Дивитися тут >>>

Заслухавши та обговоривши попередній звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих порушень законодавства України у сфері отримання, розподілу, транспортування, зберігання, використання за цільовим призначенням гуманітарної та іншої допомоги, а також неефективного використання державного майна, яке може бути використане для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб та забезпечення інших потреб держави, Верховна Рада України постановляє:

1. Попередній звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих порушень законодавства України у сфері отримання, розподілу, транспортування, зберігання, використання за цільовим призначенням гуманітарної та іншої допомоги, а також неефективного використання державного майна, яке може бути використане для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб та забезпечення інших потреб держави (далі — Тимчасова слідча комісія), взяти до відома.

2. Направити попередній звіт Тимчасової слідчої комісії Президенту України, Прем’єр-міністру України.

3. Направити попередній звіт Тимчасової слідчої комісії Кабінету Міністрів України, Раді національної безпеки і оборони України, Міністерству оборони України, Міністерству соціальної політики України, Міністерству внутрішніх справ України, Офісу Генерального прокурора, Службі безпеки України, Державному бюро розслідувань, Національному антикорупційному бюро України, Національній поліції України, Національному агентству з питань запобігання корупції, Бюро економічної безпеки України, Фонду державного майна України, начальникам обласних військових адміністрацій та Київської міської військової адміністрації, головам міських рад обласних центрів та міста Києва для розгляду в межах компетенції і відповідного реагування.

4. Кабінету Міністрів України, Раді національної безпеки і оборони України, Міністерству оборони України, Міністерству соціальної політики України, Міністерству внутрішніх справ України, Офісу Генерального прокурора, Службі безпеки України, Державному бюро розслідувань, Національному антикорупційному бюро України, Національній поліції України, Національному агентству з питань запобігання корупції, Бюро економічної безпеки України, Фонду державного майна України, начальникам обласних військових адміністрацій та Київської міської військової адміністрації, головам міських рад обласних центрів та міста Києва поінформувати Верховну Раду України про результати розгляду попереднього звіту Тимчасової слідчої комісії у двотижневий строк.

5. Опублікувати висновки Тимчасової слідчої комісії у газеті «Голос України», а також оприлюднити на офіційному веб-сайті Верховної Ради України.

6. Звіт Тимчасової слідчої комісії про виконану роботу заслухати на пленарному засіданні Верховної Ради України до 20 вересня 2023 року.

7. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.

Голова Верховної Ради України Р. СТЕФАНЧУК.

м. Київ, 11 квітня 2023 року.
№ 3044-IX.

Висновки
Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих порушень законодавства України у сфері отримання, розподілу, транспортування, зберігання, використання за цільовим призначенням гуманітарної та іншої допомоги, а також неефективного використання державного майна, яке може бути використане для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб та забезпечення інших потреб держави

Тимчасова слідча комісія Верховної Ради України з питань розслідування можливих порушень законодавства України у сфері отримання, розподілу, транспортування, зберігання, використання за цільовим призначенням гуманітарної та іншої допомоги, а також неефективного використання державного майна, яке може бути використане для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб та забезпечення інших потреб держави (далі — Тимчасова слідча комісія та/або Комісія), утворена відповідно до Постанови Верховної Ради України від 20 вересня 2022 року № 2603-ІХ, за результатами розслідування дійшла таких висновків:

1. Нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, прийняті в 2022 році, які регламентують порядок ввезення, зберігання та розподілу гуманітарної допомоги, суперечать нормам Закону України «Про гуманітарну допомогу», а в окремих випадках — фактично скасовують дію норм цього Закону, що недопустимо з точки зору принципу правової визначеності та підпорядкованості за юридичною силою нормативно-правових актів виконавчої влади законам. Це призводить до відсутності належного контролю та породжує значну кількість корупційних ризиків на кожному окремому етапі надання гуманітарної допомоги.

Залишаються неврегульованими питання юридичного статусу донора, набувача, отримувача, повноважень координаційних і гуманітарних штабів, ведення належного обліку, звітності на всіх рівнях, відсутності інформації про потреби в гуманітарній допомозі та їх задоволення. Потребує врегулювання питання обмеження права військовозобов’язаних осіб на виїзд за межі України.

