Вам потрібно брати у фінансовій установі кошти в кредит? Не треба? Буває, що клієнтів і не запитують про це, а лише інформують власника банківської картки СМС-повідомленням, що погоджено ліміт або ж навіть збільшено суму. Або й навіть не повідомляють. А опісля ще й виявляється, що шахраї у якийсь спосіб зуміли ці гроші зняти.
Саме така історія трапилася із нашим постійним читачем, мешканцем міста Городенки Василем Проничем, який звернувся до нашого власкора з проханням оприлюднити його ситуацію.
Виплату заробітної плати він отримує через АТ «Ощадбанк» та виявив зняття 16 лютого майже всієї суми із кредитного ліміту в розмірі 60 тисяч гривень. До того ж із нього стягнено 600 грн за користування цими коштами.
Василь Пронич звернувся й до Івано-Франківського обласного управління АТ «Ощадбанк» із заявою щодо проведення коректного службового розслідування цієї оборудки та можливої участі в ній працівників банку щодо перерахунку коштів.
«Здійснено хакерську атаку на мій кредитний картковий рахунок... Прошу повідомити мене про підстави збільшення кредитного ліміту, зникнення кредитних коштів, блокування додатка «Ощад 24/7» під час крадіжки коштів та після цієї трансакції, відсутність СМС-інформування про списання коштів із мого рахунку», — йдеться в заяві до банку.
Василь Пронич так само із заявою звернувся до правоохоронних органів. Відкрито кримінальне провадження. Надійшла відповідь і з банку за підписом заступника начальника обласного управління АТ «Ощадбанк» із роздрібного бізнесу Р. Сліпенчука.
«16.02.2023 року по платіжній картці, що належить Проничу Василю Івановичу, здійснені дві операції щодо переказу коштів на 28,5 тис. грн та 29 тис. грн відповідно. Операції проведено коректно, із використанням усіх необхідних реквізитів платіжної картки банку та правильним введенням паролів, які відомі лише клієнту. Вважаємо, що клієнт зобов’язаний забезпечити/гарантувати неможливість отримання третіми особами інформації про логін, пароль та іншої конфіденційної інформації», — йдеться у відповіді.
Тобто звинувачення клієнта у причетності банку до зняття коштів у наданій відповіді відкидають. Натомість обіцяють надати під час слідства правоохоронним органам усю необхідну інформацію.
Отут ми і приїхали! У відповіді з банку йдеться про те, що «клієнт при відкритті рахунку підписує заяву про приєднання та укладає договір комплексного банківського обслуговування фізичних осіб повним обсягом, з урахуванням усіх складових його частин, та усвідомлює правові наслідки, що зумовлені укладенням таких угод».
Фактично на нинішній час постраждала фінансова установа, оскільки зняті кредитні кошти не належали клієнту. Якщо слідчі доведуть його непричетність до цієї операції, то він і не повертатиме банку цих грошей. Однак треба зважити на такі моменти. Як відомо: незнання закону не звільняє від відповідальності.
Навіть якщо Василь Пронич не підписував власноруч договору, з умовами співпраці він апріорі мав би ознайомитися на сайті Ощадбанку або через відповідний мобільний додаток. Чи багато з нас вдаються до такої скрупульозності?.. Зрештою, кредитний ліміт можна анулювати власноруч через той самий мобільний додаток.
Як ішлося вище, доступ до «Ощад/24» у клієнта з якихось причин на час шахрайських дій та опісля був заблокований. Так само — СМС-інформування про здійснення операції. Такі факти наводять на думку причетності працівників фінустанови (нинішніх чи колишніх) до скоєння злочину. Чи банальної недбалості.
...Ще один випадок наводить на роздуми. 69-річна пенсіонерка Анна Червак із села Угорники Івано-Франківської ТГ отримувала пенсію через Ощадбанк. Відповідне повідомлення їй щомісяця надходило на звичайний кнопковий телефон у вигляді СМС. А додаток «Ощад24/7» є в її дочки на іншому гаджеті. Отож у лютому в цьому додатку звичної інформації не було. «Я звернулася до відділення банку за поясненням, а мені відповіли, що я тепер отримуватиму пенсію через Приватбанк, — розповіла пані Анна. — Отоді я згадала, як мені пропонували відкрити банківську картку в цій
фінустанові, коли я звернулася туди в касу по якусь соціальну виплату. Та жодної згоди на обслуговування тут пенсійних виплат не надавала. Пенсія в мене — лише 2300 грн, і я переживаю й щодо того мізеру».
Чи не щодня до правоохоронних органів Івано-Франківщини звертаються ошукані громадяни із заявами про злочинні оборудки із банківськими картками. Безумовна зручність у користуванні такими формами розрахунку, можливість контролювати свої рахунки онлайн, оформляти кредит чи депозит без походів до фінустанов справді незаперечні. Як тут убезпечитися від шахраїв, якими можуть виявитися й засуджені, які здійснюють оборудки з-за ґрат, і працівники банків, які мають доступ до всієї бази даних про кожного клієнта, — питання риторичне.
Івано-Франківська область.
На знімку: копія документа.