Для того, щоб хмельничани постійно отримували якісну воду, працівники «Хмельницькводоканалу» докладають чимало зусиль. Чи буде оплачена їхня робота, якщо тарифи залишаться без змін?

 Фото «Хмельницькводоканалу».

Для цього є дві обставини. Найперша — далеко не всім зрозуміла причина зростання тарифів, а головне те, куди підуть кошти від збільшених платежів. Але не менш важлива й та, що серед постійних платників залишилися переважно ті, хто не має ані пільг, ані великих статків — доволі часто власники житла заледве зводять кінці з кінцями. І оскільки збільшення їхніх доходів не передбачається, незрозуміло, як вони справлятимуться з новими платіжками.

Літній хмельничанин прийшов до «Хмельницькводоканалу» із платіжкою і... предметом, схожим на шило. Саме за допомогою нього він погрожував операторам розрахункової групи встановити «справедливість». Чоловік стверджував, що платить вчасно, але в платіжці чомусь ішлося про заборгованість. «Підстав для агресії не було, — переконані на підприємстві, — адже боргів у нього немає. А те, що у платіжці стояла не та цифра, то це тому, що її сформували раніше, ніж квитанція про оплату від споживача надійшла на підприємство».

Можна було б припустити, що це прикре непорозуміння. Але з тим, що суми у платіжках не збігаються із тими, які обчислює споживач, використовуючи дані лічильника, стикався не один абонент, в тому числі й автор цих рядків. І чомусь завжди різниця — на користь підприємства. Не дивно, що з часом це починає дуже дратувати.

Згаданий інцидент закінчився тим, що наприкінці червня відбулося судове засідання, на якому обурений хмельничанин був визнаний винним, і за дрібне хуліганство він отримав штраф.

За законом хуліганити не можна. Але хто дозволяє випробовувати терпіння споживачів, котрі отримують платіжки «з похибками»?

То хто ж брехав?

Саме такі хмельничани, як і всі мешканці країни, мали отримати вже на початку серпня. Адже Національна комісія з регулювання електроенергетики та комунальних послуг погодила збільшення тарифів на воду та водовідведення. Для «Хмельницькводоканалу» зростання становить відповідно 3,27 та 3,71 гривні за кожен кубометр.

Вони набули чинності з 1 липня. Але проіснували недовго. Того ж дня свої негативні думки з цього приводу висловили Президент Володимир Зеленський та голова уряду Денис Шмигаль. Ну й як тут було не обуритись, якщо раніше було оголошено мораторій на підвищення комунальних тарифів під час воєнного стану.

Незручно якось вийшло. Тож 3 липня НКРЕКП на своєму сайті повідомила, що рішення про підняття тарифів скасовано.

Що далі?

Здається, всі розуміють, що це лише тимчасовий крок назад. І це цілком може означати, що надалі буде два кроки вперед. Навіть попри згаданий мораторій.

Адже в НКРЕКП повідомили, що вони розпочинають консультації з урядом та всіма зацікавленими сторонами, щоб знайти правильне, а головне — справедливе соціальне рішення.

Насправді важко говорити в цій ситуації про справедливість. Усім зрозуміло, що водоканали та місцева влада, котра відповідає за їхню роботу, прагнуть компенсувати втрати, які потягнуло за собою останнє подорожчання електроенергії. Для них це справедливо. Інші варіанти — ні.

Це підтвердив і заступник хмельницького міського голови Василь Новачок, написавши на своїй сторінці в Фейсбуці: «Підняти плату за електроенергію вдвічі, то все ок, а на 10% на воду, і тільки через те, що зросла електроенергія, — не можна! Ні, я не за високі тарифи, я за справедливість! От для чого так брехати людям?».

Водночас у «Хмельницькводоканалі» повідомили, що єдиним джерелом фінансування діяльності водоканалів є плата споживачів. Востаннє підвищення тарифу відбулося у грудні 2021 року. Збитки водопровідної галузі у 2022-му становили 4,4 млрд гривень. Від початку цього року — вже 3,4 млрд гривень. Встановлення тарифів на комунальні послуги, нижчих за розмір економічно обґрунтованих витрат на їхнє виробництво, не допускається і може бути оскаржено в суді.

На підприємстві припускають, що там ці питання можуть вирішуватися роками, а надавати послуги відповідної якості треба зараз. Ніхто не змінив вимоги щодо, наприклад, показників якості питної води. А вони залежать від реагентів, які водоканали змушені купувати за кордоном, і їхня вартість відповідно збільшилася.

«Безвідповідальне ставлення Кабміну до цілої галузі призводить до жахливих наслідків. Уже почалися арешти рахунків водоканалів...

Ми будемо вимушені не сплачувати за електроенергію, що призведе до накопичення боргів перед постачальником і до відключень водоканалів від електроенергії. Це означатиме припинення їхньої роботи і надання послуг споживачам», — застерігають у «Хмельницькводоканалі».

Чи можна жити за старими тарифами?

Відповідь комунальників зрозуміла: ні. Відповідь споживачів не така однозначна. Той, хто може платити більше, готовий платити. А як бути з тими, кому помітна зайва витрата навіть гривні?
Та навіть при цьому під час війни люди готові йти на різні жертви. Але хочуть розуміти, заради чого чи кого вони? Зокрема, й ті, що пов’язані зі зростанням ціни на електроенергію.

Адже відповіді на запитання, який відсоток з кожної додаткової гривні споживач платить на відновлення пошкодженої ворогом енергосистеми країни, як було анонсовано при підвищенні тарифів, так і не було дано.

Між тим саме цей крок змусив водопостачальників заговорити про підвищення вартості їхніх послуг. Не буде дивиною, коли про це найближчим часом заговорять інші комунальні служби, транспортники тощо. Адже всі вони так чи інакше зав’язані на споживані електроенергії.

З початком липня «Хмельницькенергозбут», як і решта енергопостачальних компаній країни, поставили у своїх платіжках нову ціну — 2,64 гривні за кіловат. Навіть попри те, що за час війни ми звикли затягувати паски і намагатись не скаржитись на дії влади, суспільство прагне знати відповідь лише на одне запитання: як розподілятиметься плата, отримана за кожен кіловат?

Хмельницький.