У зв’язку з цим необхідно вжити невідкладних заходів щодо:

приведення всіх нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України у сфері забезпечення гуманітарної допомоги в Україні в умовах воєнного стану у відповідність із чинним Законом України «Про гуманітарну допомогу»;

визначення єдиного відповідального органу (координаційного штабу з питань гуманітарної допомоги), з вичерпним переліком державних органів виконавчої влади, на які покладено обов’язок здійснювати координацію з гуманітарним штабом;

розроблення відповідного механізму, регулювання діяльності, обов’язків та відповідальності всіх учасників, які залучені до сфери координації, обліку, звітності, розподілу, транспортування, зберігання, використання гуманітарної допомоги за цільовим призначенням;

врегулювання, за необхідності, шляхом внесення змін до чинного законодавства, питання обмеження права військовозобов’язаних осіб на виїзд за межі України, затвердження проектів відповідних нормативних актів щодо вдосконалення функціонування системи «Шлях», у тому числі стосовно запровадження відповідальності за порушення порядку перетину державного кордону України, обміну інформацією, організації оперативного контролю взаємодії всіх органів виконавчої влади.

2. Закон України «Про гуманітарну допомогу» не відповідає вимогам сьогодення. В Україні відсутня єдина централізована скоординована система з формування потреби в гуманітарній допомозі набувачами, достовірних відомостей про осіб, які потребують допомоги, обсяг та види необхідної допомоги, що призводить до неефективного задоволення гуманітарних потреб потенційних набувачів та свідчить про потребу у реформуванні законодавства в зазначеній сфері.

Тимчасова слідча комісія пропонує Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів спільно з центральними органами виконавчої влади розробити та подати на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про допомогу, який визначатиме правові, організаційні, соціальні засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням допомоги та сприятиме гласності і прозорості зазначеного процесу.

3. Досліджені Комісією матеріали свідчать про відсутність звітності про використання майна, щодо якого застосовано процедуру примусового відчуження (вилучення). Недостатньо прозора звітність та нечітке визначення предмета примусового вилучення (окремих видів побутової техніки, ґаджетів, тютюнових виробів) є сумнівною та становить ризик непередання такого майна на потреби особового складу органів та структур, які забезпечують відсіч збройній агресії російської федерації, і може призвести до розтрати такого майна та неправомірного збагачення окремих осіб шляхом його продажу.

Водночас Закон України від 17.05.2012 № 4765-VI «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» не містить положень, що виключають відшкодування вартості відчуженого майна, яке належить державі-агресору чи особам, які пов’язані з державою-агресором, хоча Законом України від 03.03.2022 № 2116-IX «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» передбачено здійснення примусового вилучення в Україні об’єктів права власності російської федерації та її резидентів без будь-якої компенсації (відшкодування) їх вартості.

Наголошуючи на потребі внесення змін до чинного законодавства, Комісія також звертає увагу на необхідність суворого дотримання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 31.10.2012 № 998 «Деякі питання здійснення повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану», забезпечення належного рівня взаємодії та обміну інформацією військового командування з обласними військовими адміністраціями та Київською міською військовою адміністрацією, а також проведення контрольних заходів на предмет доцільності вилучення окремих видів товарів і забезпечення їх цільового використання та розподілу.

4. У зв’язку з бойовими діями в Україні значно зросла кількість громадян, які потребують вирішення житлових проблем. Відповідно виникла необхідність у розробленні єдиного державного реєстру таких громадян, координації на всіх рівнях програм щодо будівництва нового житла, придбання житлових приміщень на вторинному ринку, реконструкції відомчих гуртожитків, перебудови нежитлових приміщень, які не використовуються за призначенням, кредитування, компенсації, створення фондів соціального (у тому числі тимчасового) житла.

