевнитися у цільовому використанні ММТД.

Комісією встановлено, що між Управлінням воєнного співробітництва Міністерства оборони США та Міністерством оборони України розпочато впровадження технології «трекера», що дає змогу здійснювати інвентаризацію серійних номерів шляхом сканування, і згодом ці дані можна буде завантажити. Таким чином буде забезпечена можливість перевірки даних на відповідність вимогам моніторингу.

Щодо деяких аспектів розподілу та обліку ММТД та гуманітарної допомоги центральними органами виконавчої влади

З початком мобілізації та активного залучення підрозділів, передовсім тих, які перейшли в управління Міністерства оборони України та Збройних Сил України, формувалися листи потреб, які Міністерство внутрішніх справ України (далі – МВС України) розповсюджувало через Міністерство закордонних справ України, Офіс Президента України і безпосередньо через посольства, іноземні представництва.

До основних класифікаторів допомоги належить гуманітарна допомога, ММТД і механізм цивільного захисту.

На сьогодні в системі органів МВС України реалізується 49 проектів ММТД, які спрямовані на розбудову та підтримку органів системи МВС України.

Основними партнерами виступають Європейський Союз, Уряд США (через агенції) та Посольство США в Україні, Координатор проектів ОБСЄ в Україні, Агенції ООН в Україні (UNFPA, UNDP, UNOPS, IOM).

Щодо розподілу ММТД та гуманітарної допомоги по лінії механізму цивільного захисту варто зазначити, що одразу з територій країн-партнерів вантажі направлялися в ті військові частини або підрозділи, для яких вони були призначені.

Комісією встановлено, що кожний орган виконавчої влади звітує щодо обліку МВС України, таким чином Міністерство накопичує інформацію щодо кожного центрального органу виконавчої влади, за який період і в якій кількості отримана допомога.

У свою чергу з метою підтримки Командування Сил логістики Збройних Сил України та інших сил оборони для координації логістики ММТД усіма видами транспорту, забезпечення найшвидшої доставки допомоги до українського кордону та складів Командування Сил логістики Збройних Сил України залучено Міністерство інфраструктури України.

Національною гвардією України доведено до членів Комісії, що облік закріплення озброєння і військової техніки здійснюється відповідно до вимог постанов Кабінету Міністрів України, наказів МВС України і командувача Національної гвардії України по службах забезпечення у вартісних та кількісних показниках. Переміщення, приймання, передавання озброєння, військової техніки здійснюються на підставі рішення командувача Національної гвардії України за розпорядженнями Головного управління Національної гвардії України. Передавання до інших органів проводиться відповідно до постанов Кабінету Міністрів України. Списання озброєння, військової техніки здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 4 серпня 2000 року № 1225 «Про затвердження Положення про порядок обліку, зберігання, списання та використання військового майна у Збройних Силах» та наказів МВС України. Ремонт здійснюється силами і засобами ремонтних підрозділів Національної гвардії України та на державних підприємствах національної економіки за державними контрактами. Контроль за використанням та призначенням озброєння і військової техніки здійснюється під час роботи у військових частинах комісії на місцях, в територіальних управліннях військовими частинами із складанням відповідних документів, актів, звітів тощо.

Державна прикордонна служба України встановила контроль за отриманням та використанням майна і технічних засобів визначеними реципієнтами. Ця робота здійснюється спільно з експертами міжнародних партнерів, які беруть участь в ознайомчих візитах до реципієнтів, у прийманні та передаванні обладнання та майна, а також підтримують комунікацію на всіх рівнях. Зокрема, здійснюється моніторинг використання майна ММТД, отриманого протягом першого півріччя 2022 року відповідно до задекларованих цілей. Отримане майно обліковане та використовується за призначенням. Крім того, за результатами реалізації проектів ММТД до Кабінету Міністрів України направлено відповідні звіти.

Отримання та облік майна ММТД Державною службою з надзвичайних ситуацій України здійснюються відповідно до методичних рекомендацій «Питання отримання, обліку та звітності благодійної допомоги», затверджених наказом Державної служби з надзвичайних ситуацій України. Відповідні методичні рекомендації розроблені згідно з нормами Бюджетного кодексу України, законів України «Про гуманітарну допомогу», «Про благодійну допомогу» та інших нормативних актів.

Робота органів та підрозділів Національної поліції України, пов’язана з отриманням міжнародної технічної допомоги, регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги». Комісії стало відомо, що на період дії в Україні воєнного стану спрощено процедуру з отримання міжнародної технічної допомоги шляхом делегування керівникам структурних підрозділів та головних управлінь Національної поліції України повноважень з визначення переліків необхідного майна, тобто потреб, а також забезпечення і затвердження змін до кошторису із спецфонду та відображення в бухгалтерському обліку. Члени Комісії ознайомилися з електронною системою координації та моніторингу проектів міжнародної технічної допомоги, запровадженою Національною поліцією України, за допомогою якої, за словами представників, можливе узагальнення всієї наявної інформації щодо міжнародної технічної допомоги: кількість проектів, кількість партнерів, кількість реципієнтів. Здійснення загальної координації всіх проектів, постійний аналіз, моніторинг стану реалізації всіх проектів від етапу ініціалізації до завершення.

Попередні висновки та рекомендації Комісії:

У рамках діяльності Комісії, що наведені вище, проаналізовано інформацію щодо логістики, розподілу, обліку, моніторингу та використання озброєння і військової техніки в рамках ММТД.

Крім того, проведені зустрічі з представниками країн-партнерів з метою аналізу їх очікувань щодо відкритості моніторингу та контролю за постачанням і використанням ММТД.

Відкритий підхід до проведення таких зустрічей та прозорість діяльності Комісії позитивно вплинули на сприйняття міжнародними партнерами діяльності органів державної влади України, зокрема Верховної Ради України.

Комісія продовжує сприяти:

впровадженню технології «трекера», що дає змогу здійснювати інвентаризацію серійних номерів деяких видів високотехнологічного озброєння без безпосереднього доступу та без застосування геолокації;

впровадженню програмного забезпечення з метою моніторингу потреб та використання матеріально-технічного забезпечення, зокрема озброєння.

За проміжними результатами діяльності Комісія рекомендує Верховній Раді України та Кабінету Міністрів України розглянути можливість:

розроблення механізму оцінки вартості деяких засобів ММТД, особливо які постачаються по запчастинах;

закріплення єдиного координатора ММТД, через якого будуть формуватися та надходити запити про потреби;

запровадження підготовки узагальненого звіту центральних органів виконавчої влади про отримання або необхідність в отриманні ММТД;

напрацювання механізму розподілу отриманої ММТД.

Згідно з Регламентом Верховної Ради України метою створення Комісії є попередня підготовка чи доопрацювання проектів законів та інших актів Верховної Ради України. На даному етапі Комісією визначено необхідність удосконалення та доопрацювання постанови Кабінету Міністрів України від 15 лютого 2002 року № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги».

Враховуючи викладене, Комісія продовжує свою роботу з метою забезпечення прозорості та законності процесу використання наданої ММТД під час дії воєнного стану.