Порушення земельного законодавства можна зустріти скрізь 
У публікації «Територія порушень: люди потерпають без документів, скарбниця — без грошей» («Голос України» за 12 листопада 2013 р.) ми розповідали про численні недоліки в роботі головного управління Держземагентства, що призвели до порушення прав і окремих громадян, і суб’єктів господарювання. Та глибше вивчаючи тему, зрозуміли, що зачепили лише верхівку айсберга. З’ясувалося, що проблеми із законом мали не тільки у цьому відомстві. Земля «зародила» зловживаннями, за котрі взялись правоохоронці.
Контролери недоліків не помітили
Перевірки, організовані прокуратурою Хмельницької області, показали, що порушення земельного законодавства допускали не лише посадовці Держземагентства, а й контролюючих органів. Їх контроль був здебільшого поверховим і не допоміг повному реальному поновленню прав громадян, територіальних громад та інтересів держави. І поки ніхто не стежив за тим, щоб виявлені порушення були усунуті, винні не несли жодної відповідальності. Тільки після прокурорських перевірок притягнуто до відповідальності півтори сотні посадовців.
Не дивно, що там, де немає контролю, зарясніли порушення. І першими, хто до них вдався — представники місцевого самоврядування. Бо саме вони приймали незаконні рішення про надання прав на земельні ділянки державної та комунальної власності. І не поспішали і з відшкодування збитків, заподіяних тимчасовим зайняттям земельних ділянок, і зі змінами до договорів оренди про розмір орендної плати, котра мала би підніматись відповідно до вимог закону.
Заступник прокурора Хмельницької області Володимир Шевчук наводить приклади: прокуратура Кам’янець-Подільського району встановила, що кілька сільських рад своїми рішеннями надали в оренду півтисячі гектарів землі, яка знаходилась за межами населених пунктів, хоч насправді не мали на це повноважень. Тож тепер суд розглядатиме позови про скасування цих рішень.
А у Хмельницькому районі судом вже повернуто 640 гектарів землі сільськогосподарського призначення, які Чабанівська сільська рада так само незаконно передала в оренду.
На свій розсуд розпорядитись гектаром землі вирішив землевпорядник однієї з сільських рад у Білогірському районі. На розгляд сесії він виніс п’ять проектів землеустрою про відведення у власність ділянки вартістю 180 тисяч гривень для ведення особистого селянського господарства. Незважаючи на те, що райвідділ Держземагентства ці проекти не погоджував, сесія їх затвердила.
Не ті повноваження
Переступаючи закон, чиновники розпоряджались і паями, які вже належали конкретним людям. Так, у Красилівському районі фермерському господарству надали дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою, за якою мали надатись документи на право оренди 1,2 тисячі гектарів. Ці землі були представлені як невитребувані паї, хоча насправді до них увійшло вісімдесят ділянок площею понад 250 гектарів, які вже мали власників — тамтешніх селян. Враховуючи вартість паїв, вийшло, що без відома господарів хотіли передати у користування землі на 4,5 мільйона гривень.
Тільки після того, як прокуратура пред’явила до господарського суду позов про скасування цього розпорядження, місцеві чиновники вирішили добровільно усунути порушення та внести зміни до згаданого документа.
Від спокуси важко втриматись
— Земля — це ласий шматок особливо для тих, хто може розпоряджатись нею, — переконаний Володимир Шевчук. — А де є повноваження, там є і спокуса. І здебільшого суб’єктами корупції стають керівники органів самоврядування. У цьому році складено протоколи про вчинення адміністративних корупційних правопорушень у сфері земельних правовідносин.
Піддався такій спокусі один із сільських голів Волочиського району. Він не повідомив депутатам сільради про те, що на вільну ділянку претендує кілька осіб, і віддав перевагу своїм близьким родичам. У результаті рішенням сесії їм перепало по два гектари із земель запасу.
А скільки іще таких родичів устигли прихопити по кілька гектарів, обійшовши закон? І головне — хто має втримати чиновника від отієї спокуси взяти хоч клаптик землі? Правоохоронці переконані, порушень було б менше, якби на місцях з ними тісніше співпрацювали представники місцевого самоврядування та контролюючих органів, попереджуючи земельні злочини. Але як змусити до такої співпраці того, хто придумує і втілює в життя усілякі механізми, аби обійти земельне законодавство? Можливо, варто розпочинати не з чиновника, а з того, щоб ліквідувати саму спокусу, тобто будь-яку можливість, що дозволяє вільно маніпулювати чорноземами?
 
Хмельницька область.
Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.
Цифра
Загалом завдяки втручанню прокуратури області вдалося запобігти незаконному наданню земельних ділянок площею понад 4,2 тисячі гектарів вартістю 93 мільйони гривень, реально повернути 736 гектарів земель вартістю майже 10 мільйонів. За порушення земельного законодавства до дисциплінарної відповідальності притягнуто дві сотні посадовців, половина з яких — з органів державного контролю.