Організатором Конгресових слухань на цю тему виступили офіс Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України у співпраці з Комітетом Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого само-врядування, регіонального розвитку та містобудування, Центром політико-правових реформ за підтримки Програми «U-LEAD з Європою» та ГО «ДІЙСНО».
«Адміністративно-територіальний устрій в Україні досі регулюється Указом президії Верховної Ради УРСР від 1982 року. Тобто у питанні адміністративно-територіального устрою Україна живе у двох епохах. Сподіваємося, що нарешті в історії з Указом президії буде поставлено жирну крапку», — зауважив, відкривши слухання, Керівник офісу Конгресу місцевих та регіональних влад В’ячеслав Негода, додавши, що цей законопроект хоч і не вирішує всіх питань адміністративно-територіального устрою, але є першим необхідним кроком. «Можливо, наступне і більш широке рішення треба буде приймати вже після змін до Конституції в частині децентралізації», — зазначив він.
Представляючи законопроект, член профільного парламентського комітету та один з його авторів народний депутат Віталій Безгін (на знімку) зауважив, що пропоновані зміни
є скороченою версією більш комплексної та системнішої урядової законодавчої ініціативи № 4664. «Він, зокрема, врегульовує питання територіальних громад, які нам все одно доведеться врегульовувати. Принаймні на територіях півдня та сходу України, бо там наявний досі адмінтерустрій зазнав змін та руйнації внаслідок збройної агресії рф. Але, на жаль, нині в парламенті немає потенціалу, щоб ухвалити № 4664, тому було вирішено рухатися малими кроками», — сказав народний депутат.
Зачепивши питання дерадянізації законодавства, В. Безгін нагадав, що парламент вже ухвалив відповідний закон. «Але якби з нього не був вилучений та був скасований Указ президії Верховної Ради УРСР, то у нас взагалі не залишилося б інструментарію, як легально змінювати щось на рівні адмінтерустрою», — зауважив він.
Наразі законопроект № 8263 класифікує населені пункти та міста, селища та села як це і передбачено Конституцією. Крім того, проектом впроваджується ще одна категорія — поселення.
«Це місця компактного проживання, де немає сталого складу населення. Коли ми тільки починали працювати над проектом, то йшлося про дачні кооперативи, які отримують послуги від громади, та сама вона з цього нічого не отримує. Але після початку повномасштабного вторгнення ця проблема ще більше загострилася. Бо нині у нас з’являються компактні поселення, де живуть внутрішньо переміщені особи. Вони створюються як на території громад, так і окремо. І зрозуміло, що таких поселень побільшає. Бо, на жаль, світова практика свідчить, що такі тимчасові поселення не завжди тимчасові. Наприклад, у Грузії у схожих поселеннях досі живуть велика кількість людей, які переїхали туди у 2008 році. Тому ми даємо шанс цим людям нормально інтегруватися в громаду», — зазначив В. Безгін.
Законопроект також регулює утворення та ліквідацію населених пунктів, процедуру встановлення та зміну їх меж, віднесення сіл та селищ до категорії міст і навпаки, встановлення та зміну меж районів у місті, найменування та перейменування населених пунктів, утворення та ліквідацію районів та зміну їх адміністративних центрів.
Водночас, наголосив народний депутат, обов’язковою складовою майже для всіх питань стають громадські обговорення за винятком рішень щодо районування. Районування — це державна політика.
Віталій Безгін зазначив, що з моменту на-брання чинності законом, усі міста республіканського і обласного значення, а також селища міського типу будуть віднесені до категорії міста, а села та селища й надалі залишатимуться у своїй категорії.
«Жодного пониження статусу, яким так люблять ляками жителів міст, не буде», — сказав народний депутат.
Підсумовуючи, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування висловив сподівання, що законопроект винесуть на розгляд комітету в середині липня. Після цього він розглядатиметься у другому читанні в сесійній залі.
Наступним кроком, зазначив парламентарій, буде розгляд питань та законодавчого регулювання, яке дасть змогу змінювати території територіальних громад, оскільки Україна, з точки зору адмінтерустрою, складається саме із громад як базових одиниць.
Народний депутат, голова підкомітету з питань співробітництва територіальних громад та регіонів Олександр Аліксійчук у свою чергу зазначив, що цей законопроект демонструє: побоювання представників місцевого самоврядування щодо втрати містами чи селищами їх статусу є безпідставними. Законопроект не звужує їхні права, а навпаки — розширює.
Фото зі сторінки Віталія Безгіна у Фейсбуці.