Як збалансувати діяльність органів місцевого самоврядування та військових адміністрацій в умовах воєнного стану — про це йшлося під час публічної презентації доопрацьованої редакції проекту закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у період дії воєнного стану» (№ 8056).
Учасники обговорення наголошували, що одним із завдань цього законопроекту є забезпечення соціальних гарантій для посадовців місцевого самоврядування у територіальних громадах, де утворено військові адміністрації.
Це, зокрема, стосується врегулювання питання сумісництва посади сільського, селищного, міського голови та начальника військової адміністрації населеного пункту. Пропоновані зміни також передбачають чітке розмежування випадків здійснення військовими адміністраціями повноважень представницьких та виконавчих органів місцевого самоврядування та сільського, селищного, міського голів, голів районної та обласної рад.
«Ухвалена торік редакція закону про функціонування місцевого самоврядування під час воєнного стану дала змогу системі вистояти, громадам працювати, але мала юридичні прогалини, які треба прибирати. Спосіб, як їх прибрати, ми шукаємо вже чимало місяців», — сказав представник Комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Віталій Безгін, зазначивши, що вже після реєстрації законопроекту за результатами консультацій із представниками всеукраїнських асоціацій та експертами було вирішено залишити в цьому законопроекті лише ті питання, що потребують негайного врегулювання. Натомість для вирішення питань повоєнного перехідного періоду буде підготовлено окрему законодавчу ініціативу.
Отже, доопрацьована редакція законопроекту № 8056 має три ключові складові:
усуваються будь-які неточності та ризики, пов’язані із призначенням голови громади начальником військової адміністрації населеного пункту, зокрема щодо так званого сумісництва;
на користь обласних військових адміністрацій перерозподіляється частина повноважень щодо контролю та координації діяльності ВА населених пунктів (ці повноваження переходять від районних військових адміністрацій);
уніфікуються підходи до створення ВА (в тому числі на основі військово-цивільних адміністрацій).
Про особливості роботи місцевого самоврядування під час воєнного стану на прикладі Донеччини учасникам Конгресових слухань розповів начальник Донецької обласної військової адміністрації Павло Кириленко. «Ще у 2014 році — вперше в історії країни — на території нашої області було впроваджено інститут військово-цивільних адміністрацій як вимушений крок у відповідь на недієздатність місцевої влади. Адже до початку бойових дій національне законодавство не передбачало правил організації роботи органів місцевого самоврядування в умовах війни. Тож разом із Луганщиною ми були першими областями, де запрацювали військово-цивільні, а потім і військові адміністрації. Цей досвід тепер перейняли по всій країні», — сказав він, закликавши пам’ятати, що третина Донеччини окупована вже понад 9 років, тому до цієї території буде потрібен особливий підхід.
З тим, що стратегія роботи на деокупованих територіях повинна відрізнятися від стратегії для територій, які не перебували під окупацією, погодилися й інші учасники обговорення. На їхню думку, організація роботи місцевого самоврядування на тимчасово окупованих із 2014 року територіях Донеччини та Луганщини, а також у Криму та Севастополі, однозначно потребуватиме перехідного періоду.
В обговоренні законопроекту також узяли участь керівник Офісу Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України В’ячеслав Негода, голова Національного агентства України з питань державної служби Наталія Альошина, львівський міський голова, голова Палати місцевих влад Конгресу місцевих та регіональних влад Андрій Садовий, голова Комиш-Зорянської громади Ігор Гнатуша та інші посадовці.
На думку учасників слухань, підготовлений командою Комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, Конгресу місцевих та регіональних влад, Офісу Президента України, Національного агентства України з питань державної служби, Конгресу місцевих та регіональних влад, представниками місцевого самоврядування та військових адміністрацій проект закону має стати дієвим законодавчим актом.
Захід було організовано Офісом Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України за підтримки ГО «ДІЙСНО». Інформаційним партнером презентації виступив портал «Децентралізація».