Загалом комітетами Верховної Ради України за звітний період опрацьовано 1606 звернень, у тому числі найбільше:

Комітетом з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів — 224;

Комітетом з питань національної безпеки, оборони та розвідки — 185;

Комітетом з питань правоохоронної діяльності — 184;

Комітетом з питань правової політики — 156;

Комітетом з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин — 141;

Комітетом з питань фінансів, податкової та митної політики — 108;

Комітетом з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування — 92;

Комітетом з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування — 91;

Комітетом з питань економічного розвитку — 74 листи.

Депутатськими фракціями і групами у Верховній Раді України упродовж січня — березня 2023 року розглянуто 581 пропозицію, заяву і скаргу громадян, з них:

депутатська фракція політичної партії «Слуга народу» — 234;

депутатська фракція політичної партії «Голос» — 82;

депутатська фракція політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» — 68;

депутатська група «Довіра» — 61;

депутатська фракція політичної партії «Європейська солідарність» — 55;

депутатська група «Партія «За майбутнє» — 45;

депутатська група «Платформа за життя та мир» — 20;

депутатська група «Відновлення України» — 16 пропозицій, заяв і скарг громадян.

До керівництва парламенту звернулися 224 особи, з них 120 — до Голови Верховної Ради України Р. Стефанчука.

Народним депутатам України направлено 63,735 тис. адресованих їм пропозицій, заяв і скарг громадян, що у 1,1 раза менше, ніж у січні — березні 2022 року.

Структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України розглянуто 73,432 тис. звернень громадян, з яких 72,970 тис. (більш як 99 %) опрацьовано Управлінням з питань звернень громадян.

Порівняно з січнем — березнем 2022 року на 4654 звернення зменшилася кількість колективних звернень до Верховної Ради України — 8180, що містять 449,011 тис. підписів.

Збереглася тенденція до подальшого збільшення у пошті парламенту питомої ваги пропозицій, заяв і скарг, надісланих засобами електронного зв’язку (з 41 % у січні — березні 2020 року до 61 % у січні — березні 2021 року, 74,8 % у січні – березні 2022 року та 81,4 % у січні — березні 2023 року), хоча їх загальна кількість порівняно з січнем — березнем 2022 року зменшилася на 5162 звернення — 113,457 тис. Збільшилася кількість та питома вага звернень, що надійшли від органів державної влади, інших органів, установ та організацій, — 2593, що у 5,5 раза більше, ніж у січні — березні 2022 року (з 0,3 % у січні — березні 2022 року до 1,9 % у січні — березні 2023 року). Водночас зменшилася кількість та питома вага пропозицій, заяв і скарг, надісланих на адресу Верховної Ради України поштою, — з 36,849 тис. (23 %) у січні — березні 2022 року до 22,037 тис. (16 %) у січні – березні 2023 року та звернень, поданих до парламенту засобами телефонного зв’язку, — з 2345 (2 %) у січні — березні 2022 року до 1009 (0,7 %) у січні — березні 2023 року. У зв’язку із запровадженням обмежувальних заходів, спрямованих на запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, та введенням воєнного стану у зв’язку із збройною агресією російської федерації проти України особистих прийомів громадян у приймальні Верховної Ради України не проводилося, а відтак звернень, одержаних під час особистого прийому, не надходило.

У системі «Електронні петиції» на офіційному веб-сайті Верховної Ради України громадянами ініційовано 112 електронних повідомлень, з них 21 після перевірки на відповідність встановленим законом вимогам оприлюднено Управлінням з питань звернень громадян як петиції для збору підписів, 92 — відхилено.

Загалом упродовж січня — березня 2023 року в системі «Електронні петиції» на офіційному веб-сайті Верховної Ради України зареєструвалися 3353 громадянина.

Управління з питань звернень громадян забезпечило розміщення на офіційному веб-сайті Верховної Ради України з дотриманням визначеного законом правового режиму інформації з обмеженим доступом відповідей комітетів Верховної Ради України, органів державної влади на 23 електронні звернення, що були ініційовані громадянами як петиції, але у встановлений законом строк не набрали необхідної кількості голосів на підтримку.

Відповідно до інформації, наданої секретаріатами депутатських фракцій і груп, до народних депутатів України дев’ятого скликання, їхніх помічників-консультантів у виборчих округах упродовж січня — березня 2023 року звернулися 61,225 тис. виборців, розглянуто 29,076 тис. письмових звернень, проведено 3286 особистих прийомів та 3865 зустрічей з виборцями.