5. Вирішення питання щодо забезпечення внутрішньо переміщених осіб тимчасовим житлом можливе за рахунок максимального використання для цих потреб державного майна, у тому числі майна, яке перебуває у віданні громадських організацій колишнього СРСР, зокрема Федерації професійних спілок України. Цього можна досягнути лише у разі забезпечення відповідного рівня управління державою належним їй майном, а саме шляхом:

розроблення механізму належної ідентифікації державного майна;

прийняття урядових проектів законів України про правовий режим майна загальносоюзних громадських об’єднань (організацій) колишнього Союзу РСР (реєстр. № 6420 від 10.12.2021) та про мораторій на відчуження майна загальносоюзних громадських об’єднань (організацій) колишнього Союзу РСР (реєстр. № 6421 від 10.12.2021), які прийняті за основу, з урахуванням необхідності захисту прав доброчесних інвесторів;

виокремлення відомостей про кримінальні правопорушення щодо відчуження державного майна, що знаходиться у віданні правонаступників загальносоюзних громадських організацій та яке є власністю держави;

застосування правоохоронними органами строків позовної давності відповідно до законодавства, що діяло на час виникнення правовідносин щодо передачі державного майна у відання громадських організацій.

6. Виявлені факти неналежного зберігання гуманітарної та іншої допомоги, порушення термінів зберігання товарів, низька якість підготовки матеріалів на звернення Комісії, порушені кримінальні провадження свідчать про незадовільний стан організації роботи щодо отримання, зберігання та розподілу гуманітарної та іншої допомоги військовими адміністраціями. Зважаючи на це, начальникам обласних військових адміністрацій, Київської міської військової адміністрації, головам міських рад доцільно:

провести інвентаризацію гуманітарної та іншої допомоги (у тому числі допомоги, яка надійшла на адресу інших, ніж військові адміністрації, отримувачів), що перебувала/перебуває на складах області/міста (шляхом звірки з митними органами, перевізниками, донорами тощо), на предмет належного зберігання та забезпечення цільового використання і розподілу;

ініціювати службові перевірки стосовно посадових осіб, які входять до складу створених комісій/органів і є відповідальними за отримання, облік та розподіл гуманітарної та іншої допомоги, за фактами порушення законодавства у зазначеній сфері, виявленими Тимчасовою слідчою комісією чи правоохоронними органами;

за результатами проведеної службової перевірки дати юридичну оцінку діям таких посадових осіб, відповідальних за питання гуманітарної та іншої допомоги, та розглянути доцільність їх подальшого перебування на посаді та/або відповідності займаній посаді.

7. Тимчасовою слідчою комісією встановлено непоодинокі факти неналежного виконання працівниками правоохоронних органів своїх посадових обов’язків, зокрема відсутність реагування на виявлені під час засідань факти можливих правопорушень. З метою недопущення в подальшому ігнорування працівниками правоохоронних органів фактів, що містять ознаки кримінального правопорушення у сфері гуманітарної допомоги, Комісія вважає за доцільне запропонувати Міністерству внутрішніх справ України, Офісу Генерального прокурора, Державному бюро розслідувань, Службі безпеки України, Національному антикорупційному бюро України, Бюро економічної безпеки України взяти на контроль розслідування кожного такого факту.

8. Існує потреба в удосконаленні Закону України «Про тимчасові слідчі і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України» з метою недопущення неоднакового трактування його положень, запровадження відповідальності посадових осіб державних органів влади перед Тимчасовою слідчою комісією за невиконання її законних вимог (ігнорування звернень та запрошень на засідання), належної організації роботи секретаріатів, їх фінансового забезпечення та залучення профільних фахівців.

Відсутність адміністративної чи кримінальної відповідальності за ненадання Тимчасовій слідчій комісії інформації та за неявку на засідання Комісії, враховуючи те, що Тимчасова слідча комісія не наділена правами і повноваженнями правоохоронних органів держави та не має змоги оперативно й ефективно отримувати інформацію, користуючись правовими засобами, передбаченими кримінальним процесуальним законодавством, призводить до нівелювання функцій Комісії щодо розслідування та зосередження роботи Тимчасової слідчої комісії на листуванні та витребуванні відповідей на свої звернення і забезпеченні присутності запрошених осіб на засіданнях Комісії.

Отже, з метою підвищення ефективності діяльності тимчасових слідчих комісій Комітету Верховної Ради України з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи Верховної Ради України пропонується підготувати зміни до чинного законодавства щодо підвищення статусу комісій, встановлення відповідальності за невиконання їхніх законних вимог та покращення організаційного забезпечення їх роботи (за необхідності створити робочу групу із залученням у тому числі фахівців Апарату Верховної Ради України, міністерств та відомств, представників усіх діючих тимчасових слідчих комісій (за згодою).