Результати аналізу статистичних даних у регіональному розрізі свідчать про зростання порівняно з січнем — березнем 2022 року кількості звернень з Черкаської області — 62,050 тис. (+51,716 тис.), Полтавської — 12,549 тис. (+8,560 тис.), Запорізької — 9,301 тис. (+4,439 тис.), Миколаївської — 4,999 тис. (+1,734 тис.), Волинської — 1,949 тис. (+860), Івано-Франківської — 1,485 тис. (+350) та інших держав — 1,156 тис. (+1,138 тис.). Водночас порівняно з січнем — березнем 2022 року істотно зменшилася кількість пропозицій, заяв і скарг з м. Києва — 9,615 тис. (-22,731 тис.), Київської області — 10,581 тис. (-10,638 тис.), Львівської — 725 (-8,785 тис.), Харківської — 6,463 тис. (-8,487 тис.), Чернігівської — 174 (-6,206 тис.), Одеської — 8,931 тис. (-5,653 тис.), Кіровоградської — 433 (-4,866 тис.), Вінницької — 458 (-4,482 тис.), Донецької — 1,427 тис. (-4,032 тис.), Херсонської — 35 (-2,834 тис.), Тернопільської — 74 (-1,816 тис.), Хмельницької — 320 (-1,632 тис.), Закарпатської — 375 (-1,470 тис.).

Серед авторів звернень, які зазначили свій соціальний стан, переважали пенсіонери — 24,505 тис., пенсіонери з числа військовослужбовців — 16,959 тис., підприємці — 5669, працівники бюджетної сфери — 2693, робітники — 1949, військовослужбовці — 1388, безробітні — 1013, служителі релігійних організацій — 889, державні службовці — 270, здобувачі освіти — 225, адвокати — 126, журналісти — 81, селяни — 47, волонтери — 22.

З числа осіб пільгових категорій 24,999 тис. звернень надійшло від осіб з інвалідністю I—III груп, 17,080 тис. — від учасників бойових дій, 13,743 тис. — від осіб з інвалідністю внаслідок війни, 12,080 тис. — від учасників АТО/ООС, 11,276 тис. — від учасників війни, 3503 — від ветеранів військової служби, 2580 — від дітей з інвалідністю, 1102 — від внутрішньо переміщених осіб, 1088 — від ветеранів праці, 1047 — від учасників ліквідації наслідків на Чорнобильській АЕС, 294 — від членів сім’ї загиблого, 210 — від дітей війни, 142 — від одиноких матерів, 115 — від багатодітних сімей, 35 — від осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, 26 — від осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни.

Упродовж січня — березня 2023 року у зверненнях громадян до Верховної Ради України порушено 291,138 тис. питань, що на 30,673 тис. (у 1,1 раза) менше, ніж у січні — березні 2022 року.

У зверненнях громадян до Верховної Ради України перше за актуальністю місце посіли питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації — 76,375 тис. (26,2 % від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що на 10,975 тис. (у 1,2 раза) більше, ніж у січні — березні 2022 року.

Серед питань на правоохоронну тематику найчисленнішими виявилися скарги на дії працівників правоохоронних органів — 12,057 (15,8 % від загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до парламенту) та пропозиції до правоохоронного законодавства — 11,541 (15,1 %), хоча їх кількість порівняно з січнем — березнем 2022 року зменшилася відповідно у 1,1 та 1,4 раза.

Продовжували надходити скарги на дії слідчих, органів дізнання, тяганину із слідством — 7777 (10,2 % від загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), дії працівни-ків органів прокуратури — 5808 
(7,6 %), повідомлення про факти корупції — 2852 (3,7 %) та порушення законодавства про звернення громадян — 2181 (2,9 %).

У 19 разів збільшилася кількість скарг на тяганину в судах (з 143 у січні — березні 2022 року до 2719 у січні — березні 2023 року), в 2,6 раза — на судові рішення та вироки (з 1059 у січні — березні 2022 року до 2716 у січні — березні 2023 року), в 2,8 раза — повідомлень про факти дискримінації, запобігання дискримінації (з 873 у січні — березні 2022 року до 2477 у січні — березні 2023 року), в 4,9 раза — на дії суддів (з 255 у січні — березні 2022 року до 1252 у січні — березні 2023 року). Натомість майже у 15 разів зменшилася кількість питань щодо діяльності органів юстиції, нотаріату та реєстрації актів цивільного стану (з 2700 у січні — березні 2022 року до 184 у січні — березні 2023 року), в 2,7 раза — щодо порушення права на інформацію, захисту персональних даних (з 2657 у січні — березні 2022 року до 967 у січні — березні 2023 року), в 2,3 раза — стосовно прийняття до громадянства, припинення та виходу з громадянства (з 2075 у січні — березні 2022 року до 914 у січні — березні 2023 року). Традиційно актуальними залишалися скарги на виконання судових рішень — 2022.

У зв’язку із збройною агресією російської федерації проти України значної актуальності набули питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин — 71,967 тис. (24,7 % загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 13 разів більше, ніж у січні — березні 2022 року.

Переважно порушувалися питання щодо Збройних Сил України, зокрема їх реформування, переходу до професійної армії — 48,132 тис. (66,9 % загальної кількості питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин), матеріально-технічного забезпечення — 10,875 тис. (15,1 %) та пропозиції до законодавства щодо Збройних Сил України — 3887 (5,4 %), що порівняно з січнем — березнем 2022 року більш як у 26 разів.

Чимало звернень стосувалося формування та реалізації державної політики в оборонній сфері — 1380 (1,9 %), міждержавних відносин України — 1313 (1,8 %), державної політики у сфері національної безпеки — 1001 (1,4 %).

Незважаючи на зменшення у 3,8 раза порівняно з січнем — березнем 2022 року залишалися актуальними питання охорони здоров’я — 43,581 тис. (15 % від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України).

Переважно порушувалися питання щодо направлення на лікування до медичних установ в Україні та за кордоном — 29,608 тис. (67,9 % загальної кількості питань охорони здоров’я), що майже в 31 раз більше, ніж у січні — березні 2022 року, забезпечення засобами лікування — 5870 (13,5 %), що у 2,8 раза більше, ніж у січні — березні 2022 року, роботи лікувально-профілактичних закладів — 3337 (7,7 %), що у 2 рази більше, ніж у січні — березні 2022 року.

Одержано чимало звернень щодо роботи МСЕК, встановлення групи інвалідності — 1886 (4,3 % від загальної кількості питань охорони здоров’я), дій та бездіяльності працівників охорони здоров’я, неналежного ставлення до хворих — 1727 (3,9 %), пропозицій до законодавства — 947 (2,2 %).

Надходило багато звернень з питань соціальної політики та соціального захисту населення — 23,581 тис. (8,1 % від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що на 7164 (в 1,4 раза) більше, ніж у січні — березні 2022 року. Майже кожне четверте з таких звернень містило прохання про сприяння влаштуванню в заклади соціального захисту, діяльність інтернатів, УТОС, УТОГ — 5169 (21,9 % від загальної кількості питань соціального спрямування) та пропозиції до соціального законодавства — 5044 (21,4 %).

У 7,8 раза збільшилася кількість звернень щодо отримання соціальних виплат, субсидій (з 496 у січні — березні 2022 року до 3875 у січні — березні 2023 року), у 11 разів — надання пільг особам, які мають таке право (з 230 у січні — березні 2022 року до 2527 у січні — березні 2023 року), у 4 рази — соціального захисту учасників та постраждалих внаслідок АТО/ООС, внутрішньо переміщених осіб (з 249 у січні — березні 2022 року до 1005 у січні — березні 2023 року).

Продовжували надходити звернення з питань державної соціальної політики — 2562 (10,9 % від загальної кількості питань соціального спрямування), надання матеріальної допомоги — 1145 (4,9 %), реабілітації та соціального захисту осіб з інвалідністю — 912 (3,9 %), призначення, перерахунку, виплати трудової, соціальної пенсії — 688 (2,9 %).

Не залишалися поза увагою громадян питання діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України — 19,949 тис. (6,9 % від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 2,4 рази більше, ніж у січні — березні 2022 року. Значна частина з них (80,7 %) стосувалася діяльності єдиного органу законодавчої влади в Україні, його органів, народних депутатів України, реалізації Верховною Радою України законодавчої функції, зокрема в умовах воєнного стану.

У зверненнях до Верховної Ради України продовжували порушуватися питання праці і заробітної плати — 11,522 (4 % від загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), фінансової, податкової та митної політики — 7831 (2,7 %), діяльності об’єднань громадян, релігії та міжконфесійних відносин — 5314 (1,8 %), діяльності органів місцевого самоврядування — 5087 
(1,7 %), діяльності центральних органів виконавчої влади — 4401 (1,5 %), комунального господарства — 3840 (1,3 %), економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики та будівництва, підприємництва — 3331 (1,1 %) тощо.

Усі пропозиції, заяви та скарги, що надійшли до Верховної Ради України, розглянуто відповідно до закону. Звернення, що містили пропозиції до законопроектів, які розглядаються Верховною Радою України, вивчено та узагальнено у комітетах Верховної Ради України, надіслано за належністю до відповідних органів державної влади (у тому числі правоохоронних органів), органів місцевого самоврядування.

Управління з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.

Інфографіка Управління з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.